Klee 1921 |
Les aspiracions són
imprescindibles: mouen el món. Però la seva formulació no les fa automàticament
factibles. El món del desig topa amb el món de la realitat, la qual imposa
límits. Cal, certament, un discerniment honest d’aquests límits, i no fer servir
mai aquest argument dels límits per a defensar dissimuladament interessos
inconfessables. Però els límits hi són, i si no es tenen en compte poden acabar
malmetent les mateixes aspiracions.
Valgui aquesta
petita reflexió abstracta com a introducció a la difícil tasca d’emmarcar la
reflexió sobre les línies de fons de la temàtica dels valors a la Catalunya del
2015. Una Catalunya estretament lligada, com ja és una mena de mantra dir, a Espanya –ho vulguem o no-,
a Europa i al món sencer. L’Anuari dels
Valors d’aquest any, més enllà de les panoràmiques estadístiques basades en els
mitjans de comunicació que ofereix, vol enfocar la seva reflexió sobre tres
grans temes: els refugiats, el terrorisme i el respecte a la voluntat popular.
Temes que a Catalunya s’han viscut d’una manera peculiar: des d’una distància
expectant i interessada. Els refugiats han entrat massivament a Europa però
sense arribar encara físicament a casa nostra, on la voluntat d’acolliment
sembla estar precedint la capacitat organitzativa de les administracions
públiques europees i estatals per acollir-los. El terrorisme ha afectat força
indrets, amb París com a darrer i simbòlic punt d’esclat, però aquí no anem més
enllà de la problemàtica dels reclutadors de joves per anar a lluitar a Síria amb
l’Estat Islàmic i algun potencial terrorista no materialitzat. I el
qüestionament de la voluntat popular democràtica l’hem viscut sobretot
observant el cas de Grècia, on els resultats d’eleccions i referèndums no han
aconseguit imposar determinades polítiques econòmiques.
Tres temàtiques ben
diferents i alhora molt significatives des de l’òptica dels valors. La
capacitat de comprensió, l’acolliment, la hospitalitat i la voluntat
d’integració social són posades a prova fins a l’extrem per l’allau de refugiats
que han entrar a Europa provinents de l’Orient mitjà. Un milió, segons les
estadístiques. Un allau ben documentat gràficament, amb dos conjunts d’imatges
de gran impacte: els naufragis a la Mediterrània mirant d’accedir a les costes
europees, i les columnes de refugiats creuant a peu diversos països, sovint en
condicions difícils, fins a poder arribar a llocs d’acolliment, principalment a
Alemanya i Suècia. Les temptacions de rebuig, de negar l’asil, de xenofòbia han
estat, són i seran fortes. Aquí hi trobem un pols axiològic de primera
magnitud.
La serenitat, la
capacitat de resistència, la voluntat d’iniciativa honesta per millorar
realment les coses, la prudència a l’hora d’evitar les sobrereaccions
interessades, oportunistes, són valors que han d’estar en primer pla a l’hora
d’enfrontar-nos amb el fenomen del terrorisme islàmic i “djihadista”. Ens
continua sorprenent com una minoria radicalitzada amb pocs mitjans pot alterar
la vida quotidiana de països poderosos en els seus sistemes de seguretat, policials
i d’intel·ligència. I el cas es complica per la implicació de formulacions de
caire religiós en la qüestió, formulacions que miren de vincular uns grups
radicals i minoritaris amb les enormes poblacions musulmanes del planeta. La
temàtica fa llavors un salt al nivell ideològic, a la confrontació
interreligiosa, sempre possible si es desitja estimular-la, i antigues
formulacions sobre el xoc de les civilitzacions semblen agafar nova vida.
La coherència
democràtica, el respecte a la voluntat popular, la preeminència del benestar de
les persones sobre els interessos econòmico-financers són valors posats damunt
la taula per les negociacions viscudes el 2015 entre l’Estat grec i els
organismes internacionals, amb la Unió Europea en un lloc preeminent. Fins a on
arriben els compromisos adquirits? Era previsible que serien inassumibles? Hi
ha espai per a la sobirania nacional en un món tan interdependent
econòmicament? Preguntes obertes per a un debat apassionant i de llarg
recorregut, que a Catalunya també experimentem tot i que dissimulant
discretament; a la curta o a la llarga, no el podrem defugir, i la vinculació
entre dependència econòmica i dependència política serà una de les nostres
principals preocupacions.
Hi ha alguna cosa
que lligui, que pugui ser compartida, per problemàtiques tan dispars com les
tres que estem posant en el nostre primer pla? Gosaríem dir que si, tot i que
aquest element compartit pugui ser fins a cert punt antipàtic, impopular. El
que comparteixen és la referència que fèiem ja al títol d’aquesta editorial: els límits de les aspiracions. Els
valors són fets reals, operatius, però tenen sempre, consubstancialment, una
notable vocació aspiracional, d’horitzó, de lloc on ens agradaria arribar. No
tota aspiració és un valor, però tot valor té una dimensió d’aspiració. I tota
aspiració s’ha d’enfrontar amb els seus límits. No tot el que desitgem és
possible. No tot el que ens agradaria és factible en la seva totalitat. Cal
saber negociar amb la realitat, i això no és senzill, ja que el que ens surt
del cor espontàniament és la màxima aspiració, l’ideal, la plenitud.
Quins són els
límits de la nostra capacitat d’hospitalitat col·lectiva? Com els establirem?
Serem sincers a l’hora d’establir-los, farem realment tot el que podem fer? I
alhora serem prou realistes com per evitar situacions que ens superin, si és
que això és possible? Es pot pensar en una política de “portes obertes”, o això
seria catastròfic? Es pot realment diferenciar operativament refugiats i
immigrants econòmics? És just fer-ho? És la necessitat de mà d’obra de
l’economia europea el que ha d’establir els nivells màxims de capacitat
d’acolliment? Estem disposats a compartir més enllà d’aquest estadi, renunciant
a part del nostre benestar? Els nostres partits polítics són capaços de pilotar
aquesta reflexió amb transparència? I els nostres mitjans de comunicació? Tenim
referents que ens puguin aportar una paraula il·luminadora al respecte? Aquest
Anuari no és lloc per mirar de respondre totes aquestes qüestions, però sí d’assenyalar
la seva vigència i importància, i de servir de recordatori de la seva urgència.
I a l’hora
d’afrontar el terrorisme, mirant de posar bases sòlides per a la seva
desaparició, serem capaços d’articular solucions complexes per resoldre
problemes que semblen elementals? Som conscients de les nostres
responsabilitats en tota aquesta història, sense que això vulgui dir cap mena
d’exculpació per cap acte criminal com els que estem vivint? No parlem ja de
les possibles herències colonials, però sí de les relacions reals d’intercanvi
amb els països menys desenvolupats: juguem net en aquest àmbit? Juguem net
geopolíticament, o només pensem en l’extensió de les nostres esferes
d’influència? Hi ha alguna responsabilitat de la nostra indústria
armamentística en tota aquesta història? Són prou eficaces i ben orientades les
accions de la nostra policia i dels nostres serveis d’intel·ligència? I encara
dues altres problemàtiques de fons i d’enorme abast: Hem fet tot el que ha
estat a la nostra mà per integrar socialment la immigració estrangera, amb
orígens culturals diferents del nostre, o hem pensat que l’economia ja seria
suficient per a portar a terme aquest procés d’integració, que amb el seu enriquiment
ja s’integrarien, ja pujarien a l’ascensor social, i no feien falta esforços
qualitatius addicionals directes per part nostra? Hem gestionat prou bé les
polítiques educatives i d’habitatge? Hem sabut establir relacions cordials a
nivell cultural amb aquests grups? I finalment la inevitable i incòmoda qüestió
religiosa: hem establert realment canals de diàleg interreligiós? Hem fet
nosaltres canvis interns com per a fer possible aquest diàleg? Som conscients
que només des d’una interpretació simbòlica del llenguatge religiós (de tots
els llenguatges religiosos) serà possible un diàleg interreligiós prou fecund,
operatiu? Etiquetes com la d’una “aliança de civilitzacions” han estat alguna
cosa més que això, etiquetes?
I, ja per acabar,
com s’estableixen els límits de l’Estat de Benestar? Qui els estableix? És una
mera qüestió pressupostària, i per tant de recaptació fiscal i d’eficiència en
la gestió dels recursos públics? És possible introduir processos participatius
en aquest àmbit? Amb quines condicions? Amb quin paper respectiu dels polítics
i els tècnics? Estem disposats a assumir les conseqüències d’un debat d’aquesta
mena, anant més enllà de la simple tensió primària entre unes retallades del
govern i unes protestes dels afectats? Podem aspirar a tot: la millor sanitat,
la millor educació, les millors infraestructures, els millors serveis socials?
Com establir prioritats de manera transparent, discutida i acceptada? Com
aconseguir l’assumpció política de mesures impopulars?
No voldríem pas que
aquesta editorial generés més neguit del que correspon. Afortunadament, les
anàlisis de l’anuari i les dades que s’hi ofereixen reflectint la intensitat
dels debats axiològics a casa nostra compensaran la possible sensació de
desbordament que una visió sintètica inicial pot produir. Endinseu-vos en les
pàgines que segueixen, amb la certesa, si més no, que els temes que s’hi
plantegen són altament rellevants.
(aquest text va ser preparat el desembre de 2015 per a elaborar l'Editorial de l'Anuari de Valors 2015 de la Fundació Carulla i ESADE. També ha servit de base a l'article compartit amb Àngel Castiñeira que, amb el títol de "Tres tensions morals globals", ha estat publicat pel diari "Ara" el 30.05.2016).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada