Malevich 1928 |
La “llei general de la qualitat”
Estructura de la qualitat humana
A les noves societats de coneixement, caracteritzades per
un alt ritme de canvi, la qüestió de la qualitat
humana s’haurà de plantejar en termes inevitablement diferents que a les
societats que ens han precedit. La hipòtesi que proposem en aquest escrit és
que en aquestes noves societats la qualitat humana s’ha de poder plantejar i
cultivar:
-
no només com un
conjunt articulat de valors personals i col·lectius capaços de fer viables (o
sigui garantir la supervivència) dels individus, els col·lectius i l’espècie;
-
no només com el
cultiu de determinats àmbits capaços de posar-nos en contacte amb els aspectes
més profunds, rics i oberts de la realitat, com poden ser la filosofia, la
ciència, l’art, la religió o certes experiències vitals d’especial intensitat
(sobretot en l’àmbit de les relacions amb la natura, de les relacions
interpersonals i de la relació dels individus amb els col·lectius)
-
sinó també, i
inevitablement, i molt rellevantment, com una actitud buida de continguts, com
una manera d’estar en el món que dóna més importància a la configuració de
l’actitud que als continguts valoratius concrets que l’omplen; la qualitat
humana s’haurà de poder caracteritzar i practicar amb autonomia respecte de
qualsevol tipus de continguts. Les societats de coneixement hauran d’aprendre a
concebre i tractar els valors com a postulats de base i com a matrius, com a
marcs dins dels quals es poden vehicular múltiples continguts diversos sense
sortir de la matriu. Haurem d’aprendre a cultivar la qualitat humana com a un
marc d’actituds i aptituds en el si del qual es viuran continguts canviants.
Fins ara, a les
societats preindustrials i fins i tot a les industrials, es decidia el present
i, a través d’ell, el futur, fonamentant-se en el passat. El punt de referència
que proporcionava criteris, normes, principis i tradicions eren les creences
religioses, les ideològiques o una barreja d’ambdues. La característica
fonamental d’aquestes societats era que es decidia el present des del passat;
eren societats estàtiques –vivien fent sempre fonamentalment el mateix- o bé
s’interpretaven a si mateixes com a estàtiques, encara que en realitat no ho
fossin. En aquestes societats, el present i el futur pretenien repetir el
passat.
Això no és una
consideració crítica, sinó la constatació d’una manera de funcionar. Aquesta
era la forma que tenien aquestes societats d’assegurar la continuïtat d’un
sistema de vida que s’havia verificat com a eficaç per a la supervivència del
grup, i era també la manera de bloquejar els canvis, que en tractar-se de
canvis d’un model verificat, eren considerats com a perillosos. Això no exclou
que en aquestes societats hi hagués conflictes, rebel·lions, desigs de canvi,
però el marc mental en el que es vivien i formulaven aquestes propostes no
postulava una nova dinàmica social; es podien proposar canvis concrets, però no
societats que es concebessin com a canviants, com a necessitades del canvi per
a sobreviure, per a ser viables.
En aquestes
societats, la qualitat humana també venia definida per criteris del passat i,
en conseqüència, referida a continguts semàntics ben definits per les creences
que sustentaven i fixaven les societats. Creences que podien ser religioses,
ideològiques o una combinació d’ambdues, com dèiem abans.
Els darrers
vint anys del segle XX es viu un canvi històric la magnitud del qual ens és
encara difícil d’abastar, però que se’ns va fent evident a grans passes. Les
societats han passat a “viure del coneixement”, que vol dir també viure de la
innovació, del canvi. El coneixement és l’actiu
principal de les societats i de les organitzacions, i la creació de coneixement
el gran instrument de la competitivitat econòmica. És una nova societat, la
“societat del coneixement”, que succeeix a la societat industrial. Vol dir això
que la indústria desapareix? Certament no, com tampoc la indústria no va fer
desaparèixer l’agricultura. Però vol dir que la mentalitat generada per la
societat del coneixement impregna el conjunt de la societat, incorporant-se
també als processos industrials, igual com la mentalitat científica moderna va
ser aplicada a l’agricultura (sobretot des del segle XVII) o la mentalitat
industrial a l’agricultura (sobretot al segle XX). Les mentalitats no es
correlacionen amb el percentatge de població activa dedicat a un determinat
sector: van més de pressa, el nivell cultura és més flexible i més sensible a
la novetat, al que apareix com a camí de futur. Les mentalitats depenen dels
sectors de la vida cultural i tecnoeconòmica que condicionen la orientació de
tots els altres sectors. La cultura es vertebra al voltant dels sectors amb més
perspectives de futur i escampa la nova mentalitat, ni que només sigui
parcialment, al conjunt de la població. Certament, a les societats
contemporànies també es preveu una reducció notable del percentatge de la
població activa que es dedicarà a la indústria, sense que això suposi un
descens de la producció industrial, tal com ja va passar abans amb
l’agricultura. Però no cal esperar a que això sigui un fet per a veure que la
“matriu mental” de la societat ja ha canviat, marcada pel nou sector
protagonista, en aquest cas el coneixement. Els mitjans de comunicació de
masses (especialment la televisió) estan contribuint a accelerar la difusió
universal d’aquesta nova mentalitat, fins i tot a les zones del planeta on
l’agricultura continua essent l’activitat econòmica d’un percentatge notable de
la població. Les tecnologies de la informació i la comunicació enforteixen
encara més aquesta dinàmica.
L’aparició
d’aquestes noves societats de coneixement que viuen de la innovació i el canvi
comporta que l’anterior criteri de qualitat, bàsicament estàtic i referit al
passat, hagi de ser substituït per un de nou que permeti, que afavoreixi la
dinàmica de desenvolupament i canvi que la nova societat necessita, dinàmica
necessària en les noves circumstàncies tecnològiques, econòmiques, socials,
polítiques i culturals per a la preservació de la vida i el desenvolupament de
tot el seu potencial.
Si l’èxit econòmic
i, per tant, el benestar de la societat, depenen de la innovació de productes i
serveis, i, per tant, de la continua creació de nous coneixements, noves
tecnologies, noves formes de treballar i noves formes de cohesió i motivació,
el present no es pot definir des del passat, perquè no el pot ni l’ha de repetir.
No és que no es pugui “aprendre” del passat, i admirar-lo; certament això es
pot fer, i s’ha de fer, s’ha de conèixer el millor possible. El que no es pot
fer és repetir-lo, ja que fer-ho bloquejaria o posaria entrebancs al canvi
generalitzat que requereixen les societats de coneixement.
Però si el present
no es pot decidir en base a la projecció del passat, on podrà trobar una
referència? A les decisions sobre el present no els queda altra possibilitat
que fer peu en un projecte de futur. Ara bé, si hem de decidir el present des
d’un projecte de futur que no pot ser repetició del passat, caldrà construir
prèviament aquest projecte. I el projecte a construir haurà de ser de qualitat,
si volem que el present i el conjunt de la dinàmica social siguin també de
qualitat.
El problema és que
per construir projectes de qualitat, que no poden limitar-se a repetir el que
consideràvem de qualitat en el passat, haurem de formar primer individus de
qualitat. Aquí ve, llavors, la pregunta clau: ¿com es formen individus de
qualitat, capaços de dissenyar projectes de futur qualificats, quan no tenim
criteris de qualitat preestablerts, quan no podem treure del passat una
aproximació definida a la qualitat, un estoc de continguts que la
constitueixin, que la defineixin? No disposem d’aquests criteris de qualitat
preestablerts perquè, com hem dit, el passat ja no ens ofereix fórmules
operatives i el futur encara s’ha de dissenyar.
Per tant, hem d’afrontar el problema de la construcció d’una qualitat humana que, a diferència
de com s’ha edificat fins ara, no podrà fonamentar-se ni en creences,
religioses o laiques, ni en continguts, siguin del tipus que siguin, ja
construïts i heretats del passat.
Per dir-ho curt i de forma radical, contundent, que ens ajudi a copsar la magnitud
del desafiament: ens caldrà ser capaços de construir una qualitat humana que no
es fonamenti en continguts concrets, que sigui en la seva estructura buida de
continguts.
¿És possible això?
Per assenyalar camins en aquesta direcció, mirarem ara de descriure breument
les característiques d’una qualitat humana el fonament de la qual sigui buit de
continguts, i per tant, laic i sense pertinença ideològica.
L’estructura
fonamentadora i vertebradora de la qualitat humana haurà de tenir en el futur
tres tipus de trets o disposicions fonamentals. Aquests trets fonamentals
constitutius són actituds i aptituds, no continguts ni criteris.
Primer tret: l’interès per
la realitat. Un interès mental i sensitiu, com més intens i apassionat millor.
Un interès que es traduirà en una atenció desperta, un estat d’alerta. Tant
l’interès com l’alerta han de ser agudes i continuades, com més millor.
Aquest tret suposa el cultiu, el desenvolupament de tres aspectes fonamentals:
Aquest tret suposa el cultiu, el desenvolupament de tres aspectes fonamentals:
-
la capacitat d’atenció, de concentració, a l’hora
d’observar la realitat (que demanarà una combinació de serenitat i lucidesa)
-
la capacitat de coneixement i reflexió: interessar-se
per la realitat demana voler conèixer-la amb el màxim rigor i la major amplitud
possibles. No es tracta tant d’una acumulació d’informació, com d’una forma
peculiar d’apropar-nos a ella
-
el desenvolupament
de la sensibilitat, una facultat
multifacètica que tots tenim però que cal fer créixer, desenvolupar. Es tracta
de la capacitat de captar la valuositat de les coses i les persones, de
deixar-se impactar a fons per la realitat de manera que ens provoqui admiració,
que ens meravelli, que ens commogui. Hi ha quatre grans àmbits on es pot
treballar pel desenvolupament de la sensibilitat: 1) l’observació de la natura,
2) la contemplació activa de les obres d’art, 3) les interrelacions personals
profundes i el coneixement d’un mateix i 4) el compromís amb els altres,
especialment amb els que pateixen, amb els pobres i els marginats; la
consciència profunda i mobilitzadora del sofriment aliè. Sense aquest
desenvolupament de la sensibilitat de base fins i tot comportaments correctes
en l’àmbit de l’ètica personal i del compromís social poden quedar rígids,
freds, desencarnats, fruit d’un voluntarisme que a la llarga no es pot sostenir
i genera duresa.
En aquest context, l’atenció activa per l’entorn (per
l’altre, pels altres, pel medi) i per un mateix esdevenen imprescindibles: la
indiferència, el passotisme escèptic, l’individualisme egocèntric, la diversió
evasiva, el tancar els ulls a la realitat (inclosa la utilització de drogues
amb aquest propòsit), així com pretendre ignorar tot allò que no es pot encabir
en el propis quadres mentals i les pròpies expectatives, són actituds que van
en la direcció contrària a la que estem assenyalant.
Segon tret: la capacitat de distanciament de les realitats per les
que estic interessat. Un distanciament que es tradueix en desaferrament (en
castellà, “desapego”; en francès, “détachement”),
desimplicació, i això en el mateix moment, en el mateix acte d’interessar-me profundament
per la realitat en un complet estat d’alerta. Aquest distanciament comporta una
desidentificació de mi mateix i de la situació en la que em trobo. Pel
distanciament, el desaferrament i la desidentificació, l’ego, els seus temors i
desigs, queden oblidats i silenciats.
Si es cultiva aquest conjunt format pel distanciament més
el desaferrament més la desidentificació no és perquè em sigui indiferent la
realitat que considero i a la que m’adreço amb tota la capacitat de les meves
facultats, sinó precisament perquè aquesta realitat m’interessa profundament.
Sense distanciament, sense desaferrament i sense desidentificació de la
situació i de mi mateix, no podré fer justícia a la realitat que se’m presenta.
Les característiques d’aquest segon tret de la qualitat són fills de l’amor i
la passió per la veritat i la realitat.
Tercer tret: la capacitat de silenciament
interior complet. Cal fer-se capaç de silenciar completament les pròpies
interpretacions habituals, les pròpies valoracions habituals de la realitat;
cal aconseguir aturar completament les pròpies formes habituals d’actuar i cal
posar en un parèntesi complet el que són les pròpies normes, de fet intocades
(i sovint considerades inconscientment com a intocables), de viure.
Només aquest
silenciament complet dels meus patrons d’interpretació, de valoració,
d’actuació i de viure poden permetre’m l’apropament net, franc i desinteressat
de mi mateix per interès de la realitat. Només apartant de la meva ment i del
meu sentir tots aquests patrons que modelen des de mi a la realitat, li dono la
possibilitat de que es mostri des d’ella, sense forma. Es tracta de veure el
que hi ha, no el que jo projecto; es tracta de veure el seu existir despullat.
El resultat de la
suma d’aquests tres trets és una actitud que permet bloquejar les
interferències que puguin impedir a la realitat dir-se’m des de sí mateixa.
I cal tenir molt en compte una qüestió essencial: aquests
tres trets que defineixen l’estructura fonamentadora i vertebradora de la
qualitat humana són inseparables. Si
en falta un, sigui quin sigui, la qualitat no es donarà. Les conseqüències
d’aquest fet, que estableix un marc de notable exigència, són molt grans, i cal
tenir-lo sempre ben present. La passió sense distància és alienant, la
distància sense passió fredor estèril… i així podríem continuar veient què
succeeix quan manca algun dels tres trets.
A aquest paquet de
trets, internament articulats, l’anomenarem doncs fonament estructural de la qualitat humana, i també mètode laic de silenciament ja que és un
conjunt d’eines que porten al silenciament dels propis interessos i concepcions
sense recórrer a l’aproximació global tradicionalment utilitzada per les
tradicions religioses per a assolir el silenciament, i que passava per la
creença, per l’acceptació de determinats continguts (estem aquí utilitzant
“religiós” com a equivalent a “lligat a un conjunt de creences”, de
formulacions de continguts; es pot també utilitzar “religiós” en un sentit que
subratlla l’actitud d’obertura a l’experiència unificada de la realitat, sense
lligams a determinades creences i continguts). Això no vol dir que des d’una
perspectiva laica no es puguin utilitzar moltes de les tècniques, dels mètodes,
dels textos i fins i tot de les formulacions i reflexions aportades
històricament per les tradicions religioses; però ni cal assumir la totalitat
de l’herència de les tradicions (el que no vol dir que no es pugui assumir
“l’esperit” d’aquesta herència) ni cal viure aquests elements en el marc mental
de creences en el que es van generar.
Diguem també llavors que la qualitat
humana i el silenciament, es presentin on es presentin, hauran de tenir aquests
tres trets amb el seu lligam intern. On es donin aquests trets, sigui en el
cultiu de les ciències, en el de les arts, en el de les actituds valoratives
humanes o en les religioses, hi haurà qualitat. On no es donin, no hi haurà
qualitat. Dit d’una altra forma: on ens veiem forçats a haver de reconèixer
qualitat humana, sigui a l’àmbit que sigui, aquests trets hi seran clarament
reconeixibles. Si no hi són, podrem apostar que no hi haurà qualitat, encara
que ho sembli.
L’adquisició del
conjunt inseparable dels tres caràcters (interès, distanciament i silenciament,
que anomenarem IDS per fer-ho curt i gràfic) és l’assoliment de la component
bàsica i fonamental de la “qualitat humana”. No es tracta només de la condició
indispensable per a l’adquisició de la qualitat humana, ni d’un simple mètode,
tot i que operi com un mètode. Aquesta actitud i aptitud constitueix ja “la
qualitat mateixa”, és ja de per sí i plenament qualitat humana, sense que es
requereixi cap ulterior determinació per a poder ser considerada com a tal. Si
IDS no fos qualitat humana completa en sí mateixa no podria ser la base en la
que fer peu per a la creació de projectes de futur.
Com més profund i
radical sigui l’interès per les realitats, com més gran sigui la distància dels aferraments
i interessos personals al considerar les coses i més complet sigui el silenci
de tota prèvia interpretació, valoració i hàbits d’actuació respecte a les
realitats a les que s’aboca l’atenció i la alerta, més gran serà la qualitat
humana que es posseeixi i més gran serà la qualitat del que des d’aquesta
actitud es construeixi.
Afirmat això cal dir també que, ni que IDS sigui qualitat
humana completa en sí mateixa, tant degut a la nostra condició d’éssers humans
com degut a la nostra pertinència a societats de coneixement aquesta
“qualitat-arrel” mai no es tanca sobre sí mateixa, sempre es projecta en la
construcció de valors, de formes i de projectes. Per això, i recordant el que
dèiem al principi, habitualment considerem com a qualitat humana el conjunt
format per tres elements:
-
un conjunt articulat de valors capaç de garantir, en un determinat entorn: 1) la supervivència
i 2) un bon desplegament de capacitats individuals i col·lectives dels
éssers humans
-
el cultiu d’àmbits
amb una especial capacitat de posar-nos en contacte amb els aspectes més
profunds, rics i oberts de la realitat, com poden ser la filosofia, la ciència,
l’art, la religió o certes experiències vitals d’especial intensitat (sobretot
en l’àmbit de les relacions amb la natura, de les relacions interpersonals o
familiars i de la relació dels individus amb els col·lectius)
-
el paquet IDS, que
és la matriu fonamentadora i estructuradora de les dues components anteriors.
Això és degut a la seva naturalesa intrínseca de qualitat humana completa en si
mateixa que es desplega, es manifesta, s’explicita, es tradueix en les altres
dues components.
Tot això pot
portar a una certa confusió semàntica, ja que el terme “qualitat humana” tant
l’estem utilitzant pel conjunt dels tres elements que acabem d’esmentar com
només pel darrer d’aquests tres elements, del que hem subratllat que és ja per
ell mateix qualitat humana completa. Ens sembla que les explicacions donades
permeten entendre el perquè d’aquesta doble utilització. La consideració del
context hauria de permetre diferenciar en quin sentit s’empra en cada moment.
Diguem també que
la qualitat del primer component és afavorida pel desplegament del segon,
i que el cultiu del tercer potencia el desenvolupament del segon i el primer.
Això pot semblar un mer joc formal, però està ple d’implicacions i
possibilitats quan apliquem aquest esquema a un àmbit concret de la vida
humana: les relacions personals, la vida política, la gestió empresarial o el
que sigui.
La qualitat humana com a recurs de l’espècie
La qualitat humana que s’aconsegueix
amb el silenciament radical és el recurs bàsic de l’espècie humana. Gràcies a
ell es pot construir una naturalesa adequada a cada nova situació. Per tant, si
aquest recurs bàsic, amb el que l’espècie humana es construeix el seu propi
destí, no fos ja en sí mateix qualitat, aniríem a la deriva i, a més, la
flexibilitat cultural de la nostra espècie seria limitada.
Els únics marges
insalvables que la vida ha posat a la nostra espècie són la nostra base
fisiològica, la nostra forma de reproducció sexuada, la nostra manera de
supervivència simbiòtica i l’instrument fonamental per a que edifiquem la
naturalesa cultural que convingui a cada nova situació: la parla (o més ben
dit, la competència lingüística, la capacitat d’aprendre una parla). Tenint present que la fisiologia, els instints i la competència lingüística formen una unitat. La fisiologia inclou, és en sí mateixa els instints i la competència lingüística.
Només això és inflexible, la resta és pura flexibilitat.
Aquesta fisiologia dotada d’instints i capacitat de parlar ve a ser el
nostre "hardware". El pas següent (en un esquema lògic, no una descripció de
processos temporals d’evolució de l’espècie o de l’individu) és dotar-lo d’un "software": i això es fa quan s’aprèn una parla concreta. A través d’aquesta
parla s’adquireix el programa que permet captar i relacionar-se amb l’entorn, i
sobreviure en ell, i trobar sentit a aquesta existència. De fet, llengua, forma de simbiosi i forma d’exercici de la
sexualitat i de la cria dels fills no són moments separats: s’adquireixen de
cop, conjuntament. Tot el que som i fem, la
nostra manera de viure (de menjar, d’abrigar-nos, de relacionar-nos, de
cooperar, de reproduir-nos, de crear cultura) queda així marcat per la parla.
Prenem així consciència que el valor, el significat de les coses, la forma de
les coses, és funció d’aquest paquet indestriable format per la llengua i la
manera de viure. En el mateix procés d’aprendre estructures
fonològiques, sintàctiques i semàntiques rebem la programació del grup, la
cultura, la socialització, convertint-nos així gràcies a les aportacions
culturals en vivents viables. Això és el que podem anomenar “adquirir la
naturalesa humana” (que ens ve atorgada pel software; el hardware només ho
permet, ho fa possible, és condició prèvia per a la seva adquisició). Podríem
arribar a fer la cadena següent: aprendre a parlar vol dir socialitzar-se que
vol dir programar-se que vol dir adquirir la naturalesa humana que vol dir
adquirir viabilitat biològica i característiques d’espècie, o caràcter
d’espècie viable, capaç de sobreviure i desenvolupar-se. Afegim finalment que
la llengua es sempre d’un grup, i comporta necessàriament una forma de viure en
grup, un programa col·lectiu, una pragmàtica col·lectiva.
I també prenem
consciència, més o menys explicitada però
present, que el valor no el tenen les coses per elles mateixes, sinó que li
atorguem al aprehendre-les, al definir-les, al generar-les a través del nostre
llenguatge. La nostra parla configura el nostre món i alhora ens permet prendre
consciència que el món és diferent de la interpretació i la valoració que
nosaltres en fem; que hi ha una escletxa entre la realitat en ella mateixa i la
interpretació i valoració que fem d’ella. Aquesta fractura obre tot un món de
possibilitats, tant pragmàtiques com gratuïtes, a l’espècie humana (de fet,
aquesta escletxa entre les realitats en elles mateixes i la seva interpretació
i valoració creada per la parla és el que diferencia l’espècie humana de la
resta dels animals). Així doncs, la forma que donem a les coses no és la
que en sí tenen. Aquesta és una experiència que tothom pot fer i és la condició
de possibilitat per a que els individus i els grups puguin fer canvis culturals
(semàntics i comportamentals) quan convingui. És l’experiència de la dimensió
que queda més enllà de la forma, dimensió però que vivim o captem (que només
podem viure o captar) a través d’aquesta mateixa forma que nosaltres donem a
les realitats. La forma és una mediació inevitable, imprescindible.
De fet,
aquesta capacitat de diferenciació entre la forma que donem a les realitats i
les realitats mateixes te una funció biològica; sense ella estaríem
enclaustrats en un sistema de significació (o estimulació) com la resta dels
animals. Gràcies a l’experiència, individual i de grup, d’aquesta
diferenciació, la espècie humana adquireix la mobilitat que la caracteritza, i
que la fa capaç de canviar tan radicalment com si fos un canvi d’espècie sense
modificar la seva base genètica (un procés molt més lent, que comporta
centenars de milers d’anys d’adaptació). Aquesta mobilitat és el nostre
avantatge en relació a les altres espècies. No és un invent, per dir-ho
d’alguna manera, amb finalitats religioses sinó biològiques. Però aquest invent
amb voluntat biològica va obrir una gran finestra al coneixement i a
l’experiència de la realitat, una finestra per la que es pot mirar sense
finalitat biològica, gratuïtament, pel pur goig de la contemplació de
l’espectacle de la realitat.
Vist tot això, i
empalmant amb l’apartat anterior, podríem dir, doncs, que IDS és un paquet de tècniques que afavoreixen la presa de
consciència de la distinció entre la realitat i les formes que inevitablement
li donem i que potencia el més
específic de la condició humana, amb la seva doble vessant: facilitar la
modificació de la programació col·lectiva i facilitar l’atenció al “sense
forma” que hi ha darrera tota “forma”. El paquet IDS no és imprescindible per sobreviure, però
certament: 1) facilita l’adaptació de l’espècie als canvis de l’entorn, 2)
permet la innovació, la modificació per part de l’espècie del seu entorn i de
la seva pròpia condició, 3) facilita la construcció de nous valors quan calgui,
amb consciència de la seva relativitat i de la seva importància per a la vida
dels grups i dels individus, 4) ajuda a la construcció de nous valors que
responguin el millor possible a les necessitats per a la supervivència i el ple
desenvolupament de les capacitats dels grups i dels individus i 5) facilita
l’accés a la consciència del “sense-forma”.
IDS proporciona la
qualitat fonamental que guiarà i discernirà totes les creacions dels projectes
que dissenyaran el nostre destí.
Cap solució als
nostres problemes ens ve donada per un mecanisme equivalent al que pels animals
és l’instint, un mecanisme espontani i prefixat que orienti automàticament el
comportament, i això és així per la nostra condició de vivents culturals. La
nostra condició d’humans no ens proporciona uns quadres axiològics bàsics i
fonamentals en els que situar totes les nostres construccions. L’amistat,
l’amor de parella o envers els fills o un cert grau de solidaritat, i altres
categories d’aquesta mena, que fan referència a la nostra condició de sexuats i
de vivents simbiòtics, són proclamacions de la nostra manera de ser i alhora
aspiracions a assolir, però estan buits de “com”, han d’omplir-se de contingut,
han de convertir-se en esdeveniments concrets, en pràctiques. Cap construcció
no podrà contradir aquests patrons de relació ni deixar de tenir-los com a
referent, com a horitzó, perquè això suposaria ignorar les característiques que
ens ha atorgat la vida, la nostra pròpia identitat antropològica. Però aquests
marcs, aquests marges, aquestes aspiracions són només limitacions extremes i
referents orientadors de les nostres possibles construccions de projectes de
vida, no són projectes per ells mateixos, ni tan sols embrionaris; cal
concretar-los, plasmar-los, fer-los esdevenir comportaments, acords,
institucions, etc.; cal dotar-los de continguts concrets.
Des d’aquest punt
de vista, en la nova societat del coneixement la qualitat humana s’assembla
doncs més a un mètode que a un conjunt de continguts, mentre que en les
societats anteriors era alhora indestriablement i inevitablement mètode i
continguts. Podríem dir que és una actitud buida de continguts, un mètode buit
de continguts perquè no depèn d’ells. És per aquesta raó que aquest mètode és general
i aplicable a tots els àmbits de la vida humana. Pot, a més, com dèiem,
aplicar-se tant amb finalitats pragmàtiques com amb finalitats gratuïtes, o més
ben dit, sense cap finalitat, per pur interès i amor a la realitat.
IDS és així
generador i marc de discerniment i validació dels continguts que anem assumint
i construint en cada moment, continguts que tradueixen, plasmen, materialitzen,
expressen la qualitat humana. I IDS és la clau i l’instrument per poder canviar
la nostra percepció de la realitat, per arribar a llegir-la d’una altra manera
quan convingui. IDS permet a més llegir entre les línies del gran text de la
realitat i captar les dimensions de grandesa, de meravella, d’acolliment i de
misteri inabastable que aquesta conté.
Els fruits d’aquesta
actitud o mètode en el que consisteix pròpiament la qualitat humana són sempre
grans, tant en la seva utilització per a la millor supervivència dels homes,
com en la seva utilització per endinsar-se, explorar i viure l’enigma, la
riquesa i la profunditat de la immensitat de la realitat que ens envolta i que
nosaltres mateixos som.
Els trets de la
qualitat humana són, en realitat, els trets generals del silenci. Quan parlem
de silenci, no estem parlant d’una actitud de simple pacificació, tranquil·lització,
ni menys encara de letargia; estem parlant d’una actitud de coneixement i
d’implicació mental i sensitiva en la realitat. Aquest és el significat que se
li dona en totes les tradicions religioses de la humanitat. Per això, com que
les característiques de la qualitat humana venen a ser les mateixes que les del
silenci podem parlar de “llei general de la qualitat humana” o “llei general
del silenci”.
En el món de la investigació científica s’utilitza
l’interès/alerta, la distància/desaferrament i el silenciament complet
d’interpretacions prèvies per a implicar-se en el coneixement de la realitat a
un altre nivell que l’habitual. Aquest altre nivell podríem descriure’l com accedir al coneixement d’això que hi ha
aquí, tal com és.
Em desimplico i distancio d’un nivell de coneixement,
l’habitual, per a poder entrar, en un complet estat d’alerta i interès, en un
altre nivell de coneixement del que hi ha.
¿Quins
procediments fan servir les ciències per crear aquest silenciament i aquesta
qualitat humana necessària? En el cultiu de les ciències l’aprenentatge del
silenci s’aconsegueix amb l’aprenentatge de l’ús dels mètodes científics. Quan
s’aprenen els mètodes de la ciència s’aprèn a interessar-se agudament per la
realitat, a distanciar-se de la implicació habitual i a silenciar els patrons
d’interpretació i valoració habituals o ja aconseguits, els propis de la vida
quotidiana o els aconseguits per la mateixa ciència.
Des de la qualitat
que així s’aconsegueix i des d’aquest silenciament poden construir-se
postulats, hipòtesis i teories científiques noves que conduiran a un altre
nivell de coneixement.
Sempre que hi ha creació científica, hi ha hagut un gran
interès, distanciament i silenciament. El mateix passa quan es transmet un
coneixement científic. Si no hi ha un grau notable de silenci i de qualitat, no
hi haurà hagut creació científica ni tampoc la experiència del que és un
coneixement científic.
Per tant, es justa
l’afirmació que sosté que la ciència i les seves creacions són filles d’un
tipus molt especialitzat de silenci laic.
Mentre s’utilitza
el mètode científic, es practica aquest tipus de silenci laic i s’accedeix a un
tipus de coneixement d’un altre nivell. El lliurament prolongat i profund a la
ciència pot proporcionar un alt grau de qualitat humana.
Ja que el silenci
depèn de l’ús del mètode de les ciències, el científic pot tenir la qualitat
que dona el silenci mentre practica les ciències, i allunyar-se d’ella quan
s’integra altra vegada a la vida quotidiana. Només alguns grans científics
arriben a envair tota la seva vida amb la pràctica de la ciència i, així,
aconsegueixen impregnar tot el seu temps de silenci i de qualitat.
Aplicació a l’art
En el món de l’art s’utilitzen l’interès, el
distanciament i el silenciament per a implicar-se en la realitat a un altre
nivell, el de la bellesa. Aquest altre nivell consisteix en arribar a veure i
sentir l’esplendor de tot el que ens envolta com a nou, com si fos la primera
vegada que es percep i se sent.
L’aprenentatge habitual d’aquesta
aproximació nova a l’esplendor de la realitat es fa a través de la iniciació a
les tècniques i procediments de les arts. Gràcies a aquest aprenentatge
s’aconsegueix un allunyament del sentir i la comprensió habituals de la
realitat, allunyament que dona accés a la bellesa. Des del silenci es fa
possible crear formes i estils per expressar i fer patent aquest altre nivell
de la realitat.
Així, doncs,
l’art, com la ciència, neix de un profund interès per la realitat que exigeix
un distanciament i silenciament que s’exercita per aconseguir un grau superior
d’implicació en la comprensió i en el sentir del que hi ha.
Mentre hom se
submergeix en el quefer artístic es produeix el silenci i la seva conseqüència:
la qualitat d’un altre accés a la realitat. El silenci i la qualitat del
creador artístic i del que contempla la creació, que es una forma guiada de
recreació del que va construir l’artista, depèn de la immersió en els
procediments de l’art. Pot succeir que s’aconsegueixi silenci i qualitat mentre
s’està submergit en l’art i que es perdi aquest silenci i aquesta qualitat quan
es torna a la vida quotidiana. Només alguns grans creadors arriben a envair tot
el seu temps amb art fins a tal punt que tota la seva vida transcorri en el
silenci i la qualitat.
Sempre que hi ha
creació artística, hi ha hagut silenci i qualitat. Sempre que hi ha hagut una
seriosa experiència de bellesa, també s’han hagut de donar el silenci i la
qualitat.
Aplicacions als nivells axiològics humans
Qualitat axiològica és qualitat ètica,
capacitat de compromís social i polític i, sobretot, capacitat de sentir i apreciar íntimament la realitat que ens envolta. Es, doncs, ètica personal,
compromís amb el col·lectiu i riquesa de sensibilitat envers coses i persones.
Per aconseguir la
qualitat axiològica, en qualsevol de les seves manifestacions, cal l’interès i
l’alerta, el distanciament i el desaferrament i el silenciament interior. També
aquí el distanciament, el desaferrament i el silenci són exigits per l’interès
que condueix a un grau més alt d’implicació amb la realitat. Aquest altre
nivell d’implicació és menys egoista, menys primari, més lliure, més benvolent,
més creatiu que l’espontani i habitual.
El procediment per
aconseguir aquest altre nivell d’implicació amb la realitat depenia, en temps
de les societats estàtiques i pseudo-estàtiques, de la indoctrinació, religiosa
o ideològica, i de la actuació coherent que aquesta indoctrinació exigia.
S’utilitzaven les creences religioses o laiques per allunyar-se de la
interpretació i vivència habitual y egocentrada de la realitat i aconduir a un
ordre divers d’actuació que guiava a un altre sentir de la realitat.
Aquest procediment
de silenciament de la perspectiva habitual, per aconseguir un grau més alt de
sentir i d’implicació, depenia de les creences. Ara, els mètodes de
silenciament axiològic hauran d’assolir-se sense suport de creences.
Com que les
creences i la indoctrinació envaïen tota la personalitat, en l’àmbit axiològic
no es donava la dualitat que suposava la entrada i sortida de la situació de
silenci i qualitat, tot i que això no excloïa la possibilitat de contradicció.
En l’àmbit de l’ètica, de la implicació social i de la sensibilitat, hi ha una
major constància en el silenci i en la qualitat que la que es dona en la
pràctica habitual de la ciència i de l’art.
Fins ara no ens
havíem trobat amb el problema d’haver d’articular procediments i mètodes per
adquirir el silenci i la qualitat axiològica sense suport de continguts, sense
l’ajuda de la indoctrinació i de les creences. Ara hem de poder articular un
procediment que ens permeti interessar-nos profundament per la realitat,
distanciant-nos d’ella, desaferrant-nos dels possibles avantatges o
inconvenients de la nostra relació amb ella, des del profund silenciament de
totes les nostres maneres habituals de pensar, sentir i actuar, i això per
aconseguir el nou ordre d’implicació amb la realitat que dona la qualitat axiològica.
Caldrà que els
ciutadans de las noves societats sense creences aprenguin a cultivar les tres
actituds generals de la qualitat (l’IDS) que hem anomenat “silenci laic”. Qui
aprengui a practicar el silenci laic adquirirà la qualitat axiològica que li permetrà
ser apte per crear els postulats i els projectes que hauran de regir les
societats, societats que, en les decisions sobre el present, no poden repetir
el passat.
Qui practiqui el
silenci laic fins aconseguir la qualitat axiològica, accedirà a un superior
nivell ètic, de compromís social i polític i de sensibilitat humana.
Quan el científic
fa ciència està en silenci; quan deixa de fer ciència, surt del silenci i de la
qualitat que l’acompanya. Quan l’artista crea o està envaït per la bellesa,
està en silenci; quan torna a la vida quotidiana, surt del silenci.
En les noves
circumstancies caldrà aprendre a practicar el silenci pur i dur sense el suport
de mètodes científics, artístics o indoctrinacions. Qui aprèn a practicar
aquest silenci, aprèn a aconseguir la qualitat axiològica i es transforma en
aquesta qualitat.
L’inèdit de la
nova situació és que els homes haguem d’aprendre tècniques de silenci per a
manejar convenientment les societats, les noves societats dinàmiques
d’innovació. Aquestes tècniques laiques de silenciament, tècniques que no
podran trobar suport en cap tipus de creences, s’hauran de destil·lar d’allà on
es trobin.
Pel que sembla,
fins ara només les grans tradicions religioses de la humanitat han elaborat
aquestes tècniques. Caldrà, doncs, agafar aquests procediments de les
tradicions, remarcant la seva independència de creences i pertinències a
organitzacions religioses. De fet, la formulació de la llei general de la
qualitat, que és la llei general del silenci, ha estat extreta de l’estudi dels
procediments de silenciament de les tradicions religioses de la humanitat.
Valgui la insistència: les persones de
societats que no poden repetir un passat verificat i garantit, que han de
decidir el present fent projectes de qualitat del futur, han de trobar
procediments per a adquirir la qualitat que els hi permeti crear el projecte
d’un futur col·lectiu desitjable i digne.
L’aprenentatge de
tècniques de silenciament haurà de ser una assignatura de totes les persones
del futur, especialment de les que pretenguin liderar la nova societat.
Intel·lectuals, polítics i dirigents empresarials hauran de compartir aquesta
experiència.
Aquest silenci
serà un silenci laic en quant independent de tot quadre de creences i de
qualsevol tipus de pertinença religiosa. Com ja s’ha dit, es pot exercitar amb
voluntat estrictament pragmàtica –utilitzant-lo per conduir convenientment les
noves condicions organitzatives, axiològiques i culturals de la societat- o
gratuïta -practicant-lo per tenir el plaer d’endinsar-se, com més millor, en la
immensitat del misteri i la meravella dels diversos aspectes i dimensions de la
realitat.
Aplicació a l’àmbit religiós
En aquest àmbit
s’haurà de practicar la intensificació de l’interès i la alerta des del
distanciament i el desaferrament, amb el complet silenciament del pensar i del
sentir, per aconseguir submergir-se en un altre nivell de la realitat, el que
s’anomena habitualment nivell religiós. Aquest altre nivell és un tipus de
conèixer i de sentir que arranca del complet silenciament de l’egocentració. El
complet silenciament de l’egocentració trenca la dualitat que genera la
necessitat, -jo i la resta-, i acondueix a una experiència de la realitat des
de la no dualitat, des de la desaparició de la contraposició jo/món, des de la
completa unitat.
La pràctica del
silenci amb el que podríem anomenar (a falta de terminologia menys ambigua i
més adient), una voluntat religiosa, suposaria el propòsit de desimplicar-se de
l’accés a la realitat modelat per la dualitat que genera la necessitat i el
desig, per implicar-se en un altre nivell de la realitat, ja no modelat per la
necessitat.
Els procediments que s’utilitzaven en
el passat per fer aquesta tasca trobaven suport en les creences. Els
instruments habituals eren: indoctrinació, rituals i pregàries. A través
d’aquests instruments es podia trencar les fèrries fronteres de la vida
quotidiana i de la dualitat radical que la modela, i accedir al conèixer i
sentir que genera el silenci. Ara, en les societats dinàmiques de coneixement,
no podem trobar suport en creences ni per a la tasca anomenada religiosa.
Haurem de fer peu exclusivament en mètodes de silenciament semblants als
descrits anteriorment i que hem anomenat laics.
Haurem de
destil·lar els procediments de silenciament que les tradicions religioses de la
humanitat van elaborar per aconseguir trencar amb ells la dualitat generadora
de necessitat.
Els mètodes podran
treballar des del coneixement, des del sentir i des de l’acció. Aquests mètodes
seran semblants als laics, encara que una mica més amplis, perquè com ells
tampoc no podran trobar suport en creences; i si no poden trobar suport en
creences, els lligams interns establerts en el si del grups que cultivin
aquests àmbits seran molt peculiars; en tot cas, molt diferents de les que ens
han precedit.
Acabem
aquesta sintètica presentació recordant un cop més la formulació, també molt
sintètica, del que hem anomenat la “llei general de la qualitat humana”, llei
aplicable a tots els àmbits de l’activitat humana i que coincideix amb el que
hem anomenat “llei general del silenciament laic” (i que hem representat amb
les sigles IDS): la qualitat humana és
articulació d'interès, distanciament i silenciament.
(article de Marià Corbí i Raimon Ribera publicat a Idees, Revista de temes contemporanis n. 13, gener-març de 2002, pp. 109 a 121)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada