dissabte, 1 d’octubre del 2022

El valor en el món

 

Vallotton 1913


"El real ens separa del valor, però ens obre el camí que ens permet d'accedir-hi. És per això que apliquem la nostra voluntat a modificar el món, com si penséssim que que algun dia arribarem a agafar-hi el valor mateix. Aquesta és una il·lusió sempre renaixent que explica tots els progressos de l'individu i de la humanitat. Però aquests progressos són sempre incerts i precaris, ja que el valor no és allà. L'objecte només n'és sempre un testimoni. La feblesa de la majoria dels humans els convida, és cert, a pensar que el valor s'hi hauria de donar i a queixar-se que no ho sigui. Però el que és propi del valor és de mostrar-se'ns per la relació vivent que tenim amb ell, per l'ús que som capaços de fer-ne en tant que el valor és l'expressió del mateix joc de la nostra activitat espiritual. Llavors les coses més humils poden servir per manifestar els valors més elevats, mentre que les coses més apreciades, des del moment que l'esperit les abandona, queden òrfenes de tot valor. La nostra activitat interior busca sempre en les coses el seu exercici més pur. En les nostres creacions més boniques, l'objecte creat queda oblidat i gairebé abolit en la mateixa consciència de l'acte que el produeix i de la joia que ens dóna per la seva sola realització. És el valor que és l'ésser veritable, del que les formes que el manifesten ja no es distingeixen. Així veiem que el valor està sempre actuant en el món. Aquell que participa de l'ésser de manera més profunda, és aquell la voluntat del qual crea més bé en el món, la intel·ligència del qual hi descobreix més veritat i la sensibilitat del qual hi descobreix més bellesa. El caràcter inimitable del valor consisteix en aquesta potència de radiació per la qual reconeix sempre en la natura noves raons per admirar-la, en els altres humans nous motius per estimar-los, en les proves que ens són ofertes nous mitjans de progrés espiritual."


Louis Lavelle Traité des valeurs (1951), p. 330-331


Text original:

"Le réel nous sépare de la valeur, mais il nous ouvre le chemin qui nous permet d’y accéder. C’est pour cela que nous appliquons notre volonté à modifier le monde, comme si nous pensions que nous réussirons un jour à saisir en lui la valeur elle-même. C’est là une illusion toujours renaissante qui explique tous les progrès de l’individu et de l’humanité. Mais ils sont toujours incertains et précaires, car la valeur n’est pas là. L’objet n’en est jamais qu’un témoin. La faiblesse de la plupart des hommes les invite, il est vrai, à penser que la valeur devrait être donnée et à se plaindre qu’elle ne le soit pas. Mais le propre de la valeur, c’est de se découvrir à nous par le rapport vivant que nous avons avec elle, par l’usage que nous sommes capable d’en faire en tant qu’elle est l’expression du jeu même de notre activité spirituelle. Les plus humbles choses peuvent servir alors à manifester les valeurs les plus hautes, alors que les choses les plus précieuses, dès que l’esprit les abandonne, sont destituées de toute valeur. Notre activité intérieure cherche toujours en elles son exercice le plus pur. Dans nos créations les plus belles, l’objet créé est oublié et presque aboli dans la conscience même de l’acte qui le produit et de la joie qu’il nous donne par son seul accomplissement. C’est la valeur qui est l’être véritable dont les modes qui le manifestent ne se distinguent plus. Aussi voit-on que la valeur est toujours en action dans le monde. Celui qui participe à l’être de la manière la plus profonde, c’est celui dont la volonté crée le plus de bien dans le monde, dont l’intelligence y découvre le plus de vérité et la sensibilité le plus de beauté. Le caractère inimitable de la valeur consiste dans cette puissance de rayonnement par laquelle elle reconnaît toujours dans la nature de nouvelles raisons de l’admirer, dans les autres hommes de nouveaux motifs de les aimer, dans les épreuves qui nous sont offertes de nouveaux moyens d’avancement spirituel."



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