Odilon Redon 1890 |
“El món de demà” (elmondedema.cat) posa
sobre la taula el tema de ressituar la religió. És un tema important i bonic de
treballar.
Es diu en aquest dossier que Catalunya es perfila com un dels territoris
més secularitzats del món contemporani. És ben cert, i els que ara tenim uns
setanta anys hem viscut de ple aquest procés en el nostre itinerari biogràfic.
Ha estat un procés alhora interessant i preocupant. Ara potser estem al final d'aquesta
etapa, i pot ser un bon moment per “ressituar la religió”. Per a la meva
generació, potser és l'última oportunitat de poder fer alguna aportació en
aquest tema.
Alguns elements del
present assenyalats pel dossier s'hauran de tenir molt en compte en aquesta
ressituació. Com ara que “a Catalunya l'Església no és percebuda com una
institució amb legitimitat per intervenir en la vida pública i amb credibilitat
per fer sentir la seva veu”. També és ben cert. L'Església catalana s'ha
afeblit internament i en la seva projecció social. Fins a nivells extrems. El
dossier constata una “caiguda de la pràctica religiosa i de l'assistència regular
als actes de culte catòlics”, que a Catalunya voreja el 12% (xifra molt modesta
si es té en compte d'on venim). També es recorda una altra dada significativa: “a
França, cada any des del 1959 moren més capellans dels que s'ordenen”.
Pels que vàrem ser molt influïts pel catolicisme francès, és també colpidor. El
dossier recorda que “al document Proposer la foi dans la société
actuelle (1996), la Conferència de Bisbes de França afirmava: «No podem
amagar els preocupants signes que afecten la disminució de la pràctica
religiosa, la pèrdua d'una certa memòria cristiana i les dificultats per
assegurar el relleu. És el lloc i el futur mateix de la fe cristiana que són
qüestionats en la nostra societat».”
Aquesta crisi de
legitimitat de l'Església catòlica s'ha vist aguditzada recentment per “la
crisi dels abusos sexuals perpetrats per membres de l'Església catòlica, amb un
fort impacte sobre la seva credibilitat i reputació. Segons l'enquesta de
percepció ciutadana del Centre d'Estudis d'Opinió publicada el gener del 2020,
el conjunt de la societat catalana valora la seva confiança en els col·lectius
més identificables amb l'Església (sacerdots, religioses, etc.) amb una
puntuació de 2,6 sobre 10, essent el “grup professional” amb la nota més baixa,
sense especificar-ne els motius.”
El dossier avalua
quina ha de ser la resposta de l'Església catòlica a la realitat actual, que “no
es pot limitar només a construir espais de sentit, de confort o de resistència
per a catòlics compromesos, sinó que s'ha d'entendre la secularització com una
oportunitat perquè l'Església pugui contribuir, des de l'especificitat del
missatge evangèlic, a la solució dels problemes que afecten al conjunt de les
societats humanes. Una cosa gens fàcil que comporta afrontar un treball molt
ardu per a reorientar el llenguatge i la pastoral en totes les seves
dimensions. És el que amb enormes dificultats —més internes que no pas
externes– ha intentat fer el papa Francesc des de l'inici del seu pontificat, abordant
temes que van des de la qüestió migratòria fins al paper de les dones en la
societat i en l'Església, passant per la crisi ecològica global.” S'hi
recorda la posició valenta del Papa Francesc: “m'estimo més una Església
accidentada, ferida i tacada per haver sortit al carrer, que no pas una
Església malalta pel tancament i la comoditat d'aferrar-se a les pròpies
seguretats” (exhortació apostòlica Evangelii gaudium, 49). I s'arriba
a dir que “també l'Església catòlica, més enllà dels esforços del papa
Francesc, haurà de triar entre tancar-se en si mateixa, prioritzant la
consolidació d'un espai de recer per a creients incondicionals, o esdevenir una
Església realment inserida en una societat en transformació, assumint fins i
tot el risc —tothom n'haurà d'assumir un o altre– de perdre pel camí algun dels
“principis no negociables” dels que parlava Benet XVI. O acomodació o
inculturació.”
No tota l’Església catòlica
catalana sembla situar-se en la perspectiva indicada. El risc de replegament en
ella mateixa hi és, les actituds numantines són una constant temptació. El
dossier fa al·lusió a un indicador en aquest sentit: “la recuperació
generalitzada del collet entre les noves generacions de capellans”. Però
potser prevaldran les posicions més valentes. Que no ho tenen fàcil, fins i tot
tenint al Papa Francesc al capdavant. Un Papa segurament pressionat en diverses
direccions, entranyable en l'entrevista que li feia fa poc en Jordi Évole, estrany
en aquestes escenografies de litúrgia sense púbic en els espais arquitectònics
vaticans. Però en qualsevol cas les orientacions futures del catolicisme seran
significatives a l'hora de “ressituar la religió” a casa nostra.
En aquesta
ressituació hi pot haver dos enfocaments que no se sap si seran complementaris
o bé es confrontaran. D'una banda, el que posa l'accent en l'espiritualitat
compartida per les religions i fora de les religions. Parteix de bases
significatives, com ara la constatació que hi ha una positiva tensió vivificant
entre espiritualitat i religions. Com diu el dossier “l'espiritualitat no es
contraposa necessàriament a la religió, sinó que és l'antídot perquè aquestes
no es converteixin en presó. La religió seria aquella instància comunitària i
social que emmarca la vivència personal i compartida del sagrat, del
transcendent o invisible, però no l'esgota.” Un enfocament que recorda amb
encert que “tot camí espiritual ha de contenir tres elements: deseiximent,
compassió i saviesa. El despreniment implica atenció i contenció dels
propis impulsos i capacitat de silenciament; la compassió comporta la sortida
d'un mateix cap a la alteritat, i la saviesa implica la capacitat d'escolta i
d'interpretació de del silenci i de l'acció que emanen d'aquest fons sense fons
que sosté tot el que és i som. Posant en relació la tríada cosmoteàndrica, la
contenció té a veure amb el respecte i veneració amb la natura (la via
ecològica); la compassió té a veure amb l'humanum (la via ètica),
i la saviesa tindria a veure amb l'accés al Misteri (la via mística).” El
possible risc d'aquest enfocament és la dissolució en vaporositats sense
incidència.
L'altre enfocament,
igualment difícil de dur a terme, és el de potenciar el diàleg entre les
tradicions religioses i entre aquestes i la societat secular o laica. Amb la
tensió entre el silenci i la paraula com a element aplegador i dinamitzador.
Compartir el silenci (laics i religiosos), confrontar les diverses paraules
religioses, obrir el silenci compartit al ressò d'aquestes diverses paraules.
Demana molta bona voluntat per part de totes les parts implicades. Obliga a un
esforç de reformulació de les tradicions per fer-les comprensibles a la
humanitat actual, més enllà de les adhesions cegues a unes formulacions per la
necessitat d'aferrament a una tradició de la qual obtenir seguretat (la
temptació fonamentalista, present a totes les tradicions religioses, és un dels
grans obstacles a superar). Demana un diàleg viu entre les religions i la ciència,
la filosofia i l'art actuals. Apunta a la necessitat d'una actualització i
revitalització de les tradicions religioses. I demana a l'humanisme laic no
ignorar la qüestió religiosa considerant-la com una herència sense valor,
depassada, que no pot aportar res, que val més oblidar. El risc d'aquest
enfocament és quedar encallat pel desinterès i les resistències institucionals, tant
religioses com laiques.
Pot ser, doncs, que
sí que ens trobem en un moment propici per a “ressituar la religió” en les
nostres societats. Tan de bo. Seria un bon servei a les nostres societats
portar a terme aquesta tasca. I seria bo potenciar el diàleg previ sobre l'oportunitat
i viabilitat de fer aquesta ressituació, i en quins termes es podria i s'hauria
de fer. Fomentar el debat entre els diversos enfocaments possibles, que potser
van més enllà dels dos assenyalats, és una tasca que tenim al davant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada