Klee 1920 |
Costa compartir
coneixement en una organització? Heus aquí una pregunta clara, raonable, que en
molts casos té una resposta afirmativa: costa compartir coneixement en una
organització. Una constatació que sovint ens porta a afegir-hi un signe
d’exclamació al final de l’expressió: costa compartir coneixement en una
organització! Perquè es tracta d’un fenomen que més aviat ens sorprèn, ens
desconcerta, fins i tot ens revolta: ¿com és que costa compartir coneixement en
una organització?
Hi ha d’haver,
doncs, raons significatives que porten a aquest fenomen. La mandra hi pot
incidir, però poc. La falta de temps és ja una explicació més potent: anem tan
de bòlid produint coneixement (i fent altres coses) que no tenim temps de
compartir-lo! La falta d’estructures, circuïts o mecanismes que facilitin
aquest intercanvi és també un factor real, tot i que sabem que quan hi ha
veritables ganes o necessitat de fer quelcom les estructures, circuïts i
mecanismes apareixen, es creen sense gaire dificultats. Hi ha d’haver, doncs,
causes més profundes.
¿Pot pesar la por
de fer el ridícul, de quedar malament davant dels companys i companyes? Pot
pesar, sí: els humans som insegurs i ens afecta el què diran de nosaltres;
defensem la nostra reputació, sovint difícil d’adquirir i que no volem perdre
de cop. ¿Pot pesar la por a generar tensions dins de l’organització, a fomentar
baralles i rivalitats, a crear bàndols? Ja sabem que les idees tenen molta
capacitat de mobilització i d’arrossegament de passions. I les organitzacions
tendeixen a defugir les tensions internes, prefereixen preservar la tranquil·litat.
Però potser
l’obstacle més gran al compartir coneixement va relacionat amb la dinàmica del
poder. I no tant per allò tan esmentat que el coneixement és poder (que ho és,
certament), i que al qui té poder li agrada poc compartir-lo, sinó per la
interferència de les estructures organitzatives i la dinàmica institucional.
Compartir coneixement és un exercici d’aplanament organitzatiu, d’anivellament,
de democratització si es vol. I les dinàmiques organitzatives no sempre van per
aquí: preocupades per l’arquitectura de l’estructuració del poder, tenen
dificultats per assumir exercicis que prescindeixen dels circuits jeràrquics
habituals i situen a tothom en una certa igualtat. Si això és així, s’entén que
no hi hagi gaire tendència a la iniciativa institucional per afavorir
dinàmiques de compartir coneixement.
I, en canvi, ens
agradi o no, les organitzacions necessiten vitalment compartir coneixement. Ho
necessiten per millorar el nivell de reflexió i qüestionament dels seus
integrants. Ho necessiten per crear circuits que els permetin esdevenir allò
tan bonic d’una “comunitat d’aprenentatge”. Ho necessiten per assolir una forta
cohesió interna, cohesió que resulta altament potenciada pels processos de
compartir coneixement. I ho necessiten per generar una “memòria compartida”,
unes experiències d’alta intensitat viscudes en comú que esdevenen punts de
referència, highlights o landmarks si ho preferiu, a l’hora de
donar identitat a una organització. La identitat organitzativa no només prové
dels objectius que es proposa i dels recursos de què disposa: prové sobretot
d’una acumulació de moments significatius que s’han viscut plegats i que expliquen
i construeixen el ser d’una determinada manera d’aquella organització.
Aquesta tensió
entre dificultats i necessitat, habitual en tot projecte, és un dels grans
reptes que tota organització ha de resoldre. Saber superar les dificultats per
poder respondre a la necessitat. Dinàmica que, fins a cert punt, es correspon o
té un paral·lel en la de saber fer prevaldre els valors sobre els interessos.
Perquè compartir coneixement és una dinàmica que es fonamenta en valors i
potencia valors, mentre que els obstacles per fer-ho acaben tenint per origen
el món dels interessos, des dels petits interessos individuals als interessos
de les instàncies que es poden sentir qüestionades per aquesta mena de
dinàmiques. La tensió entre valors i interessos és un dels motors de la
història, un dels escruixidors espectacles que la dinàmica social ens acostuma
a presentar, espectacle fascinant i de resultat sempre incert, en el que
l’àmplia gamma dels interessos, sovint culminant en la “raó d’Estat”,
s’enfronta amb les sovint discretes però de vegades heroiques actituds i
accions fonamentades en els valors.
Aquest fenomen del
que estem parlant agafa tintes encara més carregades quan l’apliquem a les
organitzacions dedicades a la generació de coneixement. Perquè, paradoxalment o
no, es constata que també aquí es produeix la dificultat de compartir
coneixement, quan sembla que no hauria de ser el cas. Una organització que té
en la generació de coneixement un dels seus components fonamentals, distintius,
sembla que hauria de tenir no només una vocació sinó una veritable devoció per
compartir coneixement. És així?
¿És així a ESADE,
que és de fet una gran organització generadora de coneixement? Es comparteix
prou, aquest coneixement, en el seu si? En un cert moment, ja fa uns quants
anys, es va fer a ESADE un programa anomenat “Pensar el lideratge” que en les
seves primeres edicions se situava força en aquesta línia, fomentant el debat i
fins i tot la polèmica entre el professorat, debat fet davant de gent de fora
també convidada a participar. Va ser una experiència interessant i motivadora,
i segur que n’hi ha hagut i n’hi ha d’altres a la casa en la mateixa línia. ¿Són
suficients per considerar a ESADE com a una organització que fa del compartir
coneixement un dels seus eixos vertebradors? Potser la meitat del temps dels
claustres s’hauria de dedicar a compartir coneixement, i potser aquests claustres
haurien de ser mensuals. Simples suggeriments en aquesta
direcció.
(aquest text es publicarà més endavant al Butlletí de recerca d'ESADE)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada