dilluns, 15 de maig del 2023

Idea i ideal



Vallotton 1897


"En general oposem la idea, que sovint considerem com l'actual presa de possessió del real per un acte de la intel·ligència, i l'ideal, que de vegades reduïm a ser només una vaga aspiració de la consciència cap a un futur indeterminat. Però especificant encara més el significat d'aquestes paraules, veiem en primer lloc que la idea és l'ideal del coneixement, si és cert que la característica del coneixement és ser una victòria guanyada contra totes les formes d'il·lusió i error: per tant no hi ha distinció entre l'ideal i la idea per a tots aquells que pensen que no hi ha cap altre valor que la veritat. Però potser l'ideal es podria anomenar més justament la idea de l'acció, si és cert que el que és propi de l'acció és posar la idea en obra. Perquè la idea només ens separa del real per tal de poder-lo pensar, i l'ideal només ens en separa per a poder-lo produir. La idea expressa respecte a les coses reals la intel·ligibilitat que les fonamenta, i l'ideal expressa pel que fa a les accions possibles el fi cap al qual tendeixen: és en la reunió de la idea i l'ideal on es troba el valor, que és una font d'explicació que sempre ressorgeix i un principi dinàmic que mai s'esgota. Resideix encara menys potser en la idea que en l'eficàcia de la idea que l'obliga sempre a realitzar-se. Perquè no hi ha idea real sense una prova que, arrancant-la de la mera possibilitat, la realitzi en nom del valor. Per tant, no hi ha cap idea que puguem simplement contemplar, és l'essència de qualsevol idea ser una idea operativa, una idea viscuda."


Louis LavellTraité des valeurs (1951), pp. 364-365.



Text original:


"On oppose en général l’idée que l’on considère souvent comme la prise de possession actuelle du réel par un acte de l’intelligence et l’idéal que l’on réduit quelquefois à n’être qu’une vague aspiration de la conscience vers un avenir indéterminé. Mais en précisant davantage le sens de ces mots, on voit d’abord que l’idée est l’idéal de la connaissance, s’il est vrai que le propre de la connaissance, c’est d’être une victoire remportée contre toutes les formes de l’illusion et de l’erreur : aussi n’y a-t-il pas de distinction entre l’idéal et l’idée pour tous ceux qui pensent qu’il n’y a pas d’autre valeur que la vérité. Mais peut-être l’idéal pourrait être nommé plus justement l’idée de l’action, s’il est vrai que le propre de l’action est de mettre l’idée en œuvre. Car l’idée ne nous sépare du réel qu’afin de nous permettre de le penser, et l’idéal ne nous en sépare qu’afin de nous permettre de le produire. L’idée exprime à l’égard des choses réelles l’intelligibilité qui les fonde et l’idéal exprime à l’égard des actions possibles la fin vers laquelle elles tendent : c’est à la rencontre de l’idée et de l’idéal que l’on trouve la valeur qui est une source d’explication toujours renaissante et un principe dynamique qui jamais ne s’épuise. Elle réside moins encore peut-être dans l’idée que dans l’efficacité de l’idée qui l’oblige toujours à se réaliser. Car il n’y a pas d’idée véritable sans une épreuve qui, l’arrachant à la simple possibilité, la réalise au nom de la valeur. Il n’y a donc pas d’idée que l’on puisse se contenter de contempler, c’est l’essence de toute idée d’être une idée agissante, une idée vécue."



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