Diu Anne Cheng a la seva Història del pensament xinès:
"El terme dao, el monopoli del qual s'acostuma a atribuir als daoistes, és en realitat un terme corrent en la literatura antiga, que significa "ruta", "camí" i, per extensió, "mètode", "manera de procedir", significats literals i figurats que abasta en la nostra llengua la paraula "via". Però per la fluïdesa de les categories del xinès antic, dao també pot significar, en la seva accepció verbal, "caminar", "avançar", i també, curiosament, "parlar", "enunciar". Així, cada corrent de pensament té el seu dao, en tant que proposa un ensenyament sota forma d'enunciats la validesa dels quals no és d'ordre teòric sinó que es fonamenta en un conjunt de pràctiques. El dao estructura l'experiència i, en fer-ho, sintetitza una perspectiva fora de la qual no es podria avaluar la veritat del contingut explícit dels textos.
En el dao, l'important no és tant assolir la meta com saber caminar. "El que anomenem Dao", diu Zhuangzi al segle IV aC, "és allò per on caminem". Y també: "No orientis fixament la teva ment cap a un objectiu exclusiu, et veuries impedit de caminar pel Dao". La Via mai està traçada d'avançada, es fa en caminar per ella: resulta impossible, doncs, parlar d'ella a menys que un mateix estigui en marxa. El pensament xinès no és de l'ordre de l'ésser, sinó del procés de desenvolupament que s'aferma, es verifica i es perfecciona durant el seu devenir. És -per utilitzar una dicotomia molt xinesa- en el seu funcionament on pren cos la constitució de tota realitat."
Seguint aquesta perspectiva, nosaltres ens trobem que a l'hora de traduir textos xinesos el context afavoreix opcions diverses. De vegades, "camí" encaixa perfectament. De vegades, és "mètode". I de vegades, és "divinitat". Aquesta opció, més polèmica però que defensem, s'ha de situar en la perspectiva assenyalada per Cheng, d'entendre la "divinitat" no tant com un "ésser" sinó com quelcom desconegut però que ens orienta i alguns aspectes del qual anem descobrint per la seva incidència en nosaltres.
En aquest sentit, "divinitat" seria contrapunt d'"humanitat", però no en el sentit habitual que incorpora la totalitat ambivalent de la condició humana ( en xinès ren) sinó només en el seu aspecte valuós, positiu (en xinès de, sovint traduït com a "virtut", to i que no sembli una traducció prou ajustada). Com ja hem assenyalat en alguna altra ocasió, el Daodejing subratlla aquesta parella de dao i de, que es relacionen com el yin i el yang. El Daodejing és un dels textos de referència de la religiositat de tots els temps, i la traducció no és senzilla: el "Llibre de la divinitat i la humanitat" seria la nostra, en el sentit que hem indicat. Normalment se simplifica la cosa anomenant-lo el "Llibre del Dao i la Virtut"...).
En aquest sentit, "divinitat" seria contrapunt d'"humanitat", però no en el sentit habitual que incorpora la totalitat ambivalent de la condició humana ( en xinès ren) sinó només en el seu aspecte valuós, positiu (en xinès de, sovint traduït com a "virtut", to i que no sembli una traducció prou ajustada). Com ja hem assenyalat en alguna altra ocasió, el Daodejing subratlla aquesta parella de dao i de, que es relacionen com el yin i el yang. El Daodejing és un dels textos de referència de la religiositat de tots els temps, i la traducció no és senzilla: el "Llibre de la divinitat i la humanitat" seria la nostra, en el sentit que hem indicat. Normalment se simplifica la cosa anomenant-lo el "Llibre del Dao i la Virtut"...).
Una perspectiva ben propera a les intuïcions sobre la divinitat de moltes tradicions religioses, sinó totes, subratllada per la interpretació simbòlica dels textos i qüestionada per les interpretacions literalistes dels mateixos, dues perspectives que es poden donar al si de totes les religions. La preeminència d'una d'aquestes dues perspectives condicionarà molt el futur de les tradicions religioses i la seva incidència en el món actual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada