Twombly 1968 |
Es discuteix molt de si estem vivint o no una crisi de valors. Jo crec que sí. Assenyalo alguns possibles indicadors d'aquesta crisi:
- l’estil de vida de força adolescents i joves de casa nostra. No només el paquet discoteca-tabac-alcohol-droga i la dependència de la TV, dels jocs i del mòbil, sinó també el desinterès per l'escola i per la cultura, i la manca d'iniciativa i d'imaginació per construir nous projectes personals i col·lectius.
- les dificultats viscudes per moltes famílies a l'hora d'educar bé els seus fills i per moltes escoles a l'hora d'educar bé els seus alumnes.
- el fet que el consumisme sigui un dels valors centrals de la vida de molta gent (o si més no l'eix vertebrador del seu entreteniment, de la seva diversió) .
- l'afebliment de la vitalitat social, de les normes i les xarxes de compromís cívic, que es tradueix en un descens de la qualitat de la vida pública i de l'actuació de les institucions socials. En són signes l'abstencionisme electoral, la baixa afiliació sindical i política, la poca participació en les associacions de pares i mestres, la reducció del nombre de voluntaris en organitzacions cíviques o l'afebliment dels vincles dins del veïnatge i la família. Algú ho designa com a una disminució del "capital social".
- l'augment de l'individualisme, l’afebliment de les conviccions morals i la disminució dels valors compartits amb altres, amb un predomini creixent de la competitivitat i un feble compromís en els projectes cívics.
- la insensibilitat respecte a la destrucció de l'entorn natural.
- les dificultats per acollir realment els immigrants procedents d'altres cultures.
- la submissió i al mateix temps desconfiança envers els mitjans de comunicació.
- la presència de la violència en el cinema, la televisió i els mitjans de comunicació i en la vida quotidiana (baralles a les sortides de discoteques), i certa insensibilització al respecte (vídeos de com altres joves observen les baralles).
- el culte al cos, a la moda i a la banalitat (revistes del cor) i la manca de contestació al respecte.
- la polarització entre tenir massa feina i no tenir-ne gens, ambdós alienants.
- la creixent precarietat dels llocs de treball i la “corrosió del caràcter” que comporta.
- la incapacitat del sistema de lluitar contra la pobresa i l'exclusió, la manca de solidaritat dels rics amb els pobres, dels forts amb els febles, dels “in” amb els marginals.
- el descrèdit de l'activitat política.
- la desaparició del debat col·lectiu de les qüestions relatives a la religió i l'espiritualitat, però també de qüestions lligades a la mort, als sentiments, a les febleses, als somnis…
Sembla que vivim temps incapaços tant per l'èpica com per la lírica, predominant una grisa i prosaica quotidianitat del plaer immediat i l'anar tirant.
Hi ha qui diu que estem vivint el contrari d'una crisi de valors: mai havíem disposat de tants valors com ara, hi ha una veritable "eclosió" de valors. És una consideració consistent, que pot tenir part de raó i cal tenir-la en compte. Però crec que aquesta consideració es fa posant èmfasi en els "valors sociològics", o "socio-històrics" si voleu, o sigui aquells que reflecteixen el que mou la gent a la pràctica, valors que estan experimentant un fort procés de canvi però no necessàriament de crisi; en canvi, crec que aquesta visió no té prou en compte el problema de l'afebliment (o oblit, o ignorància, o menysteniment...) de la vinculació amb els "valors ideals", "grans valors", "valors valuosos" o com li vulguem dir, o sigui aquells que, després de reflexió acurada, considerem dignes d'orientar les persones i les societats, i especialment aquells que mostren una major estabilitat en el temps: llibertat, justícia, bondat, bellesa...
A mi, doncs, em continua semblant que actualment es pot parlar i s'ha de parlar de crisi de valors. Ara, això sí: sense drames, sense grans lamentacions, sense rasgarse las vestiduras; “crisi” és potser un terme una mica alarmista. Serà bo prendre-s'ho simplement com una situació que hem d'afrontar, amb tranquil·litat i decisió.
De fet, és cert que sempre n'hi ha hagut, de crisis de valors; probablement, cada generació viu la seva (hi ha textos romans, o del segle passat, al respecte, que semblen escrits avui mateix…). Molt bé, ara ens toca viure la nostra. Això sí: que n'hi hagi hagut d'altres no permet afirmar que ara no n'hi ha, o que la d'ara no és important. El que cal és que analitzem bé com és "la nostra crisi actual", quines són les seves especificitats, i que trobem maneres de superar-la. Negar la crisi no és una bona manera d'enfrontar-s'hi.
A mi, doncs, em continua semblant que actualment es pot parlar i s'ha de parlar de crisi de valors. Ara, això sí: sense drames, sense grans lamentacions, sense rasgarse las vestiduras; “crisi” és potser un terme una mica alarmista. Serà bo prendre-s'ho simplement com una situació que hem d'afrontar, amb tranquil·litat i decisió.
De fet, és cert que sempre n'hi ha hagut, de crisis de valors; probablement, cada generació viu la seva (hi ha textos romans, o del segle passat, al respecte, que semblen escrits avui mateix…). Molt bé, ara ens toca viure la nostra. Això sí: que n'hi hagi hagut d'altres no permet afirmar que ara no n'hi ha, o que la d'ara no és important. El que cal és que analitzem bé com és "la nostra crisi actual", quines són les seves especificitats, i que trobem maneres de superar-la. Negar la crisi no és una bona manera d'enfrontar-s'hi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada