diumenge, 31 de març del 2024

El judaisme de Jesús



Rouault 1937


Algunes afirmacions de Mario Saban a la introducció del seu llibre "El judaísmo de Jesús". Les comparteixo...


"Jesús va néixer, va viure i va morir com a jueu.

Tots els ensenyaments de Jesús són plenament jueus i tots ells es troben en la més noble tradició del poble d'Israel.

Tot el judaisme que un jueu accepta avui al seu cànon està contingut completament als ensenyaments del rabí Jesús.

Jesús no era un cristià, sinó un jueu.

Tots els ensenyaments ètics de Jesús es troben a la tradició hebrea; des del punt de vista ètic, el cristianisme és, en realitat, una continuació absoluta del judaisme.

El cristianisme original és pur judaisme ortodox, des de la visió del rabí Jesús.

Qualsevol jueu ortodox pot llegir en els evangelis cristians la seva pròpia tradició. Jesús fou un rabí fidel a la tradició d'Israel, i no va abandonar mai el seu poble.

Jesús, com a rabí jueu, va poder realitzar una interessant interpretació particular de la Torà, però d'aquí a sostenir que el seu desig era crear una nova religió hi ha un abisme.

La desjudaització de Jesús va ser el procés que va permetre al cristianisme cristianitzar a Jesús.

El problema real entre el rabí Jesús i el judaisme va ser creat, artificialment, pel cristianisme posterior.

La necessitat teològica que va arribar a tenir el cristianisme des del segle II en endavant, amb l'afany d'aconseguir la independència de la seva religió mare, va acabar per apartar el rabí Jesús de la resta dels rabins jueus.

El cristianisme no té la seva gènesi en el rabí Jesús, sinó que neix com a conseqüència de la incorporació dels gentils sense circumcisió, admesos pel Concili de Jerusalem de l'any 50. A partir d'allí, es crea una teologia messiànica sobre la figura de Jesús de Natzaret, a través d'un altre jueu, el rabí Shaul de Tars (Sant Pau), que desemboca amb el transcurs del temps en l'aparició de la cristologia. La cristologia es desenvolupa, doncs, després del període paulí. Això va forçar a interpretar cristològicament tot el contingut jueu dels ensenyaments del rabí Jesús.

El cristianisme no ha interpretat els ensenyaments rabínics de Jesús, sinó que ha interpretat la seva figura a la llum de les profecies messiàniques.

El judaisme té el deure de reincorporar a Jesús, perquè els seus ensenyaments són plenament jeus; el cristianisme té el deure de rejudaitzar-lo per tal de comprendre'l realment, perquè Jesús mai no va abandonar el judaisme.

En termes generals, un cristià veritable és èticament jueu, i un jueu és èticament cristià. Som, ambdós, part de la mateixa tradició d'Israel: el que ens va dividir (i ens divideix) va ser (i és) el caràcter nacional del judaisme davant de l'esperit internacional del cristianisme. El judaisme és el judaisme del poble jueu, el cristianisme és la ètica del judaisme predicada a diversos pobles. En síntesi, el cristianisme és, doncs, la desnacionalització del judaisme.

L'amor que va predicar el rabí Jesús, el va poder ensenyar perquè el va aprendre en el si mateix del judaisme. Jesús no va ser simplement un jueu pel seu origen nacional, sinó que va ser i seguirà essent un jueu pel seu contingut ètic més profund.

Jesús mai no es va enfrontar amb el judaisme, com se'ns ve dient durant els darrers segles, sinó que Jesús, com a bon rabí, va complir  (segons la seva interpretació particular) la Torà de Moisès. Jesús va realitzar una interpretació excel·lent del judaisme, però el seu objectiu no va ser mai la derogació del judaisme.

El rabí Jesús de Natzaret no va pretendre mai fundar una nova religió, sinó que va intentar purificar el judaisme d'aquells que, com a totes les religions, veuen la carcassa exterior i no el seu contingut ètic.

Qui és èticament jueu és un veritable cristià, i qui és èticament cristià és un veritable jueu.

El veritable cristianisme és, en el seu origen, el judaisme de Jesús.

Serà capaç el cristianisme de retornar al judaisme de Jesús?

Tots els ensenyaments del rabí Jesús de Natzaret són compatibles i poden ser acceptats pel judaisme, perquè aquests ensenyaments ètics es troben a tota la tradició jueva al llarg de la història. Tot el mal anomenat "Nou Testament" és una obra èticament jueva."




dissabte, 30 de març del 2024

Clàssics



Losenzo Lotto 1534


"Un text venerable és, com va apuntar Italo Calvino en un conegut escrit, aquell que no acaba de dir mai el que vol dir. Una obra clàssica és aquella que sempre diu més i d'una altra manera, és la que sempre torna, la que constantment interpel·la el nostre present. En aquest sentit, la qüestió no es redueix només al coneixement de les fonts de la nostra cultura, sinó que també es tracta d'elucidar com els textos venerables descriuen aspectes estructurals de la condició humana que, com a tals, es repeteixen al llarg del temps i per tant continuen vigents. (...) Els clàssics no són textos que parlen del passat que està definitivament passat, sinó obres que tracten del present, d'això que vam ser alguna vegada, però encara avui continuem sent, d'aquelles estructures antropològiques que, encara que es renoven en cada moment de la història, persisteixen en el temps."


Joan-Carles Mèlich al Culturas de La Vanguardia del 23.03.2024



divendres, 29 de març del 2024

Rembrandt: L'enterrament del Crist



Rembrandt 1624


Aquesta versió de l'Enterrament del Crist de Rembrandt, datada cap a 1624, es troba a la Universitat de Glasgow. Només mesura 32,2 x 40,5 cm. És una meravella.

Alguns detalls de l'obra:















dijous, 28 de març del 2024

La condemna de Jesús



Rouault 1939


"Quin va ser el motiu religiós -o els motius- que induí les autoritats jueves a condemnar Jesús? No, evidentment, el formulat pels evangelistes, la pretensió messiànica de Jesús. Ni era tinguda per blasfematòria, ni fou sostinguda per Jesús, car (...) va ser una creença d'elaboració postpasqual. Tampoc no el pot ser l'afirmació de destruir el Temple i reedificar-lo en tres dies. La frase és de contingut netament pasqual. Devia ser feta servir en la catequesi resurreccional. És recollida per Joan en un altre context (2, 19) i posada en boca dels acusadors de Marc (14, 58) i Mateu (26, 61). Jesús no l'havia pronunciat mai -almenys tal com està desenvolupada- , perquè no havia pre-conegut la seva resurrecció. Es tracta, com en tants altres casos, d'una profecia ex eventu. Hem de cercar el motiu per un altre cantó. N'hi havia prou! El fet de relacionar-se íntimament amb Déu i de dirigir-s'hi amb el nom de pare -lluny dels apocats puritanismes jueus-, el fet de predicar el perdó universal de Déu, ofert a tothom, el fet de proposar un regne de Déu ofert principalment als pecadors i als gentils, el fet d'eliminar la idea  de judici i condemnació dels gentils i els pecadors en el regne, el fet d'interioritzar la religiositat i de modificar la llei, tot plegat tenia prou gruix com per a motivar una condemna per part d'uns homes enrigidits en llur religiositat. Jesús va ser condemnat per la novetat religiosa que proposava."


Jordi Llimona Jesús de Natzaret. Assaig d'aproximació als orígens (1980, Edicions 62, pp. 183-184).



dimecres, 27 de març del 2024

Un darrer gram de voluntat



Kupka 1911


Completas (II)
(Hobre-hueco)


"Comparezco
exhausto
incapaz de sentir
de decir
nada
las manos vacías
muda mi alma
mi fe olvidada

Qué rápido pasa todo
me digo
como un viejo

He aquí mi ofrenda
comparecer
elevar la mirada
abrazar
el horizonte incierto

He aquí mi ofrenda
un último gramo de voluntad

Eso es todo


***

Ahora mismo soy
este estar en Ti
en el silencio hueco
de un hombre cansado
muy cansado"



Rafael de Gispert Boix a Transfiguraciones (2020)




dimarts, 26 de març del 2024

No acció



Uglow 1957


"La més radical proposta dels taoistes és el Wuwei o No Acció. No és l'elogi del no fer res sinó, en una interpretació amable, una invitació a deixar-nos portar per les dinàmiques naturals profundes i no pel desig."


Fèlix Martí Notes d'una tardor 2021-2022, p. 56.



dilluns, 25 de març del 2024

Krishnamurti i el desordre



Hernández Pijuan 2000


"La causa del desordre és el perpetu esdevenir -esdevenir, buscar la pròpia identitat, aquesta lluita per arribar a ser. Mentre el cervell, que es troba densament condicionat, estigui mesurant -allò 'més', allò 'millor'- movent-se psicològicament d'això a allò, s'ha de generar inevitablement un sentit de conflicte, la qual cosa és desordre. No només les paraules 'més', 'millor', sinó el sentiment, la reacció d'aconseguir, de guanyar ‑mentre existeixi aquesta divisió, aquesta dualitat, hi ha d'haver conflicte. I a causa del conflicte, hi ha desordre."


J. Krishnamurti a El darrer diari, entrada del 04.05.1983



diumenge, 24 de març del 2024

Porta oberta



Waterhouse 1913

Una imatge com la de l'Anunciació, explica quelcom que va passar o "fa que passi" quelcom? Explica el missatge de Gabriel a Maria o és un missatge per a nosaltres? La gràcia de les imatges simbòliques, i d'aquí la seva importància, no està en que ens remetin a una història, a quelcom que va passar, per important que sigui, sinó que el que fan és "crear aquesta realitat", generar aquesta història, trencar el cercle hermètic (noció d'Eugenio Trias). No ens expliquen que algú va trencar el cercle hermètic: elles el trenquen, elles ens porten la Paraula, són la Paraula. El símbol -tant la narració simbòlica com la imatge simbòlica que la pugui plasmar- no remet a quelcom extern a ell, sinó que crea quelcom de rellevant per a nosaltres; d'aquí el seu valor excepcional. Quan contemplem una Anunciació tenim al davant una porta oberta al "més enllà" -o al "més enquí"-. La imatge "és" la porta oberta, no la descripció d'un moment en el que es va obrir la porta. Una porta per la que podem passar, que ens convida a passar-hi.



dissabte, 23 de març del 2024

Interpretacions de la Setmana Santa




Masaccio 1424


El Culturas de La Vanguardia del 23.03,2024 publica un bon article de Joan-Carles Mèlich titulat "On és Déu durant el Dissabte Sant?". El text s'il·lustra amb unes curioses fotografies sobre una processó que se celebra a la platja de València per part de la Germandat del Crist Salvador i de l'Empara, fotografies dignes de publicació però que no s'escauen amb l'article; és una llàstima, donada la gran riquesa iconogràfica existent al voltant de la Setmana Santa. Potser haurien hagut de deixar a les mans d'Isabel Gómez Melenchón, col·laboradora del Culturas, la tria d'imatges per acompanyar la notable aportació de Joan-Carles Mèlich.

Voldria complementar les consideracions de l'article esmentat amb unes quantes consideracions més:

1.- La Setmana Santa es diu així perquè abasta tota una setmana, des del Diumenge de Rams al Diumenge de Pasqua. Les interpretacions sobre la dimensió messiànica de Jesucrist subratllades amb les escenes del Diumenge de Rams són dignes de consideració, però ara no hi entrarem.

2.- Si no volem abastar tota la setmana, la reducció s'hauria de fer a quatre dies i no tres. El Dijous Sant és tan important com els altres tres. En ell hi ha tres moments clau: el Sant Sopar, Getsemaní i el prendiment de Jesús.

2.1.- El Sant Sopar és una celebració de la Pasqua jueva per part de Jesús i els seus deixebles. Subratlla, doncs, la "judeitat" de tots ells. Es troben per a una celebració religiosa jueva. A aquesta dimensió se n'hi han afegit d'altres, aprofitant l'escena: per una banda, el comiat de Jesús dels seus deixebles, ja que ell es tem que aviat serà objecte de detenció i mort; i, per altra banda, l'anomenada "institució de l'eucaristia", probable retroprojecció d'un ritual litúrgic creat pels primers cristians per celebrar el record de Jesús. Aquest ritual litúrgic s'hauria fet projectant sobre l'escena del darrer sopar una simbologia preexistent sobre el fet de "menjar" un déu, que formava part de tradicions simbòliques anteriors; es posa en boca de Jesús la oportunitat de celebrar el seu memorial compartint el pa i el vi vistos com a representació del cos i la sang del Crist. Les tradicions religioses en saben molt d'aquests reciclatges simbòlics i de projectar unes tradicions sobre unes altres.

2.2.- Getsemaní és l'escena, posterior al Sant Sopar, en la que Jesús, neguitejat pels seus pressentiments, vol retirar-se a pregar. Demana als seus tres deixebles més propers, Pere, Jaume i Joan, que l'acompanyin en la seva pregària. Però aquests, per dues vegades, s'adormen, i deixen a Jesús sol (es subratlla així la soledat amb que els humans afrontem sovint els moments més intensos, més dramàtics, més decisius). Jesús prega adreçant-se a Déu i li demana que li estalviï el que pressent què ha de passar. Ho fa molt angoixat ("suant sang", es diu, en una imatge molt gràfica). No obté resposta, però el seu neguit va minvant i es va transformant en acceptació; s'atribueix aquesta experiència íntima, subjectiva, d'apaivagament a la intervenció d'un element extern que hi ajuda, un àngel, una imatge simbòlica també interpretable.

2.3.- Assumida la situació, Jesús dóna per acabada la seva pregària, desperta als que dormien i van a reunir-se amb la resta de deixebles en el moment que arriben els guardians del Temple de Jerusalem i procedeixen a la detenció de Jesús per ordre del Sanedrí, les autoritats religioses jueves. És la coneguda escena del prendiment, iniciada amb la traïció de Judes, que l'assenyala fent-li un petó (el tema de Judes és objecte també de diverses lectures simbòliques). Els Evangelis de Mateu (26, 36-46), Marc (14, 32-42) i Lluc (22, 39-46) expliquen de manera molt sintètica però impactant aquestes escenes de Getsemaní i el prendiment.

3.- La dinàmica que s'obre a continuació (mort-resurrecció) és també la projecció en Jesucrist d'una simbologia preexistent, amb la intenció de subratllar la seva divinitat. La tradició simbòlica indicava que molts herois o déus encarnats eren homes d'una trentena d'anys, en la plenitud de la seva humanitat, que morien, baixaven als inferns i ressuscitaven o eren ressuscitats. Això es projecta també en Jesucrist per emfatitzar la seva condició de Fill de Déu. De fet, aquesta tradició simbòlica té dos fonaments previs, cosmològics, en dos fenòmens naturals: el solstici d'hivern, quan sembla que el sol va escurçant la durada de la seva presència i durant tres dies no queda clar si la nit, la foscor acabarà essent hegemònica o bé el dia es tornarà a allargar i el sol, la llum, prevaldrà i recuperarà el seu protagonisme; i l'equinocci de primavera, quan el món vegetal ressorgeix després de l'hivern, quan flors i fulles surten de terra com si ressuscitessin després de l'hivern. Les tradicions religioses havien utilitzat aquests fenòmens còsmics per a les seves estructures simbòliques; els déus, com el sol, no moren, sinó que ressusciten. Representen el triomf del la claredat sobre la tenebra, de la calor sobre el fred, de la vida sobre la mort. I això conforta els humans.

4.- Per tant, la trilogia Divendres Sant (mort de Jesús a la creu) - Dissabte Sant (descens de Jesús als inferns, objecte també de diverses lectures simbòliques, entre elles la de salvar també als humans morts abans de la vinguda del Salvador) - Diumenge de Pasqua (resurrecció de Jesucrist, seguint l'esquema tradicional assenyalat) és interpretable en base a aquestes tradicions simbòliques.

5.- Sant Pau i la major part dels teòlegs cristians insistiran llavors en la centralitat pasqual, en la importància decisiva de la resurrecció. Però aquesta només és una de les possibles teologies cristianes. Certament, és una que ha tingut molt d'èxit, ja que no només recull la tradició de la resurrecció dels déus-herois sinó que encaixa amb l'espontani desig humà d'immortalitat, de pervivència, de sobreviure a la mort i accedir a una vida eterna. Els déus ressuscitats esdevenen així penyora, garantia d'aquesta resurrecció de tothom, sigui just després de morir, sigui "a la fi dels temps", quan el cosmos canviarà la seva condició, segons les visions apocalíptiques. Però em sembla que es pot ser cristià sense posar l'accent, la centralitat, en la resurrecció de Jesús, aquesta projecció de potents simbologies anteriors.

6.- Mèlich fa una certa contraposició entre els Evangelis com una reflexió sobre allò sagrat o una revelació de la divinitat i els Evangelis com una meditació sobre l'ésser humà, subratllant que ambdues reflexions no s'exclouen entre elles. D'acord, però potser la contraposició no és tan marcada; potser tota reflexió sobre allò sagrat o una revelació és una meditació sobre l'ésser humà. Les imatges simbòliques religioses no ens parlen d'un altre món, sempre són maneres de parlar d'aquest món i de la humanitat. Maneres curioses, peculiars, amb la seva gràcia i les seves limitacions, però maneres de pensar la condició humana, no la condició divina. Fer referència a la divinitat és un recurs peculiar i oportú per ampliar o complementar la reflexió sobre el que som els humans.

7.- Mèlich diferencia en paral·lel entre escrits teològics i escrits ètics, i indica que Divendres Sant, Dissabte Sant i Diumenge de Glòria són tres maneres "que té l'existència d'instal·lar-se en la vida quotidiana". És suggeridor.

7.1.- El Divendres Sant assenyalaria "la humiliació, el patiment, la passió i la mort". I es pregunta: com continuar vivint a partir d'aquesta mort? Com habitar un món en el qual la mort té l'última paraula? És un mirar la vida des de la mort, "som éssers relativament a la mort, perquè és ella, la mort, el que estructura la condició humana", "l'anticipació de la mort és el que és propi de l'existència". Em sembla ben expressat i ben cert.

7.2.- El Diumenge de Glòria, diu Mèlich, gira al voltant de la resurrecció: "la resurrecció passa per la mort, assumeix la mort, la passió i el dolor, però el que afirma és la superació de la mort, el triomf de la vida", "la mort no té ni pot tenir l'última paraula, ni en el cas de Déu ni en el dels homes. La mort no és el final, però perquè hi hagi vida, hi ha d'haver mort." Ben dit, bonic. Una bella imatge, mentre no es confongui amb una descripció d'esdeveniments reals. Podem parlar simbòlicament de resurrecció, té les seves virtuts. Però no en podem fer un fonament de voluntarisme, de desdibuixament de la realitat de la condició humana. Pot ser útil la imatge de la resurrecció, però el cas és que de fet no ressuscitarem, per molt de greu que això pugui saber a certs creients i als no creients que en el fons esperen que aquests creients tinguin raó... i acabem ressuscitant tots (tot i que sovint aquests creients que veuen literal i no només simbòlica la resurrecció consideren que només ressuscitaran els qui hagin "cregut" en Jesucrist). Som éssers impermanents, volàtils, fugissers.

7.3.- El Dissabte Sant, diu Mèlich, "és un dia que queda ocult, dissimulat, com si no tingués importància" (potser deixa massa de banda el tema de la baixada als inferns, de difícil interpretació). Dissabte Sant, diu suggeridorament, "expressa el buit, l'interrogant que no pot ser resolt, l'absència". "Som éssers en falta", diu en una bonica formulació. "On és Déu el dissabte? I alhora, on és l'home en aquest buit de Déu? Com pot habitar un món en el qual s'ignora el lloc de Déu?" "La fe més radical és la que sorgeix en l'absència de Déu, i Dissabte Sant és el dia que expressa aquesta absència, aquest silenci." "Dissabte Sant fa referència a la qüestió de si es pot viure en aquest silenci, en aquest buit, si es pot habitar aquest silenci sense caure en la desesperació, si es pot existir en el dubte de Déu. Déu és mort o viu? I si és viu, on el podem trobar? I si al final no hi hagués res? I si no hi hagués més que mort?" "Dissabte és l'anhel de l'impossible, perquè malgrat tot no hi ha més remei que continuar esperant, perquè l'espera és el lloc que dóna sentit al disbarat de l'existència." Expressions encertades, motivadores, enriquidores, qua cal agrair a en Joan Carles Mèlich i que inciten a treballar en la interpretació simbòlica. Expressions amb una tonalitat existencial que subratlla un cert dramatisme de la condició humana. Un dramatisme real, però que pot ser assumit, acceptat, sense caure en la desesperança. La simbologia religiosa ens ajuda en aquesta acceptació. Perquè no es tracta de negar la realitat, de substituir-la per somnis, fantasies, vanes aspiracions. Les coses són com són. Però essent així, tenen gràcia i valor. Per mortals que siguem, tenim gràcia i valor.



divendres, 22 de març del 2024

Jung sobre Déu



Rembrandt 1669


Resum de les tesis de Carl Gustav Jung al pròleg a la seva obra "Resposta a Job" (1952), algunes d'elles lleugerament retocades segons el nostre criteri per fer-les més entenedores:


-  El que alguna cosa sigui una realitat "física" no és l'únic criteri de veritat. També hi ha veritats anímiques, les quals no es poden ni explicar ni provar, però tampoc negar-se.

- Les afirmacions religioses es refereixen a fets que no són verificables.

- El fet que les afirmacions religioses estiguin sovint en contradicció amb fenòmens físicament comprovables indica la independència de l'esperit respecte de la percepció física; l'experiència anímica posseeix una certa autonomia enfront de les realitats físiques. L'ànima és un factor autònom.

- Les afirmacions religioses són coneixements anímics, els quals, en darrer terme, tenen com a base processos inconscients.

- Els processos inconscients són inaccessibles a la percepció física, però demostren la seva presència mitjançant les corresponents confessions de l'ànima.

- Quan parlem de continguts religiosos, ens movem en un món d'imatges, les quals assenyalen cap a alguna cosa que és inefable.

- A la base d'aquestes imatges (representacions, mites, símbols...) s’hi troba alguna cosa transcendent a la consciència.

- Aquestes imatges es refereixen a uns pocs "principis" o arquetips. Aquests arquetips són incognoscibles per si mateixos, tal com ho són l'ànima o la matèria. L'únic que es pot fer al respecte és dissenyar models, dels que sabem per endavant que són insuficients (insuficiència que es troba confirmada també per les afirmacions religioses).

- El nostre món d'idees religioses està format d'imatges antropomòrfiques, les quals, com a tals, no podrien resistir una crítica racional, però aquestes imatges es recolzen en arquetips numinosos, és a dir, en una base emocional, la qual és inexpugnable a la raó crítica.

- Les afirmacions de les Sagrades Escriptures són afirmacions de l'ànima.

- Les afirmacions de la consciència poden ser enganyoses, mentideres i capritxoses, però això no passa amb les afirmacions de l'ànima, que són transcendents a nosaltres, ja que apunten cap a realitats transcendents a la consciència (els arquetips de l'inconscient col·lectiu, els quals produeixen complexos d'idees en la forma de motius mitològics).

- Els arquetips de l'inconscient col·lectiu no són idees inventades, sinó que es presenten a la percepció interna com a productes ja acabats; són fenòmens espontanis que se sostreuen al nostre caprici, i per això és just atribuir-los certa autonomia. En conseqüència, aquests fenòmens no poden ser considerats com a objectes, sinó com a subjectes autònoms, als quals cal concedir espontaneïtat i intencionalitat; cal observar el seu comportament i prestar atenció al que diuen.

- Les imatges de Déu que nosaltres intuïm no són "només" imatges; l'experiència mostra l'extraordinària numinositat d'aquestes imatges. La seva eficàcia és tan extraordinària que no només tenim la sensació d'apuntar amb elles cap a la darrera realitat, sinó que arribem a estar convençuts de pensar, gràcies a elles, aquesta darrera realitat, i fins i tot de "generar-la", per dir-ho d'alguna manera. De tota manera, des d'un punt de vista més analític considerem que aquestes imatges són processos psíquics diferents del seu objecte transcendental, no el generen sinó que simplement fan al·lusió a ell.

- No es pot fer palesa la realitat de Déu sinó fent ús d'imatges, les quals han sorgit la majoria de les vegades de manera espontània i han estat consolidades per la tradició.




dijous, 21 de març del 2024

Timbals de guerra



Dix 1915


Ara que, malauradament, sonen cada cop amb més insistència els terribles timbals de guerra, podem tenir en compte aquest impactant autoretrat com a Mart que Otto Dix va pintar el 1915, en plena I Guerra Mundial. 




dimecres, 20 de març del 2024

Salvat-Papasseit: Si la despullava


Van Dongen 1916


"Si la despullava
oh, la meva amor!
un botó que queia
ja em donava goig
-ara la bruseta
i el cinyell tot pret,
mel rosada i fresca
la sina després:

al mig de la toia
clavellets vermells. "

Joan Salvat-Papasseit (1923)


dimarts, 19 de març del 2024

Nits de Mondrian



Mondrian 1907


Mondrian 1908


Mondrian 1908



dilluns, 18 de març del 2024

Martí i Pol: Aquest potser és el port




Hernández Pijuan 1990



"Aquest potser és el port, i la cadència 
també podria ser la de les barques 
que saplen i es dispersen, solitàries, 
fendint l’espai a ritme lent d’onada. 

Algú, de terra estant, dibuixa signes 
i assaja una remota singladura, 
navegant de secà, que no pot dur-lo 
més enllà de la taula i el paisatge 
d’un vell cafè que el record magnifica. 

Jo, que m’ho miro tot des de les roques, 
conjuraré endevins perquè em desxifrin 
els camins que el vent traça damunt l’aigua 
i els miratges de llum que l’home, en somnis, 
dibuixa al marbre blanc. 
Quan conflueixin, 
potser el capvespre aombrarà la platja 
i l’home s’alçarà i, amb passes lentes, 
se n’anirà, mentre les barques tornen 
una a una i la sorra, amorosida 
per l’escuma, n’acull les confidències."


Miquel Martí i Pol a Algú que espera (1990) 



diumenge, 17 de març del 2024

La durada del temps



Jawlensky 1936


"El Mestre ja s'imaginava que les seves paraules sobrepassaven el nivell de comprensió dels deixebles. Tanmateix, les deia amb l'esperança que un dia arrelarien i germinarien en els cors que l'escoltaven.

En una ocasió digué:

"El temps sempre es fa llarg quan esperes alguna cosa: les vacances, un examen, una cosa que anheles o que tems en el futur.

Però per a aquells que gosen abandonar-se al moment present -sense pensar en l'experiència, en el desig que es repeteixi o no torni- el temps es transforma en el reflex de l'Eternitat.""


Anthony de Mello a Uns moments per a l'absurd



dissabte, 16 de març del 2024

Sales: Vetlla d'hivern




Sunyer 1922


"Em sembla de vegades que ens veuen els difunts
com, les vetlles d’hivern, veu l’ull dels transeünts
¡tan a prop i tan lluny!- darrera la finestra
les famílies unides al volt de la minestra.
I l’estufa palpita com un cor de la nit
i damunt les tovalles que l’amor ha sargit
el pa del pobre cruix i fumeja la sopa
i té un perfum de bosc el vi que omple la copa.
L’ull invisible ens veu a través d’un envà
de vidre que ens separa més que un negre oceà.
D’un cantó la pantalla, que la llum delimita,
i de l’altre la fosca, per essència infinita
-així la nostra vida, pobre llumet remot
al fons de la gran nit que ens envolta pertot-.
El noctàmbul se’n va sota la fina pluja;
i com un gra de blat al fons de la tremuja,
es perd en aquell pou sense fons de l’espai...
¡Seríem tan amics i no l’haurem vist mai!"


Joan SalesViatge d'un moribund, Coyoacan, 1948.



divendres, 15 de març del 2024

El diàleg interior



Cézanne 1893


"- Piensas y hablas demasiado. Debes dejar de hablar contigo mismo.

- ¿Qué quiere usted decir?

- Hablas demasiado contigo mismo. No eres único en eso. Cada uno de nosotros lo hace. Sostenemos una conversación interna. Piensa en eso. ¿Qué es lo que siempre haces cuando estás solo?

- Hablo conmigo mismo.

- ¿De qué te hablas?

- No sé; de cualquier cosa, supongo.

- Te voy a decir de qué nos hablamos. Nos hablamos de nuestro mundo. Es más, mantenemos nuestro mundo con nuestra conversación interna.

- ¿Cómo es eso?

- Cuando terminamos de hablar con nosotros mismos, el mundo es siempre como debería ser. Lo renovamos, lo encendemos de vida, lo sostenemos con nuestra conversación interna. No sólo eso, sino que también escogemos nuestros caminos al hablarnos a nosotros mismos. De allí que repetimos las mismas preferencias una y otra vez hasta el día en que morimos, porque seguimos repitiendo la misma conversación interna una y otra vez hasta el día en que morimos. Un guerrero se da cuenta de esto y lucha por parar su habladuría. Este es el último punto que debes saber si quieres vivir como guerrero.

- ¿Cómo puedo dejar de hablar conmigo mismo?

- Antes que nada debes usar tus oídos a fin de quitar a tus ojos parte de la carga. Desde que nacimos hemos estado usando los ojos para juzgar el mundo. Hablamos a los demás, y nos hablamos a nosotros mismos, acerca de lo que vemos. Un guerrero se da cuenta de esto y escucha el mundo; escucha los sonidos del mundo."


Carlos Castaneda, Una realidad aparte, cap. XIV, p. 251-252



dijous, 14 de març del 2024

Raffaello: llum i foscor



Raffaello 1505 


Raffaello 1506



Raffaello 1508 


Raffaello 1513



dimecres, 13 de març del 2024

Cohèlet



Chagall 1916


"Vanitat i més vanitat, diu Cohèlet, tot és efímer, tot és en va. Què en treu l'home de tots els treballs amb què s'afanya sota el sol? Una generació se'n va, i una altra ve, però la terra es manté sempre. El sol surt, el sol es pon, anhelant d'arribar al lloc d'on tornarà a sortir. El vent bufa de tramuntana, ara es gira de migjorn; dóna voltes i més voltes i refà el camí que havia fet. Els rius corren cap al mar, i el mar no s'omple mai; però els rius no cessen d'anar sempre al mateix lloc. Les paraules són pura rutina i no val la pena de parlar; l'ull no s'acontenta del que veu ni l'orella del que sent. Allò que ha passat tornarà a passar, allò que s'ha fet tornarà a fer-se: no hi ha res de nou sota el sol. Quan d'una cosa diuen: «Mira, això és nou!», segur que ja existia abans, en el temps que ens ha precedit. De les generacions passades no en queda cap record, ni en quedarà cap de les futures; el seu record s'haurà esvaït entre els qui vindran després."


Cohèlet 1, 2-11



dimarts, 12 de març del 2024

V.O.



Sonia Delaunay 1908


Les pel·lícules de cinema i les sèries s'haurien de veure sempre en versió original, encara que ens sigui totalment desconeguda la llengua en que estan parlades. Siguin en suec o en japonès, en rus o en àrab. Els subtítols ja ens permetran seguir els continguts, i podrem gaudir de la música de la llengua original, de l'entonació, del matís tímbric que caracteritza cada llengua. Alhora, podrem gaudir de la interpretació dels actors, sempre malmesa pels doblatges, per bons que siguin. 

Això representa, certament, l'esforç de llegir els subtítols, però aquesta és més una barrera psicològica que real, ja que acaba essent un automatisme del que ni prens consciència.

El tema és especialment delicat a Catalunya, on pràcticament no hi ha doblatge en català i es considera que aquesta és una batalla important per a la supervivència de la nostra llengua. Crec que seria millor fer exactament el contrari: no doblar res al català, i fer-ho tot amb subtítols en català. Al cinema i a la televisió. A la llarga, gaudiríem dels resultats d'aquesta política: un increment del nivell de sensibilitat i de cultura.

És una opció per un alt nivell de qualitat cultural. Alguns la consideren una posició elitista; no crec que ho sigui, més aviat em sembla una posició democratitzadora, ja que vol posar un producte cultural de qualitat a l'abast de tothom. Alguns la consideren una posició extrema, radical; però sense radicalitat no trencarem les dinàmiques de conformitat i esllanguiment.

Sense esforç i sense qualitat no tenim possibilitats de continuar existint com a cultura; la cultura catalana no pot sobreviure si no ofereix un espai qualitativament interessant, atractiu. Altres generacions han fet esforços equivalents, en entorns difícils (pensem en la normalització lingüística de Pompeu Fabra). Tenim el repte al davant.



dilluns, 11 de març del 2024

Essencial



Franz Kline 1956


Diu en Kabir (nord de l'Índia, 1440-1518):


"Res no és essencial, excepte la veritat."




diumenge, 10 de març del 2024

Petrarca: Sonet 112

        

Simone Martini 1315


"Sennuccio, i’ vo’ che sapi in qual manera
tractato sono, et qual vita è la mia:
ardomi et struggo anchor com’io solia;
l’aura mi volve, et son pur quel ch’i’m’era.

Qui tutta humile, et qui la vidi altera,
or aspra, or piana, or dispietata, or pia;
or vestirsi honestate, or leggiadria,
or mansüeta, or disdegnosa et fera.

Qui cantò dolcemente, et qui s’assise;
qui si rivolse, et qui rattenne il passo;
qui co’ begli occhi mi trafisse il core;

qui disse una parola, et qui sorrise;
qui cangiò ’l viso. In questi pensier’, lasso,
nocte et dí tiemmi il signor nostro Amore."




Petrarca, Sonet CXII


Versió catalana de Miquel Desclot (2003):


"Sennuccio, vull que vegis la manera
com sóc tractat, i el viure que em mustia:
em consumeixo encara com solia;
l’aura m’emmena, i sóc el mateix que era.

Adés humil, adés com estrangera,
ara aspra, ara gentil, o acerba i pia;
ara vestint modèstia i gallardia;
adés mansoia, adés altiva i fera.

Aquí cantà un bell aire, aquí s’asseia;
aquí es girà, i aquí deturà el pas;
aquí amb l’esguard m’encomanà el dolor;

aquí un moment parlà, i aquí somreia;
aquí mudava el rostre. Talment, las
nit i dia em té l’amo nostre, Amor."



dissabte, 9 de març del 2024

La cara oculta


  

Aquesta imatge és la més clàssica representació del yin i el yang.

Qui la va crear? És fruit del geni d'un dissenyador afortunat? Més aviat no.

Sembla ser que la imatge té un fonament cosmològic:

Per seguir el curs de la durada del dia durant l’any, els xinesos utilitzaven sis cercles concèntrics, els dividien en 24 sectors i cada dia anotaven la llargada de l’ombra d’un pal. L’ombra més curta es donava el dia del solstici d’estiu. La més llarga el dia del solstici d’hivern. En connectar les línies fetes diàriament, apareixia la figura següent (amb una eclíptica de 23º 26' 19'‘):


 

A partir d'aquesta imatge, i incorporant al cor de cada zona, en el seu punt màxim, la referència a l'altra, s'arriba a aquest logotip tan difós i potent.

La relació entre el yin i el yang no és de simple contraposició o confrontació, sinó que és una relació ben peculiar:

1. És dinàmica (gira, alterna; de l'un es passa a l'altre, quan un arriba al màxim apareix l'altre, en un moviment incessant, expressat pel cercle, la roda que gira)

2. És complementària (la suma dels dos és sempre la mateixa, es complementen fins arribar a la totalitat)

3. És equitativa (n'hi ha tant de l'un com de l'altre; a la superfície del cercle hi ha tant de blanc com de negre, no es dóna preeminència a cap dels dos, ni se'ls avalua diferentment, no n'hi ha un de més important que l'altre)

4. La línia que els engloba és tan llarga com la que els separa (d’aquí la peculiar forma corba que agafen les dues figures interiors. Això representa que és tant el que els uneix com el que els separa; és tan important la seva unió com la seva diferenciació o distinció)

5. És nuclear (l'un es troba al cor de l'altre, quan un arriba a la plenitud apareix o es genera l'altre des del seu mateix interior, generat per ell mateix)


Diu l'aforisme 42 del Daodedjing: “Tot porta el yin al darrera i el yang al davant.” O sigui: tot té una cara oculta, font d’una dinàmica interna. Cal saber llegir aquesta cara oculta, detectar aquesta dinàmica interna (de vegades ho podrem fer amb el llenguatge lògic, de vegades necessitarem el llenguatge simbòlic...).

Això assenyala a una de les expressions de la dinàmica del yin i el yang: la distinció entre exotèric i esotèric. L'exotèric seria el visible, el manifest, el que tenim al davant, el que portem als braços (yang); l'esotèric seria l'ocult, l'amagat, el que roman a l'ombra, el que tenim al darrera o a dins, el que portem a l'esquena (yin).

Tota realitat significativa tindria així un aspecte exotèric i un aspecte esotèric, tot aniria més enllà del que es veu, tot parlaria d'alguna cosa més, tot tindria una cara oculta. I és important mirar d'accedir a aquesta cara oculta per tenir un coneixement complet de la realitat. Si ens quedem amb el que veiem a primera vista, sense preguntar-nos què més hi ha, que hi ha al darrere, quin és el seu significat o propòsit ocult, ens quedem en una visió massa superficial, incompleta, de la realitat.



divendres, 8 de març del 2024

dijous, 7 de març del 2024

Acció desinteressada






Diu la tradició hindú que l’acció és superior a la inacció. Que cal treballar sempre, però no per obtenir un resultat, sinó com un oferiment a la divinitat, com un sacrifici sagrat. El recurs simbòlic de l’oferiment a la divinitat, al Suprem, és adient per assenyalar quelcom que no deriva del nostre raonament, sinó que ve d'una saviesa profunda, com si vingués de més enllà de nosaltres; no es correspon amb l’espontaneïtat de la condició humana.

Diu la tradició hindú que sempre cal actuar, però no s’ha de posar el cor en la recompensa. S’ha de reaccionar igual davant dels èxits que davant dels fracassos (equanimitat). Això porta pau i joia. Fer això és correcte, és legítim experimentar aquesta pau, no és dolent experimentar-la, en aquesta mena d’acció no hi ha elements foscos, no hi ha “pecat”; no és la pau de la indiferència i la insensibilitat.

Per dir tot això amb més precisió la tradició hindú diu que es tracta d'una acció “pura”, i per tant digne de ser oferta a la divinitat. Aquesta acció pura (equànime i sense recompensa) és “inhumana”, no sorgeix de l'espontaneïtat humana, és com si vingués d'un altre àmbit, un àmbit sobrehumà, i per això cal la referència a Déu per parlar-ne. Però aquesta conclusió és fruit de l’experiència humana, una experiència humana que per la seva peculiaritat necessita – i fa servir – una formulació que fa referència a la divinitat. És, doncs, una acció “inhumana”, que va més enllà de l’espontàniament humà, però també podríem dir que és una acció “veritablement humana”.

Diu la tradició hindú que cal anar més enllà dels parells de contraris. Ni atracció ni aversió, el camí del mig. Això és font de pau i joia, de llibertat i d’harmonia. Compte amb les passions obnubiladores, les esperances inútils, els pensaments egoistes. No esperar res, no confiar en res. Això porta joia. És important el coneixement d’un mateix, conèixer la pròpia ànima. 

Diu la tradició hindú que cal tenir l’ànima en pau per a preparar bé l'acció, la lluita. L’acció és inevitable. Acció sí, recompensa no; cal oferir les accions al Suprem, a Déu (no a mi mateix, als meus interessos). O sigui, en llenguatge simbòlic: l’acció com a sacrifici sagrat, que porta a la puresa i a la pau. L'acció és compatible amb el silenci.

Com portar, doncs, la pau a l’ànima? Amb l’equanimitat davant les situacions confrontades (la “saviesa serena” del camí del mig, ni atracció ni repulsió). Estant content amb qualsevol cosa que ens vingui (“tot ve de Déu”, o sigui “tot està més enllà del control de la nostra voluntat”). Això porta joia.

Hi ha, doncs, tres camins: 1) el de la passivitat i la marginació del món, 2) el de la passió i l’acció interessada que ens porta a dependre d’èxits i fracassos, i 3) el camí del mig: l’acció desinteressada, l’acció sense finalitat, l’acció que no està lligada al resultat, l’acció lliure... Aquest camí del mig és inhumà; o, dit amb precisió, transhumà; d’aquí la necessitat de referència a la divinitat.

Diu la tradició hindú que l'harmonia porta a la contemplació, la qual porta a la pau, la qual porta a la joia. Un itinerari ascendent i lluminós que convida a ser seguit.

Diu la tradició hindú que l'experiència religiosa és l'assoliment d'un estadi situat just més enllà de la racionalitat. Molt a prop d'ella, però una mica més enllà. Mantenir aquesta proximitat a la racionalitat és important. Ser conscient d'anar un pas més enllà d'ella també. Només un pas.

Diu la tradició hindú que hi ha tres maneres complementàries d'accedir a la divinitat: el camí del coneixement, el camí de la devoció (amor, emoció), el camí de l'acció. Es donen a totes les religions? La resposta sembla més aviat afirmativa.

I la tradició hindú ens porta a plantejar-nos molts altres temes, i ens ajuda a fer-ho. Com ara el de la relació entre religió i ascetisme. Fins a quin punt es demanen l'un a l'altre? En totes les religions hi ha corrents ascètiques, però en moltes tradicions hi ha hagut alhora expressions religioses que en són ben lluny, plenes de pompa i ostentació de riquesa. També hi ha corrents que propugnen la senzillesa sense necessitat d'arribar a l'ascetisme. És una qüestió a treballar.

Un altre tema rellevant és el de la relació entre religió i purificació. És imprescindible la puresa per assolir l'experiència religiosa? Què fer amb les faltes comeses? Es pot deixar enrere la mala consciència? De la confusió, de la foscor, es pot accedir a la claredat? Com? Els banys rituals al Ganges poden ser un gest simbòlic d'aquest procés: la immersió en l'aigua com a signe de purificació, de deixar enrere les impureses acumulades. Un altre signe significatiu de l'hinduisme és el de considerar el lotus com a imatge de la netedat, de la puresa.

Van lligades la religió i la distanciació o distanciament (detachment), el no aferrament, el mirar les coses amb perspectiva, l'alliberament de les dependències? Aquest és un altre aspecte compartit per diverses tradicions. Ens podem preguntar doncs si hi ha similitud entre la vairagya hindú i l'ataràxia grega (que, segons la Viquipèdia, "és la disposició de l'ànima proposada pels epicuris, estoics i escèptics, gràcies a la qual assolim l'equilibri emocional, mitjançant la disminució de la intensitat de les nostres passions i desigs i la fortalesa de l'ànima davant l'adversitat, i finalment la felicitat, que és la finalitat d'aquests tres corrents filosòfics. L'ataràxia és, per tant, tranquil·litat, serenitat i impertorbabilitat en relació amb l'ànima, la raó i els sentiments."

També és significatiu plantejar-se la relació entre religió, docilitat i humilitat. Cal ser dòcil, humil, obedient, per assolir l'experiència religiosa? Algunes tradicions ho consideren així, tot i que des de l'humanisme s'ha considerat aquest vincle com una possible font d'alienació i manipulació. Com conjuminar la llibertat personal i el vot d'obediència, per exemple?

La tradició hindú subratlla el vincle existent entre religió i respecte per a totes les criatures vivents, una de les manifestacions més visibles del qual és la veneració de les vaques. Aquest respecte s'ha d'estendre a tots els animals i plantes, i es manifesta en el manament de no matar, no només a d'altres humans, sinó a altres éssers vius. De vegades no és de fàcil aplicació: tots els animals sacrificats per menjar són una interpel·lació colpidora. I els jardiners (i totes les persones que conreen plantes) estan sovint alhora preservant uns éssers i destruint-ne uns altres. Com fem també amb tots els éssers vivents transmissors de malalties.

L'hinduisme reconeix la vinculació entre religió i cos, cosa que altres tradicions tenen més dificultat en fer. La gran pregunta aquí és si la tendència del cos al plaer esdevé un obstacle per a l'elevació espiritual, o bé, convenientment tractat, la pot afavorir. La corrent tàntrica de l'hinduisme reflexiona al respecte. 

És la religió un alliberament de les limitacions humanes? Aquest és un dels oferiments més atractius de les religions, però el camí per tal que ho sigui no és tan evident. Una versió simplista, elemental, d'aquest camí pot convertir la religió en manipulació i alienació de les consciències; cal anar amb molt de compte amb el que es promet, amb el que s'ofereix.

Una de les expressions més conegudes i boniques de l'hinduisme és Sat-xit-ananda (literalment puresa-subtilitat-èxtasi, també claredat de comprensió (coneixement)-consciència-plenitud). La pregunta és si aquest itinerari és una dinàmica automàtica (el coneixement porta necessàriament a la plena consciència, la qual porta necessàriament a la felicitat) o bé s'han de seguir determinats passos per tal que això sigui així. Per això és lícit preguntar-se si la consciència és sempre una font de joia, o pot ser també una font de sofriment o fins i tot de desesperació. Com tampoc no és clar que molt de coneixement comporti una plena lucidesa respecte a un mateix i a la naturalesa del món i de la vida. Aquest itinerari es pot donar, però cal saber fer-ho.

I és que no es pot oblidar que cal treballar bé  un mateix sobre un mateix per assolir la transcendència, l'experiència religiosa. És cert que de vegades aquesta es presenta com una irrupció espontània (la famosa caiguda del cavall de Sant Pau) però normalment cal un camí laboriós per assolir-la, i sense garanties que aquest camí laboriós acabi amb èxit.

La tradició hindú és molt antiga i molt rica, i explorar-la és una gran font de coneixement i de joia.



dimecres, 6 de març del 2024

Schelling i Hegel



Géricault 1824


Diu Frederick Copleston a la seva Historia de la filosofia, vol.7, cap.X (1963):

"Hegel rebutjava l'opinió, exposada per Schelling en el seu anomenat sistema d'identitat, que l'Absolut en si mateix és, per al pensament conceptual, el punt en el que desapareixen totes les diferències, una identitat absoluta que no es pot descriure excepte en termes negatius i que només es pot copsar, si és que es pot, per mitjà de la intuïció mística. Hegel estava convençut que la raó especulativa pot penetrar l'essència interior de l'Absolut, l'essència que es manifesta en la naturalesa i en la història de l'esperit humà."

Qui té raó, Schelling o Hegel? Només es pot accedir a l'Absolut a través de la mística, o bé el coneixement racional també hi té alguna mena d'accés?

Qui no té el do de la visió mística, no pot establir cap vinculació amb la divinitat? Qui  no experimenta emocionalment Déu, no hi pot tenir cap mena d'accés?

Hi pot haver un coneixement trans-racional (que vagi més enllà de la raó) que no sigui intuïtiu, emocional o místic? Quina mena de coneixement seria aquest? Com se'l podria designar?

Com es relaciona tot això amb les tres vies tradicionals d'accés a la divinitat segons la tradició hindú: coneixement, devoció, acció?



dimarts, 5 de març del 2024

Vinyoli: El vell i el mar




Hernández Pijuan 1984




"El mar és ple, però jo em passo dies
omplint-lo de mirada.
Cal saber-ho fer:
que mai no se n'adoni, com si no el tinguessis
i el seu saber-se dur i compacte, ric
com la balena, que tot d'una en surt
i que amb un cop de cua els pescadors afona.
No, que romangui llis, indiferent
a la teva enyorança, a la teva recança.
Ser vell de veritat vol dir saber estar sol.
Estalvia gemecs i fes més ample el mar."


Joan Vinyoli, Domini màgic (1984)