(si no s'ha fet, llegir primer l'entrada "Immersió en el símbol: Introducció al Viatge a Ixtlan", de 03.09.12)
Els processos de
transformació personal topen amb obstacles, resistències. Unes són externes: no
hi acostuma a haver unes dinàmiques socials afavoridores d’aquests processos,
sovint s’han de fer contra-corrent. Però hi ha també una importantíssima resistència interna al canvi, a emprendre
el camí (p. 79). Deixar de ser com soc, esdevenir un altre, no és quelcom benvingut
per aquell qui soc ara, per la identitat que vertebral a meva vida. “Ja estic
bé com soc, ja funciona, ja n’hi ha prou, més val no ser massa ambiciosos i
proposar-se objectius que poden ser arriscats i potser impossibles, utòpics.
Potser dedicarem energies a una cosa que no porta enlloc, perdent-les i perdent
el temps corresponent. Val més que ens quedem com som...” Aquesta escèptica veu
interior, “realista”, “assenyada”, és un dels grans obstacles. D’alguna manera,
l’haurem d’apartar, de controlar.
Castaneda passa
llavors a una tècnica curiosa, un veritable exemple d’exercici de percepció
extra-racional: la localització del lloc
benèfic (p. 80 i 81). Demanant de trobar un lloc peculiar sense aplicar cap
criteri racional, sinó per pura intuïció, per pura captativa inargumentable,
ens obre la porta a una manera determinada de fixar-se en l’entorn que ens el
fa veure amb altres ulls. És un exercici fascinant. Et trobes en un espai i
busques el “teu” lloc, però sense cap lògica al darrera: ni el lloc més còmode,
ni el que té millor vista, ni el més arrecerat... Cap explicació, i en canvi
acabes notant que sí, que no saps perquè però trobes un lloc que és el teu lloc,
amb certesa però sense cap explicació al darrera.
Després reprèn el
tema dels auguris, d’aquella mena de signes que semblen, dèiem, una invitació a
llegir en l’entorn indicacions relatives al futur, i per tant una manera
peculiar de mirar el present: no només mirar-lo com un fet tancat, sinó com una
plataforma oberta a l’esdevenidor i en la que apareixen indicis, indicacions,
pistes que fan referència a aquest esdevenidor. Aquí Castaneda l’associa amb un
ésser vivent, el corb (p. 81).
Tornant al terreny
de les tècniques, Castaneda parla de la de creuar
els ulls: la tècnica de la doble percepció, els breus cops d’ull (p. 82).
Potser és més un recordatori que altra cosa: un senzill mecanisme d’enfocament
visual (com el que fem servir per veure figures en tres dimensions en
determinats dibuixos on no sembla haver-hi res) fa que veiem dues imatges de l’objecte
que tenim al davant. Quina és la real? Totes dues i cap de les dues: no n’hi ha
una de bona i una de falsa, són dues imatges equivalents. Això ens serveix de
recordatori de l’existència de maneres diverses de veure el món, cap d’elles
més real que les altres, simplement equivalents; i que l’important és mirar d’anar
més enllà de les maneres de veure el món, viure’l amb la mínima intermediació
ideològica possible. No és fàcil, potser és impossible arribar fins al final en
això, però es pot avançar molt en la relativització de les nostres mirades,
estadi necessari per a la desdogmatització i per deixar enrere el
fonamentalisme. En aquest sentit, les immersions simbòliques en aparells
simbòlics diversos també ens ajuden a relativitzar-los i ens estimulen a mirar
d’anar més enllà del símbol, en la mesura que això és possible. És cert que un
ha de triar immergir-se en els aparells simbòlics que li són més adients i no s’ha
d’entestar a immergir-se en algun que se li posi travessat, però sempre va bé
immergir-se en més d’un aparell simbòlic i gaudir així del potencial de
relativització que en deriva. L’objectiu no és gaudir del símbol, sinó
apropar-se al que hi ha darrera o més enllà del símbol, a allò a que el símbol
apunta o suggereix, tot i que només s’hi pugui accedir a través del símbol. La
simbologia del “Viaje a Ixtlan” és útil en aquesta tasca, com a aparell
simbòlic alternatiu als que estem més acostumats en el qual poder-se també
immergir, sense pretendre exclusivitats i sempre que el seu llenguatge no ens
resulti tan estrany i poc estimulant que esdevingui un mur infranquejable.
Si a la introducció
del llibre Castaneda parlava de la distinció entre mirar i veure, aquí introdueix
la distinció entre veure i sentir;
els bons i mals llocs se senten (p. 83). Tornant a la tècnica de percepció
extra-racional que ens ha de permetre trobar el nostre lloc benèfic, també hi
ha la possibilitat de diferenciar bons llocs i mals llocs, però això no es fa
amb la mirada, amb l’anàlisi visual processat per la raó, sinó amb el cor, amb
la intuïció, amb el sentiment. No nomes veiem el món, sinó que també el “sentim”;
aquesta relació intuïtiva amb la realitat, no confrontada però sí diferenciada
de la relació analítica, ens permet relacionar-nos amb l’entorn d’una altra
manera, i ens permet entre altres coses detectar amb el sentiment bons llocs,
que ens donen força, energia, i mals llocs, que són veritables xucladors de sentiments i generadors de
dubtes i descoratjament sobre el mateix sentit del camí (p. 84). Encara hi
afegirà una altra imatge, molt gràfica, que mira de sintetitzar aquesta manera
de procedir: “sentir amb els ulls”
(p. 84 i 85).
Es desenvolupa
llavors un nou univers metafòric. Si hem de canviar de manera de viure per dur a terme el procés de maduració personal, potser el
que fan els caçadors pot esdevenir metàfora útil pel nostre propòsit. D’aquí
llavors l’immersió en l’àmbit de l’aprenentatge
de la cacera (p. 85), possible imatge, insistim, de la nova manera de viure que hem d'adoptar.
Es subratlla llavors un dels grans requeriments per a la cacera: la completa concentració (p. 86). El procés de maduració no es pot fer distret, o en pla multitasca: requereix de la més profunda i exclusiva dedicació física i mental.
Es subratlla llavors un dels grans requeriments per a la cacera: la completa concentració (p. 86). El procés de maduració no es pot fer distret, o en pla multitasca: requereix de la més profunda i exclusiva dedicació física i mental.
D’aquí passarem a
la descripció del caçador, amb tres
trets fonamentals tant en el pla real com en el metafòric:
1) conèixer molt 2) poder veure el món de maneres diferents 3) estar en
equilibri amb tot (p. 87).
I es subratllarà la
vinculació entre la cacera i la detecció de llocs: hi ha una relació entre la capacitat de caçar i la de
trobar llocs bons i dolents i els seus colors corresponents (p. 88). Aquesta
cacera, doncs, també pertany a l’àmbit de les pràctiques de percepció extra-racional:
aquesta cacera no es fa pensant, calculant, sinó desplegant la intuïció.
Apareix aquí un
altre potent paral·lelisme metafòric, en subratllar la importància de la agudesa i capacitat de càlcul del caçador:
deixa molt poques coses a l’atzar (p. 88). Intuir no vol dir fer les coses
de qualsevol manera: cal molta precisió i tenir el màxim d’elements molt ben
lligats.
De les tècniques a
les metàfores, i de les metàfores a les reflexions, que aquí reapareixen quan
ens diu quin és l’objectiu que perseguim a través de tota aquesta colla d’estranys
viaranys: “aprendre a viure de manera
diferent” (p. 89). Madurar, canviar, transformar-se vol dir anar passant a
viure d’una altra manera, una manera millor, més humana, més plena. I amb molta
agudesa detecta immediatament que això pot comportar una reacció de
satisfacció, d’orgull, de prepotència: per això immediatament subratlla la necessitat d’humilitat per a fer el camí
(p. 89). El procés només es pot viure des de la més estricta humilitat: en la
mesura que n’estem cofois, o l’exhibim, o creiem que això ens atorga algun
privilegi, deixem de fer-lo.
Tothom pot fer
aquest procés? Sí, tothom. A ser caçador
se n’aprèn, es pot canviar de vida per ser-ho (p. 89). Tothom pot fer el
pas i decidir aprendre a caçar. En aquest itinerari, el mestre indica el camí i
guia (p. 89), orienta l’activitat en la bona direcció, assenyala passos a fer,
tècniques a utilitzar.
I com passa altres
vegades en el text, de cop una mena d’onada emotiva apareix sobtadament,
reflectida en unes consideracions peculiars sobre el procés, ara no ja a nivell
de tècniques sinó de conseqüències i significats. I ens diu que el caçador esdevé el millor dels homes (p. 90). Ens torna a recordar que per ser
un caçador digne de respectar-se a sí mateix, cal canviar de vida, i que això s’ha
de fer sense laments, ni plors, ni victimisme (p. 91); l’enyor del passat, la
nostàlgia paralitzant no té espai en aquesta dinàmica. Si hi ha moments durs, s’entomen
i prou, sense queixes, sense autocompassió. El món del caçador és un món d’actes, sentiments i decisions precisos
(p. 92 i 93). No és faramalla, ni bullícia, ni mars de dubtes o piles de
confusió: en ell tot es fa amb precisió, fins i tot els sentiments han de ser
precisos. N’hi ha de sentiments, però no deixats anar, flotant per l’espai, no
sabent ben bé quina funció tenen: aquí tot té el seu encaix exacte.
Però, tot i
aquestes exactituds i meravelles, el camí continua no essent fàcil, i la
nostàlgia poderosa, de manera que no sempre és possible evitar el plor davant del camí (p. 93). Hem de saber
que hi haurà moments així, i que d’alguna manera formen part també del procés,
que no són retrocessos ni desviacions, sinó moments que hem de passar inevitablement
en el marc mateix de l’itinerari. Moments d’efusió sentimental, moments d’incertesa,
moments de tristor profundíssima.
Et felicito per aquesta sèrie de posts que jo pensava que ja s'havien acabat però que veig que continuen.
ResponEliminaUna de les meves aficions és mirar d'intuir la sintonia que hi pot haver entre els diversos camins espirituals, i si viscuts a fons i amb seriositat acaben apuntant cap a quelcom poser inefable però d'una manera o altra comú.
En un comentari ja vaig manifestar que conec per experiència una mica més el camí del budisme-zen, però es realment curiós les similituds que hi trobo amb el que s'exposa aquí sobre l'obra de Carlos Castaneda (per a mi en principi no vinculada directament amb la tradició budista-zen).
Més enllà de les tècniques concretes que proposa Castaneda, en aquest darrer post, per exemple, les referències a "l'aprenentatge de la cacera", "la completa concentració",“aprendre a viure de manera diferent” i la de la "necessitat d’humilitat per a fer el camí", tenen moltes resonàncies per a mi dins del que puc haver intuït del procés meditatiu segons la tradició budista-zen. I finalment tot rematat per un dels darrers punts "El món del caçador és un món d’actes, sentiments i decisions precisos". La meditació, en les seves diverses formes i concrecions segons les diverses tradicions, se suposa que ha de portar cap aquí.
Continuaré esperant les noves aportacions.