(si no s'ha fet, llegir
primer l'entrada "Immersió en el símbol:
Introducció al Viatge a Ixtlan", de 03.09.12)
En la seva línia d’atac
a l’ego, procés indicat aquí amb molt d’encert amb la magnífica expressió “perdre la importància personal” (perquè
és d’això del que es tracta, de deixar de sentir-se important, protagonista, “rei
del mambo”), Don Juan va proposant al tercer capítol del “Viaje a Ixtlán” tècniques
peculiars, com ara la tècnica de caminar
correctament (amb les mans buides i relaxades). Per a ell, fer això és font
d’energia i lucidesa i eina per a “despertar el cos”, sovint adormit o estúpid
(p. 42).
Una altra tècnica
és la de la provocació del mestre sobre el deixeble, la de desconcertar al deixeble
provocant la seva irritació i obligant-lo així a fer aflorar, a manifestar la
seva arrogància. És una antipàtica tècnica que passa per provocar la humiliació
del deixeble, per acorralar-lo (p. 43 a 45). Una tècnica dura tant pel mestre
com pel deixeble, que pot portar al deixeble a “rebotar-se” amb el mestre (o
amb el mateix procés de canvi personal); si això passa, és un fracàs del
procés, ja que el deixeble en surt amb un ego ferit i enfortit.
Un dels aspectes
més críptics d’aquest tercer capítol és la subtil distinció entre “senyal” i ”acord”
(p. 43, 44 i 46). És un d’aquells passatges, que es troben de tant en tant en l’obra
de Castaneda, en que és difícil copsar a què fa exactament referència. Potser
el senyal és més aviat una interpel·lació, una crida a fer camí, i l’acord és
un gest de suport, un estímul a continuar. Punts com aquest conviden a la
reflexió i a la creativitat individual i col·lectiva, i tothom pot mirar d’interpretar-ho
d’una manera que li sigui d’utilitat.
Més clara és en
canvi la referència a la necessitat de
remodelar la major part de la pròpia conducta (p. 45). Quan ens posem a fer
camí, anem veient cada cop més coses de la nostra vida, del nostre
comportament, de la nostra manera de ser, que no estan bé i que cal esmenar.
Aquesta experiència pot ser alhora estimulant i desmoralitzadora: “que bé que
detecto tantes coses a revisar”, i ”quina mandra haver de modificar tantes
coses”!
Una altra indicació
ben a l’abast i útil és la de la necessitat de deixar de prendre’s massa seriosament, de deixar de donar-se massa
importància, de deixar l’arrogància (p. 45). Ho sapiguem més o menys, ho
explicitem més o menys, tots anem una mica de “creguts” per la vida, i aquest
recordatori és fonamental; hauríem de tenir algun recurs per tenir-ho present
ben sovint, alguna eina mnemotècnica que ens ho recordés: sobre la porta de la
nostra habitació hi hauria d’haver inscrit: “no et donis tanta importància”.
L’obra de Castaneda
trena diversos fils que van apareixent reiteradament i amb certa regularitat.
Un d’ells és la utilització de l’entorn natural com a eina pel procés de canvi.
Aquí subratlla la possibilitat de l’ús del territori, dels espais, i de
l’exercici (caminar) a l’hora d’incidir en l’estat d’ànim (p. 46). L’estat d’ànim
és quelcom de molt rellevant en la nostra vida i no sempre és un bon aliat
nostre. N’estem molt pendents: em sento trist, em sento alegre, em sento
angoixat, em sento neguitejat... sempre tenim un ull posat a com se sent el
nostre interior, i sempre mirem de regular la nostra activitat en funció d’aquest
estat d’ànim. Aquí es tractarà de mirar d’apaivagar-lo, de no donar-li tant de
relleu i que no ens condicioni tant. I l’estar a la natura, quiets o caminant,
és un bon camí per ajudar a relativitzar la incidència de l’estat d’ànim.
Un altre dels fils
conductors trenats per Castaneda és el de com veiem i com ens relacionem amb el
món: el trobem previsible i avorrit o el trobem motivador? Ell ens subratlla
que el món és un misteri ple de secrets, difícils d’obtenir (p. 47 i 50): el món
és un àmbit més desconegut que no pas conegut, ple de coses que no sabem, però
que no són de fàcil accés, sinó que caldrà relacionar-se amb el món d’una
determinada manera per “fer-lo cantar”, per fer-li revelar els seus secrets,
per veure-li tots els plecs, totes les dimensions.
I és per això que
cal suprimir, perdre la importància personal: perquè ella fa que no puguem
apreciar prou bé el món que ens envolta: la importància personal fa que només
ens veiem a nosaltres mateixos, diferenciats de tota la resta (p. 47), i el món
passa a un segon pla, menys rellevant, sovint gairebé irrellevant. La
importància personal ens infla, ens fa immensos, i el món queda enxiquit i
relegat davant d’aquest ninot inflat que ocupa el panorama.
Per ajudar-nos a
perdre la importància personal Don Juan proposa una tècnica inesperada i
espectacular: la tècnica de parlar a les
plantes en veu alta, tècnica considerada com un camí d’humilitat (p. 47 i
48). Realment, per a nosaltres engreïts occidentals pagats de nosaltres
mateixos posar-nos a parlar amb un arbre o una flor o un bri d’herba en veu alta (no val dir que ja ho fem
mentalment) és una manera de descol·locar-nos, fent-nos vorejar el sentir-nos
ridículs i estúpids. Però aquesta tècnica té altres dimensions precioses: sentir
que les plantes et cauen bé, arribar a tractar-les com un igual (perquè ni
elles ni nosaltres som importants, aquest és un punt clau: som germans d’impermanència,
d’irrellevància, d’humilitat), demanar-los disculpes si les tallem. I la
proposta és de parlar-hi en veu alta davant d’altra gent, superar el ridícul
(p. 48 i 49). Fer camí, ho hem dit ja, no és una simple passejada agradable...
Castaneda ho remata
aquí amb una d’aquestes frases lapidàries que li són característiques, i que
també hauríem de posar damunt del dentell de casa nostra o a la pantalla d’obertura
del nostre ordinador: “Els homes no som
millors que qualsevol altra cosa” (p. 50). Venim d’una llarga tradició de
considerar a l’home com el rei de la creació, com el senyor del món, com allò
per a qui tot fou creat, com allò que dóna sentit a l a mateixa dinàmica del
cosmos, entesa com un camí destinat a generar l’aparició de l’ésser humà. D’això,
res de res: tenim la mateixa importància que un bri d’herba, que un conill que
corre pel camp, que l’arbre que ens protegeix del sol o de la pluja, que la pedra
que trobem a una banda del camí, que l’ocell que creua volant el cel damunt del
nostre cap... Som un fruit més de la creació còsmica, potser més complex que
altres fruits d’aquesta creació però tan important com qualsevol d’ells. I la
complexitat no dóna dret a cap títol nobiliari.
El capítol tanca
amb un copet a l’esquena, amb una d’aquestes miques de motivació que alguna
vegada es permet Castaneda amb nosaltres, en parlar-nos de l’exaltació i
felicitat que produeix l’avenç en el camí (p. 51). Canviar-nos a nosaltres
mateixos pot ser dur, feixuc, exigent, cansat, certament, però no només és això
ni molt menys: també és una enorme font de vitalitat i entusiasme pel món i per
la vida.
Sobre l'ego i el saber practicar una actitud d'atenciò però al mateix temps de no aferrament a l'ego en conec alguna cosa de la tradició budista-zen.
ResponEliminaPer exemple, aquesta tradició té un breu conte molt gràfic per fer evident l'ego emboscat que tots portem a sobre.
És aquest conte-anècdota(en castellà):
"Un día, durante su usual visita, el primer ministro le preguntó al maestro:
- Su reverencia, según el Budismo ¿qué es el ego?
La cara del maestro se puso roja, y en un tono de voz muy condescendiente e insultante, increpó a modo de respuesta:
- ¿Qué clase de pregunta estúpida es ésa?
Esta imprevista respuesta conmocionó tanto al primer ministro que llegó a fruncir el ceño y a enfadarse.
Entonces el maestro de Zen sonrió y dijo:
- Ésto, su excelencia, es el ego."