dilluns, 8 de juny del 2020

Seny xinès



Information and sensitization – Page 2 – Silene



Heus aquí algunes reflexions del savi xinès Hong Yingming, escrites a finals del segle XVI, on mostra un refinat sentit comú amb pinzellades de saviesa estoica i certa influència religiosa.

La traducció al català està feta a partir de la versió castellana d'Alfonso Colondrón (Retorno a los orígenes, EDAF 1993), feta al seu torn a partir de la versió anglesa de Thomas Cleary (Back to Beginnings, 1990). El text es presenta com a obra de Huanchu Daoren, que era el nom taoista de l'autor i que significa "un caminant que retorna als orígens."

Hem optat per traduir "il·luminat", "realitzat" o "despert" per "assenyat", que ens sembla adient per unes reflexions que no se situen tant en l'òrbita religiosa com en la comprensió encertada de la dinàmica de la vida quotidiana. En alguns aforismes hi hem afegit comentaris nostres entre parèntesi i en cursiva.


Ignacio G. Barbero presenta així aquest text: "El nombre del pensador que nos ocupa (Huanchu Daoren) significa literalmente “adepto taoísta que retorna al origen”. Es un pseudónimo que el erudito Hong Yingming adoptó cuando a edad avanzada inició una sencilla y retirada vida en el campo (a finales del s.XVI/principios del s.XVII). Redactó entonces un conjunto de meditaciones que, aludiendo metafóricamente a su purificadora experiencia vital, tituló “Discurso sobre las raíces de los vegetales”; el cultivo de los vegetales requiere paciencia, austeridad y calma, que son también virtudes esenciales para el desarrollo de la sabiduría en el ser humano.

[El] contenido de esa obra posee elementos del taoísmo así como del confucianismo y el budismo chan (zen). Hablamos de un pensamiento fundamentalmente práctico, cercano al presente cotidiano, que se hace cargo de un mundo en constante cambio. De ahí el frecuente uso de “contrarios relativos”: una cosa se define por su opuesto, no se puede dar sin él; ambos son partes de un mismo proceso universal. Por ello, nuestra actitud al leer a Huanchu Daoren no debe ser la de un curioso conocedor (sujeto) que se coloca frente a algo que va a conocer (objeto); no hay oposición real, sino encuentro entre iguales que no podrían ser sin el otro en este momento presente. En consecuencia, sus palabras no son una fuente de información, sino de transformación (constante). Nos muestran una vida tranquila y en armonía con la naturaleza, llena de desapego hacia los deseos y radical libertad. Nada más y nada menos."



Aquesta és la nostra tria de textos:


"Les persones assenyades veuen el que hi ha més enllà de les circumstàncies i reflexionen sobre la vida i la mort, de manera que poden experimentar de forma passatgera l'aflicció, però no el desemparament permanent."

(quina bella distinció entre el desànim i la desolació! La persona assenyada, la que va al fons de les coses i no es limita a navegar per la superfície, la que es pren la vida seriosament i el món com una meravella a contemplar, sap que les dificultats li poden fer mal o nosa però no prendre-li la capacitat de sentir-se al món com a casa, agraït pel fet de viure)

- - -

"Les meravelles i les rareses no són característiques de les persones assenyades; les persones assenyades són simplement normals."

("les persones assenyades són simplement normals": quina senzilla i bonica manera de dir-ho!)

- - -

"Viure amb sinceritat i harmonia, i promoure la fraternitat amb un comportament alegre i amb paraules amistoses, és més elevat que la pràctica formal de la meditació."

(i és que si la meditació no condueix, ni que sigui com a subproducte, a una actitud vital oberta i alegre, amistosa i franca, no assoleix els seus objectius)

- - -

"No cal cercar l'èxit al món. No cerquis la gratitud dels altres; és un gran bé no experimentar el ressentiment."

(ressentiment generat per la no recepció de la gratitud dels altres, per la manca d'èxit... però que n'és de difícil deixar realment d'aspirar a rebre l'aplaudiment dels que ens envolten!)

- - -

"És possible deixar enrere les maneres de fer considerades socialment correctes un cop deixades enrere les ambicions socials.

S'assoleix la saviesa un cop deixades enrere les ambicions espirituals."

(hi ha doncs dues menes d'ambicions que cal deixar de banda: la de l'èxit social i la de l'èxit espiritual. Assolir-ho porta a la llibertat de comportament i a la saviesa)

- - -

"A la ment li fan més mal les opinions que els desitjos.

El seny és més destorbat per la ment que pels sentits."

(la ment xerraire que opina sobre tot, quin gran enemic!)

- - -

"Si conrees qualitats personals amb la ment orientada cap a l'èxit i els honors, no progressaràs realment.

Si llegeixes amb l'interès posat en el gaudi de l'estètica literària, no faràs que la teva ment vagi més a fons."

(no romandre a la superfície, aquesta és una de les claus del camí del seny. L'èxit, els honors, el refinament artístic estan bé però no ens poden bloquejar anar més enllà, anar més a fons, que són dues nocions, si voleu, una mica vagues i intuïtives, difícils de descriure o definir amb precisió, però que per poc que hi pensem es mostren com a imprescindibles).

- - -

"Només quan hom es veu envaït pels desitjos i bloquejat pels sentiments, hom perd el que realment està present; i això representa tota la diferència del món."

(viure a fins el present és l'única cosa real que tenim, i tot allò que ho dificulti, com ara desitjos i sentiments desbordats que ens aclaparen, ha de ser apartat!)

- - -

"Desenvolupar la força de caràcter i conrear el seny requereix un cert grau de distància. Així que apareix la fascinació, es persegueixen objectes del desig.

Ajudar el món o governar un estat demana una actitud de distanciament. Així que apareix la dèria, s'està en perill."

(distància que dóna perspectiva i estalvia les reaccions en calent,que no és fredor ni indiferència sinó capacitat d'estimar les coses amb més plenitud i objectivitat, que permet pensar abans d'actuar i no deixar-se arrossegar per passions diverses, per dèries i fascinacions...)

- - -

"No hi ha joia més gran que tenir poques preocupacions, ni desgràcia més gran que tenir molts neguits.

Només qui ha patit pels seus neguits coneix la joia de tenir poques preocupacions. Només els que han aquietat la seva ment coneixen la desgràcia de tenir molts neguits."

- - -

"No pensis en qualsevol servei que hagis pogut fer als altres; pensa en el que has pogut fer que els hagi ofès.

No oblidis el que altres han fet per tu; oblida les ofenses que altres t'hagin fet."

(recordar els favors rebuts i les ofenses fetes, oblidar els favors fets i les ofenses rebudes...)

 - - -

"Quan els que fan obres de caritat les fan sense sentiment d'autosatisfacció i sense pretensions de recompensa, fins i tot una petita donació és gran.

Quan els que ajuden als altres calculen el seu propi sacrifici i demanen gratitud i recompensa, fins i tot una gran donació és petita."

(l'actitud amb la que es fan les coses és decisiva...)

- - -

"És preferible persones sòbries que en tenen prou tot i ser pobres, que persones malgastadores que són riques però estan insatisfetes.

Les persones de talent que treballen molt i es tornen objecte de ressentiment no poden comparar-se amb les persones menys dotades que viuen tranquil·lament i conserven íntegra la seva veritable naturalesa."

(les nostres societats valoren tant el talent, deixant així en ridícul o marginats els que no en tenen tant, que es fa difícil evitar l'expectativa de rebre alguna cosa en retorn dels esforços fets i les pròpies notables capacitats. I també es fa difícil no menysprear les persones amb menys capacitats i sense expectatives de rebre alguna cosa, quan de fet tenen una visió més encertada de la vida...)

- - -

"Els que llegeixen llibres però no copsen la saviesa dels savis són esclaus de la lletra. Els que treballen en oficines públiques i no estimen la gent són lladres que roben el salari.

Els que ensenyen però no practiquen el que ensenyen són mers xarlatans. Els que intenten fer un treball amb èxit sense tenir en compte el desenvolupament del caràcter el trobaran sense substància."

(les tasques no només valen pels seus resultats, sinó també per la seva incidència en la personalitat de qui les desenvolupa; no tenir en compte aquest factor és desencertat)

- - -

"A la ment humana ha un veritable llibre, però està trossejat en edicions parcials. Hi ha una melodia real, però està enfosquida per cançons sorolloses i danses ostentoses.

Els estudiants haurien d'eliminar allò accessori i buscar directament l'essencial; només llavors seran capaços d'experimentar-ho i fer-ho servir."

("buscar directament l'essencial": quina magnífica formulació! No quedar entrampats a la superfície per l'aparent atractiu de l'agitació... Ara bé, no és fàcil saber com capbussar-se en l'essencial, com travessar la llaminera superfície; és més un repte intuïtiu que una qüestió de receptes precises. Però, en el fons, cadascú sap si està anant prou a fons o no...)

- - -

"La ment compromesa que s'esforça amb tenacitat, sempre troba alguna alegria.

La pena de la decepció emergeix en la complaença de la satisfacció."

- - -

"Quan arriba la primavera i el temps es fa càlid, les flors embelleixen el paisatge i els ocells refilen plaentment.

Si les persones que són prou afortunades per obtenir càrrecs oficials, estar ben alimentades i tenir bones cases, no es preocupen en assentar una sòlida cultura i no realitzen bones obres, encara que visquin cent anys, és com si no haguessin viscut en absolut."

(les nostres elits dirigents, es preocupen per assentar una cultura sòlida, vertebrada pels grans valors i els grans referents? Realitzen bones obres al servei del conjunt? Es plantegen aquestes qüestions?)

- - -

"Les persones instruïdes han de ser esforçades i diligents, però han de ser també lliures d'esperit.

Si són massa rigoroses i austeres, tenen la capacitat de tractar amb la mort com la tardor, però no tenen la capacitat de donar la vida com la primavera. Com poden així fer evolucionar la gent?"

(quin ús més bonic de les metàfores de primavera i tardor... El rigor i l'austeritat, amb mesura)

- - -

"Els que són realment virtuosos no són coneguts per la seva virtut. Els que es creen aquesta reputació ho fan per motius egoistes.

Els que són realment hàbils no fan servir recursos artificiosos. Els que fan servir recursos artificiosos esdevenen ineptes."

(deixar enrere la noció de "bona reputació", a tot nivell, inclòs el de l'empresa; el bé simplement s'ha de fer, sense que ningú ho sàpiga...)

- - -

"Si tems que la gent sàpiga que has fet una cosa dolenta, hi ha alguna cosa bona en el dolent.

Si estàs ansiós perquè la gent sàpiga que has fet alguna cosa bona, llavors hi ha una cosa dolenta en el bo."

(altre cop l'espinosa qüestió de la reputació...)

- - -

"Les persones assenyades saben com acceptar l'adversitat i estan preparades per les dificultats fins i tot en els moments en què tot és fàcil; per això, no estan a mercè del destí."

(l'adversitat sempre arriba, cal que ens trobi preparats...)

- - -

"Els que són aspres i agressius, són com foc que crema tot el que toca. Els que són desagraïts, són com gel que congela tot el que troba. Els que són obsessius i irreflexius, són com aigua estancada o fusta podrida, buides ja de vida.

Aquests tres tipus de persones tenen dificultats a l'hora de realitzar les seves tasques i d'expandir el benestar."

(un altre bell ús de les metàfores amb elements de la naturalesa...)

- - -

"Ampli és el camí de la veritat; estableix teva ment en ell i sentiràs una obertura expansiva i una vasta claredat.

Estret és el camí dels desitjos humans; si poses els teus peus en ell, veuràs esbarzers i fang davant teu."

(sembla que hi ha un conflicte entre desitjos i veritat; cal tenir-ho ben present...)

- - -

"Cal buidar la ment, ja que només en una ment buida hi entra la veritat.

Cal omplir la ment, ja que quan està plena no hi entra el desig de coses."

(un bon ús de la paradoxa...)

- - -

"Un sòl amb molt abonament produeix abundants collites; l'aigua massa clara no té peixos.

Per això, les persones assenyades han de tenir la capacitat d'acceptar les impureses i no ser perfeccionistes solitàries."

(contra el purisme perfeccionista, una temptació difícil d'evitar...)

- - -

"Fins i tot un cavall salvatge pot ser domat; fins i tot un metall difícil de treballar acaba sent modelat.

Si simplement et relaxes i no t'estimules a tu mateix no faràs cap progrés. S'ha dit: "No és una desgràcia tenir moltes afliccions, seria preocupant que mai es produís cap aflicció"."

(cal ser exigent amb un mateix, i demanar que les circumstàncies ens ajudin en aquesta difícil tasca; tendim tant a la conformitat i el relaxament, a trobar que ja està bé tal com som...)

- - -

"N'hi ha prou amb una mica de cobdícia i egoisme per convertir la fortalesa en feblesa, el coneixement en ignorància, la compassió en crueltat i la puresa en corrupció, arruïnant així el propi caràcter.

Per això, els antics consideraven preciosa l'absència de cobdícia, i és així com van anar més enllà del món."

(sobre la facilíssima corrupció de les virtuts...)

- - -

"Els ulls i les oïdes, en veure i sentir, són saquejadors externs; les emocions, el desitjos i les opinions són saquejadors interns.

Però si la ment interna està desperta i alerta, i es manté a distància enmig de tots ells, llavors aquests saquejadors canvien i es converteixen en membres de la llar."

(una ment preparada pot fer servir bé les emocions, els desitjos i les opinions...)

- - -

"Comptar amb l'èxit encara no assolit no és tan profitós com preservar el treball ja realitzat.

Lamentar errors passats no és tan útil com prevenir futures equivocacions."

(quanta tendència tenim a la lamentació, tan inútil... Més val invertir aquesta energia en millorar!)

- - -

"Caldria tenir un esperit elevat, però no irrealista; ser detallista, però no en assumptes insignificants.

Els gustos han de ser simples, però no excessivament austers; la conducta ha de ser estricta, però no massa severa."

(un altre advertiment contra el risc de l'"excés de virtut": l'austeritat i la severitat, amb mesura...)

- - -

"Quan el vent arriba al bambú escampat, aquest no conserva el seu so quan el vent ha passat. Quan els ànecs salvatges travessen un petit llac fred, aquest no manté seu reflex quan ja se n'han anat.

De la mateixa manera, les ments de les persones assenyades es fan i es manifesten quan ocorren els esdeveniments i queden altre cop buides quan aquests han acabat."

(un altre preciós ús de les metàfores d'elements naturals. Que la ment no quedi marcada pel pas dels esdeveniments...)

- - -

"Encara que no facis un treball particularment important o d'àmplia difusió, si pots desprendre't dels sentiments mundans, això és assolir una gran fita.

Encara que no t'esforcis molt per avançar en aprendre, si pots reduir la influència que les coses tenen sobre tu, t'elevaràs a el regne dels savis."

(desprendre's dels sentiments mundans, com ara el desig d'èxit, de fama o de poder, i minimitzar la influència de les coses sobre un mateix, dels esdeveniments viscuts sobre la pròpia ment, són propòsits tan importants com poc habituals)

- - -

"No reclamis estar per davant dels altres a l'hora d'obtenir favors o guanys; no et quedis endarrerit a l'hora de fer bones obres.

No prenguis més del que et correspongui; no facis menys del que és el teu deure."

(amb ressonàncies estoiques, aquestes màximes són tan senzilles com importants...)

- - -

"Sigues respectuós a l'hora d'actuar en el món; el respecte és el principi de la línia del progrés intern.

Sigues generós en el teu tracte amb els altres; ajudar-los constitueix realment la base per ajudar-te a tu mateix."

(respecte i generositat, dos valors a tenir sempre presents...)

- - -

"En qualsevol cosa que facis, si deixes un sentiment d'inacabat, el món no pot quedar ressentit amb tu, els esperits i els déus no et faran cap mal.

Si insisteixes en el caràcter complet de la teva obra i en la perfecció del teu assoliment, et tornaràs internament boig o externament inquiet."

(un altre crit contra el purisme perfeccionista...)

- - -

"Si no ets negligent en moments d'oci, seràs eficaç quan estiguis ocupat. Si no estàs distret en moments de tranquil·litat, seràs útil en l'acció. Si no ets hipòcrita en privat, això es notarà en públic."

(hi ha ressonàncies evangèliques en aquest vetllar, aquest estar alerta...)

- - -

"Quan els teus pensaments són perfectament clars en la quietud, veus la substància real de la ment. Quan el teu estat d'ànim està serè en moments d'oci, perceps la veritable manera d'actuar de la ment. Quan estàs en un estat profund de calma i distanciament, descobreixes el seu veritable sabor.

No hi ha res comparable a aquestes tres maneres d'observar la ment i assolir la lucidesa."

(estar atent als moviments de la pròpia ment i portar-la cap a la claredat, la serenor, la calma...)

- - -

"La tranquil·litat enmig de la quietud no és veritable tranquil·litat; quan pots estar tranquil enmig de l'acció, aquest és el veritable estat de la natura.

La felicitat en la comoditat no és veritable felicitat; quan pots ser feliç enmig de l'adversitat, llavors veus el veritable potencial de la ment."

(amb un petit toc de paradoxa, es subratlla la importància de mantenir les actituds adients en entorns que no les afavoreixen...)

- - -

"Quan et sacrifiquis a tu mateix, no titubegis; si dubtes, la teva intenció de sacrificar-te serà desafortunada.

Quan donis als altres, no esperis cap recompensa; si esperes alguna recompensa, la teva intenció de donar serà equivocada."

(tornem al tema de la reputació, en formulació radical: quan fem el bé, no esperar mai res a canvi)

- - -

"Quan el destí em desdenya en termes de prosperitat, responc enriquint la meva virtut. Quan el destí em maltracta físicament, em refaig alliberant la meva ment. Quan el destí m'obstaculitza a través de les circumstàncies, les travesso elevant la meva manera de viure.

Què pot fer-me així el destí?"

(mirar d'aprofitar l'adversitat per créixer interiorment, per madurar: no és fàcil, però és totalment pertinent)

- - -

"Les persones honestes no aturen els seus pensaments en la recerca de la prosperitat; així, el cel guia la seva sinceritat a través de la seva innocència. Les persones deshonestes miren d'evitar l'infortuni; llavors el cel els hi pren l'enginy a través de la seva obsessió.

Així podem veure que les accions del cel són ben encertades; la intel·ligència humana no pot ser comparada amb elles."

(el càlcul, l'astúcia, no són camins encertats; no s'ha de buscar la prosperitat ni defugir l'infortuni, sinó actuar espontàniament, amb innocència i transparència, i deixar-se portar per la vida)

- - -

"Un cop el cor de les persones ha esdevingut autèntic, aquestes poden influir positivament en el món.

Les persones falses no tenen un jo real; són detestables per als altres i una desgràcia per a ells mateixos."

(Eckhart ho deia més o menys així: no et preocupis per fer el bé, preocupa't per ser bo. Només quan siguis bo, quan tinguis un cor autèntic, quan no siguis fals, podràs realment incidir favorablement en la marxa del món. Això d'entrada a molts els sembla paradoxal i desencertat, com una manera de desentendre's del compromís social; però quan ho penses bé...)

- - -

"La integritat que molesta a d'altres és preferible al compromís per agradar-los.

És millor ser reprotxat sense ser dolent, que ser elogiat sense ser bo."

(posats a rebre avaluacions equivocades, millor que et critiquin sense fonament que no pas que et lloïn sense merèixer-ho)

- - -

"Quan es creen problemes entre els familiars, cal mantenir la calma i no excitar-se.

Quan els amics s'equivoquen, cal ser discrets i no fer comentaris amb lleugeresa."

(calma i discreció són sempre adients...)

- - -

"L'ocàs és inherent a la prosperitat, el potencial de desenvolupament ho és a la escassedat de recursos.

Així doncs, en temps tranquils cal prestar atenció als problemes, i en temps difícils cal ser infinitament pacient per tenir èxit desprès."

(atenció i paciència són sempre adients...)

- - -

"Quan trobis persones silencioses i inescrutables, no diguis el que penses.

Quan trobis gent irritable i egoista, sigues curós amb el que dius."

(reserva i prudència són sempre adients...)

- - -

"L'adversitat inesperada forja la gent; si ets capaç d'acceptar-la, tant el cos com l'esperit se'n beneficiaran.

Al contrari, si ets incapaç d'acceptar-la tant el cos com l'esperit en sortiran perjudicats."

(saber acceptar l'adversitat és encertat i benèfic)

- - -

"Pel que fa a canvis d'actitud, càlida o indiferent, els rics són més extremats que els pobres.

Pel que fa a l'enveja i el ressentiment, els familiars són pitjors que els estranys."

(evidències una mica paradoxals...)

- - -

"La foscor és dolenta per al mal, la llum és dolenta per al bé.

Quan el mal és manifest, el dany és menor, però quan és ocult, gran és el seu estrall. Quan el bé és manifest poc és el seu mèrit, però quan està amagat el seu mèrit és més gran."

(nova insistència en la necessitat de discreció a l'hora de fer el bé)

- - -

"Si no ets pas una persona amb pensaments sincers i en els quals es pot confiar, ets inútil per a la societat i tot el que fas és va.

Si no tens plenitud i vivor en la teva manera de viure, ets com un maniquí que estàs cohibit en qualsevol lloc."

(ser sincer i merèixer confiança, viure intensament...)

- - -

"És possible transgredir el regne tabú dels esperits i els déus amb un simple pensament, trencar l'harmonia de el cel i la terra amb una simple observació, llegar problemes a la posteritat amb una sola acció.

Així doncs, és millor que vagis amb compte."

(cal anar amb molt de compte, perquè les conseqüències dels nostres actes poden ser grans...)

- - -

"La diligència significa ser entusiasta en assumptes de virtut i justícia, però les persones mundanes utilitzen la diligència per resoldre les seves dificultats econòmiques.

La sobrietat significa tenir poc desig de béns materials, però les persones mundanes utilitzen la sobrietat per encobrir la mesquinesa.

Així doncs, els trets emblemàtics de la vida assenyada es converteixen en instruments per als assumptes privats de la gent ignorant. Quina pena!"

(del mal ús de les virtuts, com ara la diligència i la sobrietat...)

- - -

"La generositat ha de començar discretament i ampliar-se després, ja que quan és abundant al principi  i disminueix a continuació, la gent oblida la seva bondat.

L'autoritat ha de començar de manera estricta i estovar-se posteriorment, perquè si és tova al principi i després es fa estricta , la gent sentirà la seva severitat."

(obvietats a tenir presents)

- - -

"Quan et trobes en una posició elevada i tens persones al teu servei, estan servint els emblemes del teu càrrec. Quan estàs en una posició modesta i la gent et menysprea, estan menyspreant la teva aparença simple.

Per tant, si no t'estan servint a tu, per què hauries d'estar content? I si no t'estan menyspreant a tu, per què hauries d'enfadar-te? "

(ser insensible a la lloança i el menyspreu és encertat)

- - -

"Quan et trobis amb persones deshonestes, fes-les canviar mitjançant la sinceritat. Si et trobes amb persones violentes, commou-les mitjançant la gentilesa. Quan et trobis amb persones recaragolades, inspira-les mitjançant la justícia.

Llavors el món sencer entra a la teva farga."

(bonic i difícil...)

- - -

"Un moment de bondat pot produir un estat d'harmonia entre el cel i la terra.

La puresa de cor pot deixar un delicat exemple per a centenars de generacions."

(de les grans virtuts del comportament adient...)

- - -

"Les estratagemes ocultes, les arts estranyes, les pràctiques extravagants i les capacitats inusuals són, totes elles, fonts de dissort en la vida pràctica.

Només mitjançant qualitats i accions normals es pot mantenir la plenitud natural i aportar la pau."

(tornem a allò de "les persones assenyades són simplement normals"...)

- - -

"Heus aquí dues dites per a les persones que treballen a l'administració pública: "Només la imparcialitat produeix la claredat" i "Només l'honestedat produeix la dignitat."

Heus aquí dues dites per a la vida a la llar: "Només mitjançant l'oblit s'aplanen els sentiments" i "Només mitjançant la sobrietat es cobreixen les necessitats.""

(cada entorn demana unes determinades virtuts: imparcialitat i honestedat en el servei públic, capacitat de perdó i sobrietat en el privat...)

- - -

"Quan et trobes en posicions de prosperitat i d'alta posició social, has de conèixer la misèria dels pobres i dels de baix.

Quan ets jove i fort, has de recordar el dolor dels vells i febles."

(més obvietats a tenir presents)

- - -

"No has de ser massa purista en la teva manera de viure, ja que has de ser capaç d'acceptar tot el que està viciat.

No has de ser massa clar a l'hora de fer distincions, ja que has d'acceptar a tothom, sigui bo o dolent, entenimentat o boig. "

(nou atac al purisme perfeccionista...)

- - -

"La malaltia de caure en els desitjos pot ser tractada, però la malaltia d'aferrar-se a principis abstractes és difícil de curar.

Els obstacles que presenten els esdeveniments i les coses poden eliminar-se, però els que presenten els principis socials són difícils d'eliminar."

(ai, l'adhesió a les idees! ai, els principis! No semblen perillosos, però ho són molt, més que coses que considerem més òbviament perilloses, com els desitjos i els obstacles...)

- - -

"Quan els qui es dediquen a guanyar alguna cosa per si mateixos excedeixen els límits de la raó i del que és just, el dany és obvi i, per això, poc profund.

Quan els que s'interessen per la seva pròpia reputació encobreixen la seva manera d'actuar amb la raó i el dret, el dany és ocult i, per tant, profund."

(el mal encobert és el pitjor)

- - -

"Acceptar els favors dels altres i no retornar-los, per grans que siguin; venjar-se dels que ens han perjudicat, per lleugera que hagi estat l'ofensa; donar oïdes a qualsevol crítica sobre els altres, per poca evidència que hi hagi de la mateixa; dubtar de tot el bo que se sent, encara que sigui totalment evident; tot això és extremadament cruel i sense cor.

Mes val que estiguis atent. "

(compte amb la crueltat, amb la manca de cor, amb la manca de compassió, amb la manca d'empatia, amb la fredor, amb la indiferència: no hi ha res pitjor)

- - -

"Els que calumnien i critiquen són com núvols que amaguen temporalment el sol; no passarà gaire temps abans que aparegui de nou la claredat.

Els aduladors i afalagadors són com cops d'aire que se't fiquen al cos: hom emmalalteix sense adonar-se'n."

(prudència amb els que ens afalaguen, són els pitjors i menys detectables dels enemics)

- - -

"La majoria de les persones que tenen èxit en el seu treball tenen una ment oberta i sense arestes.

Els que fallen en el que emprenen i perden oportunitats són les persones obstinades i inflexibles."

(contra la rigidesa)

- - -

"A la vida social no està bé ser un conformista, encara que tampoc està bé ser algú que no està mai d'acord amb res.

Al fer les coses, no és bo produir el rebuig de la gent, encara que tampoc és bo intentar guanyar els seus favors."

(més perfums paradoxals: buscar el terme mig és sovint el més adient...)

- - -

"Al capvespre, la posta de sol és meravellosament lluminosa; a la fi de l'any, les mandarines són encara més fragants.

Per això, a la fi del seu camí, en els seus últims anys, les persones assenyades han de tenir un esperit cent vegades més vital."

(més metàfores amb elements naturals. I quin bonic i estimulant elogi de la vellesa...)

- - -

"No et preocupis del que t'ofen, no estableixis un lligam amb el que t'agrada.

No contis amb un estat de benestar perllongat, no et retiris per por a la primera dificultat."

(una altra invocació a la mesura, a la prudència, al camí del mig...)

- - -

"Observa als altres amb ulls equànimes; escolta les seves paraules amb oïdes distants.

Enfronta't als sentiments amb reaccions temperades; reflexiona sobre els principis amb una ment en calma."

(i encara una altra invocació a la mesura: equanimitat i distància, calma i reaccions temperades...)

- - -

"Quan sentis parlar de males persones, no les rebutgis immediatament, ja que la seva mala reputació pot ser deguda a les murmuracions dels que critiquen sense motiu.

Quan sentis parlar de bones persones, no et precipitis a aconseguir la seva amistat, ja que la seva bona reputació pot haver estat elaborada per gent deshonesta que intenta prosperar."

(nova apel·lació a la prudència, a evitar la precipitació...)

- - -

"El cel crea persones intel·ligents perquè puguin instruir els ignorants, però en el món aquestes persones fan gala dels seus talents per posar en evidència els errors aliens.

El cel enriqueix a persones perquè puguin ajudar als necessitats, però en el món aquestes persones s'aferren a les seves possessions per dominar sobre els pobres.

Aquests individus són veritablement criminals perillosos que delinqueixen contra el cel."

(radical advertiment sobre el mal ús dels dons que ens han estat atorgats)

- - -

"Les persones sàvies no tenen pensaments o preocupacions, mentre que les persones ignorants no posseeixen coneixements; aquestes dues menes de persones poden ser companyes d'estudis o de negocis.

Són només els intel·lectuals mediocres els que pensen massa i posseeixen massa informació, de manera que tenen molt en el que pensar i molts dubtes; com a conseqüència, és difícil fer absolutament res amb ells."

(una paradoxa amb molta mala llet)

- - -

"La parla és la porta de cor; si no guardes el teu parlar amb compte, mostres a tothom tots els moviments reals de la teva ment.

L'atenció constitueix els peus de la ment; si no controles estrictament la teva atenció, et porta per camins erronis."

(nova apel·lació a la prudència: parlar amb compte, enfocar bé l'atenció)

- - -

"Quan poses a altres en una tasca, si et fixes en el que fan bé tot i que cometin errors, els sentiments seran d'equanimitat.

Quan et poses tu mateix a la feina, si et fixes en les fallades de la teva impecabilitat, llavors progressarà la virtut. "

(més flaires de paradoxa: cal fixar-se amb el que els altres fan bé i amb el que nosaltres fem malament)

- - -

"Les persones assenyades, encara que estiguin en dificultats no es preocupen, però són previngudes en temps de felicitat.

No s'acovardeixen quan troben a persones socialment prominents, però els commouen els laments dels orfes."

(la serenor i sensibilitat del seny)

- - -

"La longitud i la brevetat del temps depenen d'un sol pensament; l'amplitud o estretor de l'espai depenen del cor.

Així, per a qui posseeix una ment lliure, un dia és més llarg que mil anys; per a qui posseeix una ment àmplia, una petita habitació és més gran que tot el cel i tota la terra."

(una reflexió engrescadora, estimulant...)

- - -

"Són greus, i també immediates, les desgràcies que atreu l'adherir-se als poderosos.

Més delicat i més durador és el sabor d'una vida senzilla."

(la temptació de deixar-se atraure pel poder es paga cara. Més val optar per una vida senzilla)

- - -

"Per tenir un esperit tranquil en situacions de molta activitat, cal que la ment i l'esperit es nodreixin de pura claredat durant els períodes d'inactivitat."

(un bon consell a tenir ben present)

- - -

"En el bosc del retir ocult, no hi ha ni glòria ni infortuni.

En la via de la justícia assenyada, no hi ha ni calor ni fred."

(nova invocació al camí del mig: viure discretament i ser justos)

- - -

"Si sempre que fas un pas endavant penses a fer un pas enrere, pots evitar la desgràcia de xocar contra les tanques.

Si preveus com desaferrar-te abans de començar un projecte, només llavors podràs escapar al perill de muntar sobre un tigre."

(prudència, prudència, que de vegades no hi ha sortida i els projectes enganxen...)

- - -

"Enorgullir-se de la fama no és tan pertinent com evitar-la.

Conrear aficions no és tan assenyat com minimitzar els interessos."

(més flaires de paradoxa: evitar la fama, minimitzar els interessos...)

- - -

"Impertorbable davant la fortuna o la desgràcia, contemplo amb plaer com s'obren i cauen les flors al jardí.

Sense cap intenció de marxar o de quedar-me, segueixo tranquil·lament l'anar i venir dels núvols."

(el seny de la contemplació expressat poèticament...)

- - -

"Quan estàs encadenat per desitjos materials, sents que la teva vida és patètica; quan et submergeixes en la realitat essencial, sents que la teva vida és joiosa.

Quan saps que la teva vida és patètica, pots sortir immediatament del domini dels sentits; quan saps que la teva vida és joiosa, arriba per si mateix el regne dels savis."

(hi ha una manera de viure patètica i una manera de viure joiosa. Amb l'avantatge que la presa de consciència del patetisme pot ser una crida a reaccionar, una porta a la saviesa...)

- - -

"Pujar a una muntanya eixampla el cor de la gent; mirar detingudament el corrent del riu interioritza els seus pensaments.

Llegir llibres en una nit plujosa o de neu aclareix l'esperit de la gent; taral·lejar relaxadament una tonada a la part alta d'un turó fa que s'elevin els seus sentiments."

(poètica evocació d'actituds encertades, fent servir elements naturals)

- - -

"Si la vida d'una persona és molt ociosa, pensaments estranys sorgeixen de manera insidiosa, però si s'està massa ocupat, no apareix la veritable essència.

Per això, les persones assenyades no haurien de caure en abraçar els interessos del cos i de la ment, encara que tampoc haurien de detenir-se en delits estètics."

(encara una altra invocació a l'equilibri, al camí del mig: ni massa oci ni massa ocupació, ni adhesió als interessos -tan generadors d'aferrament- ni mera contemplació estètica deslligada de la problemàtica vital...)

- - -

"El fred i la calor del clima són fàcils d'evitar, comparats amb la dificultat d'eliminar les febres i els calfreds de la humanitat. Però les febres i els calfreds de la humanitat són fàcils d'eliminar, en comparació amb la dificultat de lliurar-se del gel i de les brases de la teva ment.

Si pots alliberar-te del gel i de les brases del teu interior, tot el teu cos s'omplirà d'energia harmoniosa i la brisa de primavera sempre estarà de manera natural on tu siguis."

(tenir la ment en pau, alliberar-se de l'agitació de la ment, aquest és el difícil camí per viure amb plenitud)




Altres textos de la mateixa obra són:


"Quan estàs aferrat al món només lleugerament, lleuger és també l'efecte del món sobre tu. Quan estàs intensament embolicat en ocupacions diverses, els seus embolics també s'intensifiquen.

Així doncs, per a les persones assenyades, la simplicitat és superior al refinament, i la llibertat és preferible a l'acompliment de les formes."

- - -

"Als que s'aproximin a tu amb riqueses, ofereix-los compassió. Als que s'acostin a tu amb el seu rang, ofereix-los justícia. Les persones assenyades no són presoneres dels que manen.

Quan algú està decidit, pot superar el destí; quan la ment està unificada, mobilitza l'energia. Les persones assenyades no permeten que ni tan sols la natura les encaselli en un motlle."

- - -

"Quan estàs enmig de l'adversitat, tot el que t'envolta és una espècie de medicina que t'ajuda a afinar la teva conducta, encara que no te n'adonis.

En les situacions agradables, t'enfrontes a armes que t'esbocinaran, encara que no en siguis conscient."

- - -

"Si les persones són capaces de veure a través de l'efímer i reconèixer la realitat, poden llavors fer-se càrrec de grans responsabilitats, i alhora ser lliures dels lligams del món."

- - -

"Potser l'univers pugui existir indefinidament, però aquest cos nostre no obté una segona oportunitat; la vida humana només dura cent anys en el millor dels casos i els dies presents llisquen fàcilment. Els que viuen feliços coneixen l'alegria de posseir la vida i recorden la pena de desaprofitar-la."

- - -

"Els que confien en els altres descobriran que no tothom és necessàriament sincer, però ells mateixos ja són sincers.

Els que desconfien dels altres descobriran que no tothom necessàriament els enganya, però ja s'han convertit ells mateixos en mentiders."

- - -

"La substància de la ment és la substància de el cel. Un pensament feliç és un estel de bon auguri o un núvol de felicitat. Un pensament de còlera és una tempesta de trons o un violent aiguat. Un pensament amable és una brisa gentil o una dolça rosada. Un pensament sever és un sol ferotge o una gelada de tardor.

Quines d'aquestes coses poden eliminar? Deixa-les passar a mesura que sorgeixen, obert i sense resistència, i la teva ment es fondrà amb el vast cel."

- - -

"Quan la gent ocupa posicions de poder i llocs importants, el seu comportament ha de ser estricte i clar, mentre que el seu estat d'esperit ha de ser amable i serè.

No deixis que una mica de desídia t'acosti a grups de persones que es miren el melic; i no permetis que un excés d'intensitat et precipiti en el verí dels malvats."

- - -

"Vanagloriar-se de la pròpia feina o exhibir els propis èxits literaris és basar la persona que un és en coses externes. Els qui ho fan no saben que la substància de la ment és brillant tal com és i, mentre no es malmeti, hom pot mancar totalment de capacitacions i formació i, en canvi, ser una persona extraordinàriament exquisida."

- - -

"Els que saben canviar les coses per si mateixos, no s'alegren amb el guany ni es lamenten de la pèrdua; el món sencer és l'espai per on passegen.

Els que són utilitzats per les coses odien que els esdeveniments els vagin en contra i adoren que vagin al seu favor; la cosa més insignificant pot crear lligams."

- - -

"Els que estimen la tranquil·litat i no aprecien l'estrèpit tendeixen a evitar a la gent per buscar la calma. No saben que és egoisme desitjar que no hi hagi ningú al voltant; i quan la ment està aferrada a la calma, això mateix constitueix l'arrel de l'agitació. Com poden aconseguir l'estat en què es veu als altres i a un mateix com un de sol, i en el qual agitació i calma s'obliden?"

- - -

"Entrada la nit, quan tothom descansa, seu en soledat i observa dins la teva ment; percebràs llavors com desapareix la il·lusió i apareix la realitat. En cadascuna d'aquestes ocasions guanyes un sentiment del que és possible. Un cop has percebut la realitat i veus la dificultat d'escapar a la il·lusió, et tornes més humil."

- - -

"Les persones assenyades han de tenir un sentiment d'alerta en els moments d'oci i una actitud relaxada quan estan ocupades. "

- - -

"Les persones que són sempre actives són inestables, mentre que les addictes a la quietud són passives.

S'ha de tenir un esperit actiu enmig de la tranquil·litat; aquesta és la manera de ser de les persones assenyades."

- - -

"La felicitat només dura per a aquells que l'aconsegueixen servint-se de les dificultats i de les facilitats com a mitjans de creixement personal.

El coneixement només és real per a aquells que han investigat tots els aspectes de la vida."

- - -

"Quan estàs sentint constantment paraules ofensives i tens sempre en ment algun assumpte irritant, llavors tens una pedra d'esmolar per desenvolupar el teu caràcter.

Si només sents el que t'agrada i només actues en allò que t'agrada, estàs tancant la teva vida en un verí mortal."

- - -

"Es considera persones pures de cor les que no s'acosten al poder i la fama; però les que poden estar-hi a prop sense veure's afectades són les més pures de totes.

Es considera persones d'esperit elevat aquelles que ignoren com conspirar i intrigar; però els qui saben com fer-ho però no ho fan, són les d'esperit més elevat."

- - -

"La diligència conscient és una virtut, però si és exagerada no aportarà satisfacció i alegria.

La sobrietat i la simplicitat són nobles virtuts, però si són massa extremes no serviran per ajudar els altres."

- - -

"Quan els rics i ben aposentats, que haurien de ser generosos, són per contra malèvols i cruels, fan que el seu comportament sigui infame i menyspreable, malgrat les seves riqueses i posició.

Quan els que són intel·lectualment brillants, que haurien de ser reservats, es mostren per contra ostentosos, són ignorants i necis, malgrat la seva brillantor."

- - -

"Quan estàs enmig de l'adversitat, tot el que t'envolta és una espècie de medicina que t'ajuda a afinar la teva conducta, encara que no te n'adonis.

En les situacions agradables, t'enfrontes a armes que t'esbocinaran, encara que no en siguis conscient."

- - -

"Per als que mediten sobre si mateixos, cada cosa que troben és curativa. Per als qui ataquen als altres, fins i tot el pensament és una arma.

L'un és un camí per iniciar el bé, l'altre és un camí per iniciar el mal. Estan tan separats entre si com el cel i la terra."

- - -

"Les benediccions solen suscitar també desventures; per tant, roman atent quan les coses et van bé.

L'èxit es pot aconseguir després del fracàs; així doncs, no abandonis en els moments de decepció."

- - -

"Els que viuen amb simplicitat solen ser purs de cor, mentre que els que viuen en el luxe potser siguin esclaus i servils.

Sembla que la voluntat es clarifica amb la senzillesa, mentre que la conducta s'arruïna amb la disbauxa."

- - -

"La presumpció i l'arrogància són estats adquirits de la ment. Conquesta els estats adquirits de la ment, i podrà desenvolupar el seny original.

La passió i el voluntarisme són parts de la falsa consciència; suprimeix la falsa consciència, i apareixerà la consciència veritable."

- - -

"Quan et trobis en una posició d'importància, no perdis l'actitud de retir al camp. Quan et trobis de retir al camp, mantingues els assumptes d'estat en la ment.

No es necessita per força buscar l'èxit en el món. No busquis la gratitud dels altres; és un benefici no estar ressentit."

- - -

"Els que hagin arribat a un carreró sense sortida, han d'examinar les seves intencions originals; els que hagin triomfat, han d'observar a on es dirigeixen."

- - -

"Quan un ha estat en una baixa posició, sap què difícil és pujar a una alta posició. Quan s'ha estat en la foscor, se sap com de revelador és entrar en la llum.

Si s'ha experimentat la quietud, se sap què cansada és l'activitat obligada. Si s'ha alimentat el silenci, se sap què pertorbador és l'excés de xerrameca."

- - -

"Els desitjos no danyen tant la ment com la danyen les opinions. Els sentits no destorben tant el seny com el destorba l'intel·lecte.

Volubles són els sentiments; el món està ple d'atzars. Quan et trobis en una situació sense sortida, has de saber com retrocedir. Quan les coses van suaument, esforça't per romandre respectuós."

- - -

"En assumptes de desig, no et precipitis en implicar-te perquè sigui fàcil; una vegada que t'has implicat, t'enfonsaràs profundament.

En assumptes de principis, no retrocedeixis per por de la dificultat; una vegada que descendeixes cap enrere, perds completament teus fonaments."

- - -

"Els que són curosos, tenen cura de si mateixos a l'igual que tenen cura dels altres, posant atenció en cada situació. Els qui no són curosos, es desairen a si mateixos i als altres, descuidant cada situació.

Les persones assenyades tenen cura de no implicar massa ni romandre indiferents."

- - -

"Les persones assenyades, com que volen alliberar-se de les imperfeccions evidents, primer eliminen les imperfeccions ocultes."

- - -

"En temps d'ordre s'ha de ser precís; en temps turbulents s'ha de ser flexible. En temps de degeneració han de combinar-se precisió i flexibilitat.

Al tractar amb bona gent s'ha de ser magnànim; al tractar amb mala gent s'ha de ser estricte. En el tracte de la gent normal han de combinar-se magnanimitat i sentit de l'estricte."

- - -

"Les circumstàncies de la gent poden ser estables o inestables; com podries garantir que únicament tu ets estable? Els teus propis sentiments poden ser raonables o irraonables; com podries esperar que els altres siguin sempre raonables?

És molt útil veure les coses sota aquesta llum i corregir d'aquesta manera les contradiccions de les teves expectatives cap a tu mateix i cap als altres."

- - -

"Mentre una persona no s'hagi alliberat del desig de celebritat, encara que menyspreï el principat i s'acontenti amb la pobresa, encara és presonera dels sentits.

Mentre que un no es despulli de l'aventurisme impulsiu, tot i que ajudi al país, es tracta simplement d'una gesta."

- - -

"No cal buscar la felicitat: alimentar simplement l'esperit d'alegria és la base per atreure la felicitat.

No cal escapar de la dissort: lliura't de la maldat com a mitjà d'evitar la desgràcia."

- - -

"Quan l'aire és càlid, hi ha creixement; quan és fred, hi ha mort.

Igualment, els qui són freds per naturalesa reben poca felicitat, mentre que els que són de cor càlid reben nombroses benediccions."