divendres, 8 d’octubre del 2021

Islam i pau

 


"Des del principi de la humanitat -això ensenya l'Alcorà- el poble, a través dels profetes, ha rebut revelacions amb la finalitat d'apartar-lo dels seus malaventurats camins erronis. Com que aquests profetes eren considerats portadors dels missatges divins, l'islam els reconeix a tots. Principalment, el contingut d'aquests missatges és l'amor de Déu cap a les seves criatures, a les quals Ell ordena de seguir, en el seu propi interès, els seus manaments ètics i religiosos. El conjunt de la humanitat és cridat a seguir el camí cap a la "casa de la pau", en paraules de l'Alcorà.

Com s'ha de fer això i quin és el model de pau que proposa la religió islàmica es pot resumir en la imatge dels tres cercles de pau interconnectats. L'individu que, segons les ensenyances de l'islam, és completament responsable dels seus actes, pot obtenir una pau que vagi augmentant a l'interior gràcies als seus esforços sincers per actuar responsablement. Els seus esforços apunten als tres cercles de:

1) pau amb ell mateix

2) pau amb el proïsme i la resta de la creació

3) pau amb Déu, amb tot el poder superior, que crea i ho fa tot possible.

L'islam accepta les religions revelades anteriors i mostra que el poble crea la pau de Déu sempre que s'esforci en un comportament moral i en un amor actiu cap al seu proïsme. La mateixa paraula islam procedeix de la mateixa arrel que la paraula àrab salam, que vol dir pau i salvació. Els musulmans se saluden els uns als altres amb la salutació "La pau sigui amb tu!" I al final de cada una de les cinc pregàries prescrites diàriament, els fidels es giren cap a la dreta i cap a l'esquerra, on hi ha les dues meitats del món, i es desitgen la pau.

(...)

L'Alcorà exigeix de l'individu una prudent meditació sobre ell mateix, sobre la història i sobre els objectius de la humanitat. Això perquè Déu, en paraules de l'Alcorà (32, 8) "quan ell va conformar l'ésser humà, va alenar quelcom del Seu Esperit diví dins ell". L'individu que segueix el seu esperit dintre d'ell mateix és en el camí de la pau de veritat, perquè en actuar així, segueix l'impuls de la justícia i la misericòrdia. Això l'inspira a actuar  a favor dels oprimits del món i per al bé dels que l'envolten, la qual cosa és essencial per a l'existència de la humanitat."


Mahmoud Zakzouk a La contribució de la religió islàmica a la cultura de la pau, a Qüestions de Vida Cristiana n. 178, setembre 1995, p. 78-79