dilluns, 31 de gener del 2011

Des hommes et des dieux



Des hommes et des dieux, de Xavier Beauvois, és una pel·lícula magnífica. Molt ben dirigida, molt ben interpretada, molt ben fotografiada... Té moments antològics, com ara l'escena on els monjos comparteixen una mica de vi tot escoltant El llac dels cignes de Txaikovski, una escena amb un primer moment joiós i un segon moment dramàtic en el que la música acompanya la filmació en primer pla de les cares dels monjos. Els personatges d'en Luc i l'Amedée són entranyables. La pel·lícula és d'una gran austeritat i d'una gran profunditat humana. Ens parla de fets reals i ens els presenta de forma molt verosímil i rica. Una gran obra.

Per a alguns, veure-la és alhora un goig i una experiència difícil. No tant pel que significava la presència d'un monestir cristià al cor d'Algèria -tema que també podria ser objecte de comentari- com pel fet que la pel·lícula presenta molt bé, amb fidelitat a la realitat, una situació i el marc mental des del que és viscuda pels seus protagonistes. Als que ja no compartim aquest marc mental (format per un conjunt de conceptes, rituals, criteris, maneres de fer, etc.) se'ns crea llavors una tensió entre el valor de l'experiència humana viscuda i la distància respecte al marc mental en què es va viure.
Això ens porta a dues consideracions:
1) Cal saber diferenciar entre aquests dos elements, l'experiència humana viscuda i el marc mental en el que es formula. Podem gaudir i enriquir-nos amb l'una sense necessitat de compartir l'altre. Pensar que aquella experiència humana només es pot donar en aquell marc mental, o que deriva únicament d'aquell marc mental, ens portaria a una mala comprensió de la realitat. Els humans som així, tenim un ventall més ampli de marcs mentals que d'experiències humanes profundes. Podem viure una mateixa experiència des de marcs mentals diversos.
2) Alguns ens trobem, en determinats nivells importants, gairebé sense marc mental. El marc mental antic -com el que encara comparteixen els monjos de la pel·lícula i altres sectors religiosos- ja no és el nostre, ja no ens hi trobem reflectits, ja no ens és útil per pensar la nostra vida, se'ns ha fet miques. Però encara no hem estat capaços de vertebrar un nou marc mental, per elemental i escarransit que sigui. Estem en aquella situació típica en que el món antic ha mort, i el món nou encara no ha aparegut. Això és incòmode, tan per la dificultat d'operar sense marc mental com per la interpel·lació que suposa d'implicar-se en la creació d'un nou marc mental, o de diversos. Aquesta tasca no és, però, individual, sinó que només pot ser abordada per col·lectius, petits o grans. Mentrestant, hom sobreviu com es pot.
 
 
 

dijous, 27 de gener del 2011

No soc bonic













Ningú gosaria dir que soc bonic.
Soc només un tros de fusta,
ple de forats, recargolat,
indigne de consideració.



dimarts, 25 de gener del 2011

Picasso i Schiele II



Picasso 1909

Schiele 1915



diumenge, 23 de gener del 2011

El repte dels joves que ni estudien ni treballen



Malevich 1932



Amb aquest títol es va celebrar el 15 de novembre de 2010 a ESADE un debat sobre un tema pel que La Vanguardia s'està interessant també de forma sistemàtica, el que és d'agrair. Hi van intervenir Neus Munté, Joan Coscubiela i Xavier Bonal. Crec que en aquest debat es va situar la qüestió en les degudes coordenades, algunes de les quals miro de recollir a continuació.

El fenomen dels joves que ni estudien ni treballen s'enfronta amb tres grans desafiaments: la seva magnitud, la seva complexitat i el risc de la seva banalització. La seva magnitud és objecte de discussió, i s'hauria de fer un esforç per delimitar millor quantitativament el fenomen. S'esmenten dades de l'Enquesta de Població Activa, però no queda clar fins a quin punt aquestes són suficients per a una correcta acotació del mateix. Seria potser necessària la creació d'algun tipus d'observatori que pogués contrastar les dades disponibles, impulsar si fos necessari algun altre tipus d'instrument de mesurament, delimitar els probables subgrups que recobreix l'etiqueta ni-ni i seguir de prop l'evolució del fenomen a nivell quantitatiu i qualitatiu. Respecte a la qüestió dels subgrups, en el debat d'ESADE es va proposar diferenciar com a mínim els joves amb estudis mitjans o superiors acabats però sense feina, els joves que han superat l'ESO però no han aconseguit ni prosseguir els estudis ni trobar feina i finalment els joves sense feina que no han acabat - ni acabaran - l'ESO. Són perfils diferents que requereixen tractaments diferents. I és possible que calgui establir encara distincions addicionals. Caldrà precisar així mateix quina és la diferència d'impacte d'aquesta situació entre els joves i les joves.

Hi ha, doncs, el risc que la sola denominació "ni-ni" ens pugui portar a simplificar la realitat i a no tractar-la amb suficient discerniment, malgrat la seva indubtable potència comunicativa i la seva capacitat d'assenyalar breument i directament un fenomen social rellevant. Això ens porta ja al tema de la complexitat del fenomen. Complexitat de delimitació i de descripció, però també complexitat de les causes que l'han produït. Causes que es poden agrupar com a mínim en tres àmbits. El primer és el del mercat de treball, i aquí es va esmentar al debat d’ESADE la responsabilitat de la intensa demanda de mà d'obra poc qualificada en la manca de finalització dels estudis de molts joves durant aquests anys de bonança econòmica. Aspectes relacionats amb la normativa laboral hauran de ser abordats a l'hora d'entendre i procurar resoldre la situació.

El segon àmbit a considerar en la generació del fenomen és el sistema educatiu. Un sistema sobretensionat per l'extensió de l'educació al conjunt de la societat, per l'elevació del nivell formatiu que delimita el risc d'exclusió social (i que pot generar fenòmens de desmotivació), per l’augment del cost de la formació, per la disminució del reconeixement social de les tasques docents, per l'increment de l'academicisme i la rigidesa del professorat, per la crisi d'autoritat derivada de canvis de valors en la dinàmica de la nostra societat, per les freqüents modificacions dels plans d'estudis, pel fenomen de la immigració, etc. Així hem arribat a nivells de fracàs escolar insostenibles, a nivells de desmotivació del professorat insuportables i a un desprestigi social del procés educatiu que no ens podem permetre. En la intersecció entre aquests dos àmbits apareix el problema de la crisi de la Formació Professional. Mancada d'una reforma en profunditat, no ha pogut aportar una contribució suficient a l'hora de combatre el fenomen al qual ens estem referint.

El tercer àmbit és el de la cultura, la mentalitat social, els valors compartits: podríem parlar de la incidència d'un major nivell de comoditat material, del consumisme, del descens del nivell de responsabilitat i d'esforç, de la pèrdua de referents, de la manca de perspectives de futur, d'influència dels mitjans de comunicació i de les noves tecnologies de comunicació i entreteniment... Evidentment, els tres àmbits estan entrellaçats i s'influeixen de diverses maneres, el que suposa una dificultat addicional per a l'anàlisi, una anàlisi que haurà de ser inevitablement multidisciplinar. I una anàlisi que caldrà procurar allunyar al màxim de les valoracions més o menys moralitzadores que puguin portar a una injusta demonització de la joventut ("als ni-ni, ni aigua...", diuen alguns).

Certament, no és a base de desqualificacions ni de sermons i crides voluntaristes a la joventut com resoldrem el problema. Això ens introdueix en el risc de la banalització. Hi ha hagut una inflació de referències al fenomen, moltes d'elles jocoses; l'etiqueta ni-ni s'ha considerat graciosa i atractiva per a utilitzar-la en tot tipus de contextos i circumstàncies. També el debat polític en un context electoral sobre una mesura de la Generalitat al respecte ha pogut distorsionar l'adequat abordatge del tema. Un tema que necessita de serenitat i no d'una aurèola de frivolitat que no mereix.

El fenomen de l'existència d'un nombre molt significatiu de joves que ni estudien ni treballen està relacionat amb la crisi però va més enllà de la crisi. És anterior a ella (com a mínim en indicis i en dinàmiques estructurals que el generaven) i perdurarà més enllà d'ella. Només des de profundes reformes estructurals se li podrà donar algun tipus de resposta. I aquesta és imprescindible. Només cal imaginar l'impacte social i humà de desenes de milers de joves sense estudiar ni treballar durant, posem, cinc anys. Ens trobem, doncs, davant d’un problema social greu, que comporta un risc de desestructuració i de falta de projecte vital en moltes persones. És per això que el repte que ens suposa l'existència de tants joves que ni estudien ni treballen mereix ser tractat amb la màxima serietat i atenció.


(Una versió abreujada a la meitat d'aquest escrit ha estat publicada a La Vanguardia el 23 de gener de 2011 amb el títol de "Un triple desafío". Val a dir que és interessant constatar la desaparició de l'atenció mediàtica al fenomen. Aquest text va ser escrit a finals de novembre de 2010, i en aquell moment el tema estava "de moda". Dos mesos després, mediàticament ningú se'n recorda. Sembla com si la nostra societat també apliqués allò de "usar i tirar" a l'atenció a les seves problemàtiques...).



divendres, 21 de gener del 2011

dimecres, 19 de gener del 2011

Històries de templers







A principis del segle XIII, l'Orde del Temple va passar per moments de feblesa. No s'incorporaven nous cavallers, i els que hi havia s'anaven fent grans. Això va portar l'Orde a pensar en la possibilitat de simplificar el seu aparell. Fins llavors, a la Península Ibèrica l'Orde tenia estructures separades a Aragó, Castella i Portugal, i es va plantejar la possibilitat d'aplegar-les en una de sola. La lògica interna era inqüestionable, però les conseqüències polítiques també: probablement la nova estructura quedaria sota l'hegemonia castellana.

Els templers aragonesos vivien aquesta situació amb esqueixament interior. Entenien les necessitats organitzatives i estaven disposats a obeir, però se'ls trencava el cor entre la fidelitat a l'Orde i la fidelitat a la Corona aragonesa. Una Corona que també contemplava la situació amb desconcert, ja que allò no li plaia però es veia incapaç d'evitar-ho; oposar-s'hi volia dir enfrontar-se a la Corona castellana, a l'Orde del Temple i al mateix Papat romà.

Una concreció d'aquestes conseqüències es produïa en les Acadèmies de formació militar per a joves aristòcrates que l'Orde havia organitzat en els tres regnes, unes Acadèmies que gaudien d'una bona reputació. El risc de la seva unificació era clar: acceptarien les aristocràcies aragonesa i portuguesa l'hegemonia de la castellana? Ja hem dit que la Corona aragonesa ho veia malament, però alhora confiscar l'Acadèmia Militar del Temple del Regne d'Aragó (AMTREA) li semblava impossible. Alhora, cal considerar que potser ni tots els templers aragonesos ni tots els militars que ensenyaven a l'AMTREA ho haguessin vist bé; alguns podien pensar que deixar l'aixopluc de l'Orde i quedar en mans de la Corona no era senzill ni segur. Com tampoc no era senzill ni segur que l'AMTREA quedés en mans d'ells mateixos.

La fusió de l'AMTREA amb la AMTRECA castellana i la AMTREP portuguesa semblava doncs inevitable, amb les consegüents conseqüències organitzatives (pèrdua d'independència de cada Acadèmia) i polítiques. Malauradament, disposem de poca documentació històrica sobre aquest fet i no sabem com va acabar la història. Potser noves recerques ens permetran saber-ho.



dimarts, 18 de gener del 2011

divendres, 14 de gener del 2011

Unitat i multiplicitat




Brueghel 1559


"Als humans, per una banda, els absorbeixen les seves activitats i preocupacions particulars, i, per altra banda, els intranquil·litza la pregunta sobre el que volen en definitiva, sobre els que els hi és important a la vida. Però com que aquesta pregunta, degut a la seva obscuritat, resulta abrumadora, apareix també una dinàmica contraposada: la necessitat de dispersió.

La contraposició entre deixar-se absorvir pels afers particulars i preguntar-se pel sentit de la vida és una conseqüència inevitable de la independència de la situació que caracteritza a la voluntat humana: pot posar-se moltes metes i, no obstant, es mou dins d'una vida. Per això el natural no és cercar la unitat fora de la multiplicitat, sinó en un com del comportament respecte a la multiplicitat."


Ernst Tugendhat a Egocentricitat i mística (2003)




dijous, 13 de gener del 2011

Fòssil








Hi ha un moment en que notes haver esdevingut un fòssil: un bonic recordatori d'un altre temps... 




dimecres, 12 de gener del 2011

Gust de sentit





Pel pensament, res té sentit, res és sòlid, tot és evanescent. Però experimentem que hi ha moments que tenen gust de sentit. Que semblen tenir consistència per ells mateixos. Que semblen estar més enllà del temps. Viure moments d'aquests és el privilegi.


Aquesta és una de les poques coses que tinc clares en fer seixanta anys. La visc, per exemple, en sentir la versió de Carlos Kleiber amb la Wiener Philharmoniker del primer moviment de la cinquena simfonia de Beethoven:

http://merceirai.podomatic.com/entry/2011-01-08T15_15_20-08_00




dimarts, 11 de gener del 2011

Prendre distància




Friedrich 1820


"Hi ha dues maneres de prendre distància de sí mateix i donar-se menys importància. Primera: atorgar menys importància al propi benestar que al benestar d'un altre. Segona: atorgar menys importància a tota la trama afectiva egocèntrica.

Es pot entendre la crida a donar-se menys importància tant en el primer sentit com en el segon. Però particularment aquest darrer és el que serà rellevant a la mística.

La frase "no et donis tanta importància", entesa en el primer sentit, equival a "no donis tanta importància a les teves preocupacions egoistes en detriment de les altruistes". Però també es pot llegir en el segon sentit: mitigar totes les preocupacions i passions, incloses les altruistes.

En aquest cas, el que és interpel·lat no és l'egoisme de la persona, sinó la seva egocentricitat. El grau en que es viu l'autoreferència que tota egocentricitat comporta pot ser més o menys gran, i això també depèn de la pròpia llibertat. Hom es pot comportar respecte a la pròpia egocentricitat i donar-li menys importància al mateix donar-se importància.

Com hem d'entendre això? Què pot motivar a algú a no donar tanta importància al mateix donar-se importància? Es pot preguntar: "¿No és exagerat que et donis tanta importància, com si tu i les teves preocupacions (egoistes i altruistes) fossin la única cosa que existeix al món?"

(...)

Els éssers que deliberen poden prendre distància de tres maneres.

La primera consisteix en prendre distància de les sensacions immediates prenent en consideració finalitats i el propi futur. Aprendre a contraposar la perspectiva del que és bo a la del que resulta més agradable o desagradable en una situació: a donar importància a finalitats més que no pas a sensacions, a donar importància al futur més que no pas al present. Aquí es pren distància a la llum de les pròpies finalitats i després del propi benestar.

La segona consisteix en prendre distància del propi benestar, donant també importància als altres (o a altres coses).

La tercera consisteix en prendre distància de la pròpia egocentricitat. En aquest cas, els que diuen "jo" prenen consciència de la seva petitesa i de la petitesa de les seves preocupacions en el marc de l'univers.

La primera presa de distància és una necessitat per a éssers que deliberen; la segona pot inculcar-se en diferents graus; la tercera és només una possibilitat."


"Distanciar-se de sí mateix significa prendre distància no només de l'egoisme, sinó de la pròpia egocentricitat."


Ernst Tugendhat a Egocentricitat i mística (2003)





dilluns, 10 de gener del 2011

Viure bé




Gauguin 1894


"Tan aviat com ens posem a reflexionar sobre la pròpia supervivència, la vida es presenta com un camp d'opcions. Ens preguntem com conduir-la de la millor manera possible. Aristòtil va expressar aquesta idea dient que els altres animals fan el que fan -no conscientment, sinó de fet- per viure la seva vida; però que per als éssers humans, que conscientment es preocupen per portar una vida bona, la finalitat no és senzillament la supervivència, sinó viure bé, amb independència del que es vulgui entendre per viure bé."


Ernst Tugendhat a Egocentricitat i mística (2003)





dissabte, 8 de gener del 2011

Servei







“This is the true joy in life, the being used for a purpose recognized by yourself as a mighty one; the being a force of nature, instead of a feverish, selfish little clod of ailments and grievances complaining that the world will not devote itself to making you happy. I am of the opinion that my life belongs to the whole community and as long as I live it is my privilege to do for it whatever I can. I want to be thoroughly used up when I die, for the harder I work, the more I live. I rejoice in life for it's own sake. Life is no brief candle to me. It is a sort of splendid torch I've got to hold up for the moment, and I want to make it burn as brightly as possible before handing it to future generations.”


George Bernard Shaw


Possible traducció:

"Aquesta és la veritable joia de la vida, l'ésser utilitzat per a un propòsit reconegut per tu mateix com a poderós; ser una força de la natura, en lloc d'un febril, egoista petit terròs de malestars i queixes que es lamenta que el món no es dediqui a fer-lo feliç. Jo sóc de l'opinió que la meva vida pertany a tota la comunitat i tant com visqui és el meu privilegi fer per ella tot el que pugui. Vull haver estat utilitzat del tot quan em mori, ja que com més intensament treballo, més visc. Gaudeixo de la vida per ella mateixa. La vida no és una curta espelma per a mi. És una mena de torxa esplèndida que he d'enlairar en tot moment, i vull fer que cremi tan brillant com sigui possible abans de lliurar-la a les generacions futures."





divendres, 7 de gener del 2011

Com una veu silent















Com una veu silent,
que vol dir
però sense que cap so
surti d'ella.

Com un crit
més aviat desesperat,
però que en el seu silenci
esdevé només gest.

Com una absència de paraula,
potser perquè
quan va ser creat
la paraula no existia.



dimecres, 5 de gener del 2011

Ermites del Matarranya







La comarca del Matarranya, com la seva germana la Terra Alta, està plena de boniques ermites, situades en llocs privilegiats i envoltades per magnífics xiprers. Sant Cristòfol i Santa Anna de Calaceit, Santa Bàrbara de La Freixneda, Sant Rafael de Ràfels, la Misericòrdia de Queretes, Sant Miquel de Fontdespala, Sant Pol d'Arenys de Lledó, Sant Joan de Torre del Compte, Los Santos de Vall de Roures...





dimarts, 4 de gener del 2011

Vinyes seques lluny del mar






Vinya de la comarca del Matarranya, entre Queretes i Vall de Roures.



dissabte, 1 de gener del 2011

Maragall: Gosa el moment




Friedrich 1824



"Alcem els cors cantant la vida entera
amb els brots i les fulles que se'n van;
gosem el dia sens mirar endarrere,
sense pensar amb els dies que vindran.
Gosa el moment;
gosa el moment que et convida,
i correràs alegre a tot combat:
un dia de vida és vida;
gosa el moment que t'ha sigut donat."


Joan Maragall (1900)