El nostre bon amic Lluís Trabal és l’autor del text adjunt, admirable des de diversos punts de vista, tant pel què diu com per com ho diu. Com que ell de moment no crea el seu blog, l’incorporem a l’Aglaia, amb el compromís d’eliminar-lo el dia que ell s’animi...
“De petit vaig viure al carrer Còrcega, a prop del Passeig de
Gràcia. En sortir de l’escola, corríem una estona pels jardinets del capdamunt
del passeig, mentre les mares seien al perfil de pedra que voreja el parterre
de gespa i ens vigilaven tot xerrant.
Pujant a la dreta, al número 114, hi havia ─hi ha─ un edifici
singular de línies ondulades. De petit no el veia; solament em fixava en el seu
aparador a peu de carrer, ple de màquines d’escriure. Van passar molts anys
fins que l’edifici no em va cridar l’atenció, i encara més anys fins que, quan
ja tenia interès per l’arquitectura, em va fer pensar en els edificis de la Sezession vienesa. Més tard vaig buscar
dades sobre l’edifici a l’Arxiu Administratiu Municipal de Barcelona. Es
tractava de la casa Ferrer-Vidal, edificada l’any 1916 per l’arquitecte Eduard
Ferrés i Puig.
Posteriorment vaig descobrir que l’edifici dels magatzems El Siglo
del carrer Pelai, la casa Damians, era també obra del mateix autor. Havia fet
fotografies dels dos edificis i les vaig comparar: Cridaven l’atenció les seves
similituds estilístiques, el seu aire de família, alhora que les seves
divergències en tècnica constructiva.
Busco informació sobre l'arquitecte: "Eduard Ferrés i Puig (Vilassar de Mar, 1880 –Barcelona, 1928) va acabar la
carrera l’any 1897, en plena florida del modernisme català. Va començar
treballant com a arquitecte municipal a diverses poblacions del Maresme
(Vilassar de Mar, Canet, Mataró) on hi va construir alguns xalets. Durant els
anys deu va construir els seus edificis més representatius a Barcelona; la
majoria, habitatges a l’Eixample (entre ells, els dos que ens ocupen). Alhora
col·laborà en la direcció d’una empresa constructora, per la qual cosa va fer
freqüents estades a Brussel·les. Va treballar en projectes d’hotels i d’urbanitzacions
a Portugal, a França i a Espanya (intervingué en la construcció de l’Hotel Ritz
de Barcelona i del Palace a Madrid). Va col·laborar en la urbanització de
Montjuïc per a l’Exposició Internacional del 29 i en les obres de la ciutat universitària
de Madrid.”
Segueixo
llegint: “Tot i fer els estudis d’arquitectura en ple auge del modernisme, va
ser poc influït per aquest moviment. Tan sols algunes de les obres fetes al
Maresme es poden considerar de factura modernista. Individualista i
independent, va preferir cercar en els corrents arquitectònics europeus de
l’època. Es considera que la seva obra va a cavall entre el sezessionisme austríac (la qual cosa
afalaga el meu bon ull en avaluar la casa Ferrer-Vidal) i el llenguatge formal
més contingut i funcional abanderat per la revista alemanya Moderne Bauformen. Se li han trobat
influències de Víctor Horta i, també, d’un incipient expressionisme. Amb el
temps, va derivar cap a un eclecticisme més aviat convencional d’influència
francesa.”
Quin
interès té l’allunyament de Ferrés i Puig del modernisme imperant en aquell
moment? Donem un breu cop d’ull al context històric. Durant el segle XIX
coexisteixen dues grans corrents estètiques a l’arquitectura occidental. D’una
banda, el neoclassicisme que ja venia de lluny i que mai no deixarà d’estar
present. D’altra banda, fill del segle, apareix un historicisme arquitectònic
com a reacció a la revolució industrial que idealitza el poble, la tradició i
l’esperit nacional que, en el món nord-europeu on s’inicia, ve de la mà d’un
record de la societat feudal. És l’anomenat Gothic
Revival. Vist el seu contingut ideològic, és natural que la Catalunya de la
Renaixença, rica i emmirallada en el passat, s’hi afegeixi, i des de 1880
apareix a casa nostra un revival
medievalista del que és exemple l’obra inicial de Domènech i Montaner. Deixeu-me
recordar encara una tercera línia de l’arquitectura que ocuparà tot el segle
XIX i que continuarà, sense aturador, al llarg del segle XX: l’enginyeria del
ferro forjat ─seguit de l’acer─ i del vidre, que donarà lloc a profunds canvis
formals i conceptuals en l’arquitectura.
Per
què a finals del XIX apareixen els diversos Art
Nouveau? Tenen com a punt de partida l’alleugeriment i l’estilització del moviment
goticista que ja començava a esgotar-se. De tota manera, William Morris, els Arts and Crafts i la integració de
l’arquitectura i de les arts aplicades hi juguen un paper fonamental. Després s’hi
afegiran elements estètics exòtics, apareixeran les línies fluides i l’excés de
decoració. I com sovint passa, l’enriquiment de les classes socials dirigents,
en aquest cas de la burgesia industrial, donarà lloc a un abarrocament estètic
que quedarà palès en aquest moviment.
Catalunya
reuneix les condicions per afegir-se al corrent. Gaudí acaba el Palau Güell, potser
el primer edifici plenament modernista, l’any 1889. Durant vint anys el
Modernisme serà la imatge de la Catalunya urbana. Unes darreres dates: El 1911
apareix l’Almanach dels Noucentistes: l’alternativa
al Modernisme inicia el seu camí. L’any 1924 Jujol construeix la Casa Planells
de Diagonal/Sicília, l’epígon del moviment modernista.
Dirigim
ara els ulls cap a Viena. L’any 1897 una colla de joves artistes prenen
distàncies de la línia acadèmica de l’art vienès i funden la Wiener Sezession. Sota la influència de l’escocès
Mackintosh, incorporen de nou un component classicista al moviment Art Nouveau ─o
sigui una mena de reculer pour mieux
avancer─, l’alleugereixen i el duen cap a un decorativisme més elegant i auster,
més lineal i geomètric. No gaire més tard, un fill radicalitzat de la Sezession, Adolf Loos, obrirà camí cap
al moviment modern.
La Sezession vienesa va coincidir amb el
final del Modernisme català i l’inici del Noucentisme. Barcelona havia de veure
amb bons ulls aquest estil. La seva línia més clara era un model per a superar
la càrrega ja pesant del vell modernisme i per a abocar-se cap a un classicisme
mediterrani camí del Noucentisme. I l’arquitecte del que estem parlant, Ferrés
i Puig, va tenir un cert paper en aquest procés de canvi.
Els dos edificis de
Ferrés i Puig dels que parlem responen més aviat a un estil arquitectònic post-Sezession, quan ja s’ha perdut
l’empenta avantguardista del moviment i la tipologia dels edificis retorna cap
al neoclassicisme més convencional conservant-ne, però, trets estilístics, sobre
tot decoratius; especialment a la casa Ferrer-Vidal, la posterior en
realització però també la més tradicional.
Quines són les
similituds entre els dos edificis que des del primer moment ens criden
l’atenció? Tots dos estan composats per tres cossos, el central més ampli i els
laterals més estrets; tots dos guarden, doncs, una simetria vertical d’eix
central. Tant en un com en l’altre es pot distingir també una composició
tripartita clàssica en base, fust i coronament, per bé que a la casa
Ferrer-Vidal el fust central està més subdividit. Els dos edificis tenen una
façana plana a la que se li dóna moviment amb els afegits corbats, sinuosos, dels
balcons i balconades en un cas i dels grans finestrals a l’altre. Els seus
ornaments són sobris, afegits més que no pas estructurals.
La
casa Ferrer-Vidal (1914-1916) ha perdut el seu coronament original (el podeu
veure a la fotografia anterior). La cúpula i l’ornament superior eren els
elements que més sobrecarregaven l’edifici i que més contribuïen a donar-li un
caire modernista que avui (puc dir que per sort?) ha perdut. És un encert la
seva composició fraccionada de balcons, galeries i baranes de diferents mides i
materials És vienesa la seva ornamentació geometritzant i els detalls alats,
tots ells sobreposats a la façana, sense formar-ne part constitutiva; afegitons
gràcils, lleugers. Oscil·la entre la senzillesa general de la composició i l’espectacularitat
de la porta i del pinacle perdut: això també és molt habitual en els edificis
de la Viena i la Praga de l’època.
La
casa Damians (1913-1915), la va construir juntament amb els arquitectes Ignasi
Mas i Morell i Lluís Homs i Moncusí, el seu cunyat. És un edifici comercial
ideat per a albergar uns grans magatzems en la línia de la segona renovació de La Samaritaine (1905) de Paris i del Whiteleys Department Store (1908-1912)
de Londres; grans espais units per un buit central que envolta una escala que
uneix totes les plantes. Els magatzems El
Siglo de la casa Damians ja no existeixen i l’interior de l’edifici ha
quedat totalment desvirtuat amb la desaparició de la seva escala central. He
trobat una fotografia del seu interior original, però dóna una idea exagerada
del buit central.
La casa
Damians és la més moderna de les dues, la més atrevida: per la seva façana de
ferro colat i vidre, el seu basament sense tancaments i la seva estructura, l’esquelet
de pilars, deixat a la vista. És un dels primers edificis de Barcelona amb
estructura de formigó armat. Un cop arriba al coronament, però, no se’n pot
estar de sobrecarregar-lo amb pedra, corbes innecessàries i ornaments. El
pinacle amb cúpula de vidre, però, és molt més agosarat ─i ben resolt─ que el
de la seva germana del Passeig de Gràcia. La seva major simplicitat formal,
l’esfera extremament depurada de vidre i metall i, fins i tot, els baixos
relleus hel·lenitzants del basament ja apunten cap a una estètica Art Déco.
Arribat
a aquest punt em pregunto si valia la pena dedicar tant de temps a Ferrés i
Puig i els seus dos edificis. Per descomptat que cap dels dos (sí una mica més
la casa Damians) son obres meravelloses, ni tampoc essencials en l’evolució de
l’arquitectura catalana. Com quasi bé mai ho són els edificis i rarament els
arquitectes. Aquests no, certament. Però dos motius m’han dut a escriure aquest
text: L’un és la meva satisfacció personal: volia dur endavant fins a on em fos
possible el fet atzarós de descobrir dos edificis poc o molt emparellats; l’altre
és el d’aprofitar aquesta circumstància per a desplegar un període de la
història de l’arquitectura. A fi de comptes, si descobrir quelcom d’interès té
una certa gràcia, encara en té més comunicar el descobriment i les impressions
que se’n deriven.
Per
acabar, una llista d’obres de Ferrés i Puig que podreu veure en cinc minuts tot
passejant per la Gran Via (quina és la que té una tirada cap a l’obra de Víctor
Horta?):
(1912)
casa Joan Miró, Gran Via de les Corts
Catalanes núm. 495
(1912) casa Ignasi Coll, Gran Via de les Corts
Catalanes núm. 461
(1914) casa Francesc Coll, Gran Via de les Corts
Catalanes núm. 464
(1914) casa Joana Coll, Gran Via de les Corts Catalanes
núm. 481.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada