diumenge, 19 de juny del 2016

Teísme



Rothko 1950


El desembre de 2013 la revista Éxodo, publicada pel Centro Evangelio y Liberación, publicava el seu número 121 amb el títol "Cincuenta años después del Vaticano II". El primer article que hi figura, i que porta el mateix títol que el del conjunt del número de la revista, és del teòleg i escriptor Gaspar Calderón. Hi situa el tema del cinquantè aniversari del Concili, recordant que va rebre una acollida entusiasta i va generar en les mateixes bases de l'Església una vitalitat incontenible, que semblava sortir del no res, en aquella Església endarrerida i anquilosada. Poc després, però, el Concili Vaticà II va passar a ser desqualificat, combatut i desmuntat per la mateixa cúpula eclesiàstica, neutralitzant-lo i revertint-lo.

Després, Calderón passa a repassar els problemes més de fons que, cinquanta anys després del Concili Vaticà II, té plantejats l'Església. Crida l'atenció especialment un d'aquests punts, que ell indica com a "Teísme", i on diu el següent, que em sembla particularment rellevant i significatiu: "El Vaticano II entabló diálogo con el ateismo moderno, lleno de misericordia como un buen samaritano, después de un enfrentamiento multisecular con el ateismo. Reconoció su propia responsabilidad en su génesis y se esforzó por mostrar "una mejor imagen de Dios", aceptable para que los ateos dejen de serlo... 50 años más tarde, muchos cristianos han abandonado -o están superando en todo caso- el teísmo. Ya no se trata de encontrar una mejor imagen de Dios, sino de aceptar que muchos creyentes ya no pueden aceptar imágenes de Dios. Para ellas Dios no es un ser, un ente, ni siguiera una persona. No se han hecho ateos, sino no teístas. (...) El cristianismo no tiene porqué pasar a ser pos-teísta, pero necesita imperativamente dar carta de ciudadanía en su seno al no-teísmo que toda la parte avanzada de la sociedad intuye y experimenta; de lo contrario, se cerrará el camino a sí mismo."