dimarts, 23 d’abril del 2024

Logos



Denis 1913


"Tant el Logos com la seva expressió en Jesús i Jesús mateix els hem d'entendre d'una forma dinàmica. Així el Logos és pura acció, i en l'acció té la raó de ser i en ella es manifesta als homes: és l'acció manifestativa i comunicativa de Déu. Això esborra tota possibilitat de concebre'l com un Déu al costat de Déu, així com de concebre'l com a creat (arians) o emanat de Déu (Orígenes). El Logos és Déu mateix en tant que Déu parla. Així podem concebre Déu sense o al marge del Logos, però no aquest sense aquell. No es tracta de dos éssers, sinó d'un sol ésser, el de Déu, en el qual el Logos n'expressa una funció. I, com diu Cullmann, "en tant que el Logos és Déu que es revela, que es comunica en la seva acció, i en tant que el Nou Testament té per sol objecte aquesta acció, tota especulació abstracta sobre les "naturaleses" de Crist és no solament una tasca vana, sinó un refús de tenir en compte el fet que en virtut de la mateixa naturalesa del Logos hom no en pot parlar si no és per referència a l'acció de Déu.""


Jordi Llimona Jesús de Natzaret. Assaig d'aproximació als orígens (1980, Edicions 62, p. 313).