dimecres, 24 de juliol del 2024

Sobre el pecat



Rouault 1935


"La Bíblia ens diu que el pecat irrompé en la humanitat no per causa de Déu sinó per culpa de l'home. Consisteix principalment a oprimir els homes: hamas, el mot amb el qual en les primeries de la història de la salvació es designava el pecat, vol dir oprimir, comportar-se despòticament amb un altre home. (...) La Bíblia no ensenya una transmissió hereditària del pecat. Parla més del pecat de cada un dels homes que del pecat d'Adam. Ve a dir que tots els homes hem pecat. (...) La participació dels homes en el món del pecat és sempre activa, personal i responsable."


"Segons els textos, el pecat d'Adam no es transmet hereditàriament. Amb tot, el fet que el pecat sigui generalitzat en la humanitat, demana, segons Pau i el Nou Testament en general, un mediador-redemptor. Però aquesta figura ja hem vist que era mitològica, que no es troba en els sinòptics i que no correspon a l'exigència de redreçament personal. En els evangelis no es parla mai de mort substitutiva."


Jordi Llimona Jesús de Natzaret. Assaig d'aproximació als orígens (1980, Edicions 62, pp. 329, 330).



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada