dissabte, 15 d’abril del 2023

La realització de la possibilitat



Vallotton 1898


"Si el valor ara només pot ser captar en el procés de realització que uneix la possibilitat a la realitat, i si aquests són els dos termes extrems entre els quals es desenvolupa, vol dir que ni l'un ni l'altre no ens poden satisfer, cosa que sembla prou clara a aquell que medita sobre una possibilitat que roman en l'estat de possibilitat, perquè només la seva actualització la justifica, o sobre una realitat considerada independentment de qualsevol referència a la seva possibilitat, ja que ella es redueix al fet pur, sobre el qual ja no tenim cap control i del que el valor es retira.

El domini del valor no és, doncs, ni el domini del possible, ni el domini del real: és el domini intermedi que els uneix i que assegura el pas de l'un a l'altre. Que el real com a tal és incapaç de satisfer-nos i que, en conseqüència, ens obliga a oposar al que se'ns dóna allò que no ens és donat, que només és pensat, però que podem preferir a qualsevol realitat donada i posar-lo per sobre d'ella, aquest és per a nosaltres l'origen mateix de l'ideal. Però si el valor es nega a confondre's mai amb cap objecte real, tot i que mai deixa de jutjar-lo i aspira sempre a coincidir amb ell, no vol dir això que és ell mateix un objecte en idea? La paraula 'ideal' mostra el seu caràcter espiritual tant per la paraula 'idea' de la qual parteix, que només té sentit per a l'esperit, com per aquest fi que ens proposa i que requereix que en realitzar-lo l'esperit mateix es realitzi”.


Louis LavellTraité des valeurs (1951), p. 364.



Text original:


"Si la valeur maintenant ne peut être saisie que dans le processus de réalisation qui lie la possibilité à la réalité, et si ce sont là les deux termes extrêmes entre lesquels elle se développe, c’est que ni l’un, ni l’autre ne peut nous contenter, ce qui apparaît assez clairement à celui qui médite sur une possibilité qui reste à l’état de possibilité, car il n’y a que son actualisation qui la justifie, ou sur une réalité considérée indépendamment de toute référence à sa possibilité, car elle se réduit au fait pur, sur lequel nous n’avons plus de prise et dont la valeur se retire.

Le domaine de la valeur n’est donc ni le domaine du possible, ni le domaine du réel : c’est le domaine intermédiaire qui les lie et qui assure le passage de l’un à l’autre. Que le réel comme tel soit incapable de nous satisfaire et que, par conséquent, il nous contraigne d’opposer à ce qui nous est donné ce qui ne nous est pas donné, qui est seulement pensé, mais que nous pouvons préférer à toute réalité donnée et mettre au-dessus d’elle, telle est pour nous l’origine même de l’idéal. Mais si la valeur se refuse à jamais se confondre avec aucun objet réel, bien qu’elle ne cesse de le juger et aspire toujours à coïncider avec lui, n’est-ce pas dire qu’elle est elle-même un objet en idée ? Le mot idéal montre son caractère spirituel à la fois par le mot idée dont il procède, qui n’a de signification que pour l’esprit, et par cette fin qu’il nous propose et qui exige qu’en la réalisant l’esprit lui-même se réalise."



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