divendres, 19 d’agost del 2016

D'Ors al Prado XVI: Ribera





XVI. Ribera



Recorda d'Ors que Ribera era tretze anys més gran que Zurbarán, catorze que Velázquez i trenta-tres que Murillo, però parla d'ell en darrer lloc perquè el considera el més romàntic dels quatre. "Aquest Spagnoleto, aquest valencià entreverat de napolità, s'apropa alhora, per la patològica profunditat de la ment i pel desordre luxosíssim de la sensibilitat, al Rhin (els mestres germànics i el seu "descobriment de la vida interior") i a l'Adriàtic (els mestres venecians i la seva "orgia del color")."

Considera un exemple d'aguda tendresa la sèrie de bustos d'apòstol, especialment el dedicat a l'Apóstol Santiago, del que diu: "Quin rostre ardent, inquiet, consumit per la intel·ligència, quina mirada tan febril!"


Ribera 1630 Santiago el Mayor


Ribera 1630 Sant Felipe


Ribera 1630 San Judas Tadeo


Ribera 1630 San Pablo


Ribera 1630 San Pedro


Ribera 1630 San Simón


Ribera 1630 San Bartolomé


Ribera 1630 Santo Tomás



"De la "orgia del color", en proporcions i força gairebé adriàtiques, ens en dóna testimoni, més clarament que "El sueño de Jacob", per a molts la preferida entre les obres de Ribera, el quadre "El martirio de San Bartolomé" [de fet, és El martirio de San Felipe], on a pesar del terrible tema s'ofereix als ulls el regal d'un veritable festival, fins i tot amb luxe teatral i sumptuosa escenografia. El cos del sant es retorça al centre com una flama d'or. Els botxins es mouen al seu voltant amb gestos amplis de noble tragèdia. Cossos i roba, en dinamisme encara molt noble, s'apleguen i reparteixen en agrupacions podríem dir coreogràfiques. Una harmonia de porpres i carmins forma al voltant d'aquella àurea flama una mena de braser sagnant d'on sortís."



Ribera 1639 El martirio de Sant Felipe


Ribera 1639 El sueño de Jacob